Νομίζατε ότι θα σας αφήναμε στη μέση; Δεν φτάσαμε ακόμα στο μεδούλι! Έφτασε η στιγμή για το δεύτερο άρθρο σχετικά με το Adventures in Middle-earth. Στο προηγούμενο επεισόδιο είδαμε μεταξύ άλλων races, classes και backgrounds. Σήμερα θα πάμε σε δύο σημαντικά mechanic που μας φέρνουν σε επαφή με την καρδιά της Μέσης-γης και του τολκινικού σύμπαντος, το Ταξίδι και τη Σκιά. Ας ξεκινήσουμε ελαφριά, όμως, περνώντας μία βόλτα από τα οπλοστάσια των νάνων, των ξωτικών και των ανθρώπων.
Equipment
Ετοιμάζεστε να φορέσετε την βαριά πανοπλία σας και να ζωστείτε τα όπλα σας; Θα σας πρότεινα να περιμένετε λίγο, καθώς όσον αφορά τον εξοπλισμό υπάρχουν ποικίλες διαφοροποιήσεις και κάποια καινούργια αντικείμενα που ταιριάζουν στο setting. Αρχικά, οι ονομασίες των πανοπλιών αλλάζουν. Η δυνατότερη πανοπλία, που θυμίζει την “heavy plate“, είναι το “heavy mail” το οποίο ορίζει το AC στο 16. Το γεγονός αυτό κάνει λίγο δυσκολότερα τα πράγματα για τους πολεμιστές της πρώτης γραμμής αλλά έρχεται η “Greatshield” για να αντισταθμίσει τα πράγματα, καθώς προσφέρει 4 AC σε όποιον την κρατάει. Τα περισσότερα όπλα μοιάζουν τόσο στο όνομα όσο και στο τι προσφέρουν. Ωστόσο υπάρχουν και κάποιες διαφορές. Συναντάμε το “Great Spear” που κάνει 1d12 piercing damage, το “Broadsword” που προξενεί 1d8 slashing damage και το “Mattock” που είναι καθαρά νάνικο όπλο και προκαλεί 2d6 piercing damage. Φυσικά, φέρει τα χαρακτηριστικά heavy και two-handed.
Τα υπόλοιπα αντικείμενα είναι πάνω κάτω τα ίδια αλλά υπάρχουν και κάποια που έρχονται κατευθείαν από τη Μέση-γη, όπως η πίπα και το πιπόχορτο, τα πυροτεχνήματα από το Dale και τα νάνικα παιχνίδια. Σημαντική προσθήκη αποτελούν τα διάφορα είδη βοτάνων που ανήκουν στη σφαίρα διαχείρισης του Class του Scholar, όπως το Athelas, το Kingcup και το Water-lily. Με τα βότανα αυτά μπορεί να φτιάξει κανείς αλοιφές και φίλτρα τα οποίο βοηθούν τους adventurers ενάντια σε δηλητήρια, την κακή τύχη και προσφέρουν Hit Points και extra damage.
Journey
Βάλτε τα παπούτσια σας, εκτός αν είστε χόμπιτ, πάρτε την γκλίτσα σας και προμήθειες και ξεκινάμε! Σημαντικό κομμάτι στα βιβλία του Τόλκιν αποτελεί το ταξίδι και η περιπλάνηση. Δεν έχουμε μόνο μάχες και διαλόγους μεταξύ ηρώων και NPCs. Τη διάθεση αυτή εξυπηρετεί και η ύπαρξη διαφόρων σταδίων του ταξιδιού. Ξεκινάμε από το λεγόμενο Embarkation. Η περιπλάνηση αρχίζει και οι ταξιδιώτες πρέπει να ναι προετοιμασμένοι. Για να γίνει αυτό πρέπει να γίνει ένας επιμερισμός ρόλων στα μέλη της ομάδας. Πρώτος και βασικότερος είναι ο ρόλος του Guide, του οδηγού. Αυτός είναι υπεύθυνος για όλες τις αποφάσεις σχετικά με τη διαδρομή, τα καταφύγια και τις προμήθειες. Συνήθως, ο ρόλος αυτός αποδίδεται στον Wanderer της παρέας και χρειάζεται υψηλό Wisdom και Survival. Ακολουθεί ο Scout, ο ανιχνευτής. Αν αναλάβεις αυτό το ρόλο βασίζεσαι σε Stealth και Investigation και εξερευνάς τι βρίσκεται μπροστά σου, αναζητάς πιθανούς κινδύνους και ανοίγεις νέα πιθανά μονοπάτια. Έπειτα, έχουμε τον Hunter. Ο απαραίτητος κυνηγός βασίζεται σε Survival checks και είναι υπεύθυνος για να βρει φαγητό στην ερημιά είτε πρόκειται για καρπούς είτε για κάποιο θήραμα. Τέλος, έχουμε τον Lookout, τον γνωστό τσιλιαδόρο. Κρατάει πάντα σκοπιά και χρησιμοποιεί το Perception του.
Όλοι αυτοί είναι ρόλοι που βοηθούν την ομάδα να ταξιδέψει όσο πιο ομαλά γίνεται και τα διάφορα check τους μπορεί να καθορίσουν το εάν θα πέσεις σε κάποια ενέδρα ή θα γλυτώσεις τελευταία στιγμή, αν θα πάρεις τον μακρύ ή τον γρήγορο δρόμο και το αν θα μπορέσεις να επιβιώσεις στην ερημιά ή θα φορτωθείς exhaustion levels. Οι διάφορες περιοχές που προσδιορίζονται με χάρτες που παρέχει το παιχνίδι μπορούν να έχουν διάφορα επίπεδα δυσκολίας για τα διασχίσεις, το οποίο σημαίνει μικρότερο ή μεγαλύτερο χρόνο ταξιδιού και περισσότερους ή λιγότερους κινδύνους. Οι βάρκες και τα διάφορα υποζύγια μπορούν να μειώσουν το χρόνο ταξιδιού και είναι πάντα χρήσιμα.
Για τους αγαπημένους μας DMs ή Loremasters, όπως λέγονται στο AIME, δεν θα μπορούσαν να λείπουν τα tables! Έτσι, ερχόμαστε στο Embarkation table και στο Embarkation roll. Πόσο καλά ξεκινάει το ταξίδι σου; Δυστυχώς αυτό ορίζεται από τον θεό το ζαριών. Βέβαια, στο αποτέλεσμα συντελούν και διάφορα modifiers. Αφού ο Guide αποφασίσει τη διαδρομή, ακολουθεί ο καθορισμός του Peril Rating από τον Loremaster. Έπειτα, πέφτει το Embarkation roll (d12) και εύχεσαι το ζάρι να σε ευλογήσει! Αν το αποτέλεσμα είναι 1, ενδεικτικά, η κατάληξη ονομάζεται “Dark Signs and Evil Portents”. Αν είναι 11 τότε έχουμε το “With Hopeful Hearts and Clear Purpose”. Κάθε αποτέλεσμα δίνει πλεονεκτήματα ή μειονεκτήματα σε διάφορα rolls που θα ακολουθήσουν. Το δεύτερο στάδιο αποτελείται το ίδιο το ταξίδι και τα διάφορα γεγονότα που μπορεί να συμβούν. Όταν έρθει η ώρα ο Loremaster πρέπει να κάνει ένα κρυφό roll το οποίο καθορίζει την ποιότητα και την τύχη της διαδρομής. Θα πέσεις πάνω στον Gandalf ή σε ένα λόχο από ορκ; Θα βρεθείς σ’ ένα μέρος που έχει πλακωθεί από τη Σκιά ή θα βρεις εύκολα ένα καταφύγιο να περάσεις ένα παγωμένο βράδυ; Η αλήθεια είναι πως υπάρχει μεγάλη γκάμα πιθανών καταστάσεων και όλα βασίζονται και στη δημιουργικότητα του Loremaster. Τα ζάρια προτείνουν αλλά η τελική απόφαση είναι στο χέρι του Loremaster. Για να κλείσουμε δεν θα μπορούσαμε να γλυτώσουμε από ένα ακόμα table και το λεγόμενο Arrival Role. “Empty Bellies” ή “Inspired and filled with Hope”; Oh well…
The Shadow
Είστε έτοιμοι; Έχετε το στομάχι να αντιμετωπίσετε τη Σκιά; Πόσο αντέχετε και αν σας παρέσερνε το σκοτάδι σε τι θα μετατρεπόσασταν; Αυτό το κεφάλαιο αφορά ένα, κατά τη γνώμη μου, εξαιρετικό σύστημα που αφορά το Corruption και τα Shadow Points. Στον κόσμο του Τόλκιν τα πράγματα είναι λίγο πιο black & white απ’ ότι σε άλλα settings. Δεν έχουμε την επιλογή και το σύστημα του alignment. Οι ήρωες πολεμάνε στο πλευρό του φωτός, των Ελεύθερων Λαών της Μέσης-γης. Στον αντίποδα βρίσκονται οι δυνάμεις της Σκιάς. Γεγονός είναι πως οι ήρωες δεν μένουν πάντα ανεπηρέαστοι. Τα βάσανα του ταξιδιού, της μάχης και η καταμέτωπη σύγκρουση με τη Σκιά μπορούν να επηρεάσουν έναν χαρακτήρα, ακόμα και τον πιο αγαθό. Αποτέλεσμα είναι κάποια Corruption checks, τα οποία, αν αποτύχουν, οδηγούν στη επιβάρυνση των χαρακτήρων με Shadow Points. Όταν αυτά ξεπεράσουν το Wisdom score σου τότε ο χαρακτήρας αποκτά ένα νέο condition το οποίο λέγεται “Miserable”, το οποίο ισούται με Disadvantage σε όλα τα Attack rolls και αυτόματα χαμένα Charisma checks. Αν έρθουν κι άλλες κακές ζαριές αυτό μπορεί να οδηγήσει στο λεγόμενο bout of madness το οποίο θυμίζει λίγο Call of Cthulhu ή άλλου τύπου RPGs. Ο χαρακτήρας περνάει για λίγο στα χέρια του Loremaster και μετά μπορεί να καταληφθεί από οργή, απελπισία ή άλλα ευχάριστα συναισθήματα. Όταν το bout of madness περάσει…περίμενε. Δεν ξεμπέρδεψες. Αποκτάς ένα permanent Shadow Point! Σε καλή μεριά.
Ουσιαστικά, ο χαρακτήρας σου αρχίζει και σκοτεινιάζει. Το Shadow Weakness του κάθε χαρακτήρα προσδιορίζεται από το Class του. Το πιο απλό παράδειγμα είναι ο Warrior που ταλαιπωρείται από το Lure of Power. Μαντέψτε τα στάδια: Resentful, Arrogant, Overconfident, Tyrannical. Για φανταστείτε τι συμβαίνει στο τέλος. Χαιρετάτε τον χαρακτήρα σας ο οποίος γίνεται ένας ωραιότατος NPC. Τα διάφορα στάδια προσφέρουν δυνατότητα για πολύ ωραίο roleplay, το οποίο είσαι αναγκασμένος να κάνεις, καθώς έχει πέσει βαθύτερα στη Σκιά. Μπορείς να το δεις σαν μειονέκτημα ή σαν πλεονέκτημα και ευκαιρία για να εξασκήσεις το RP σου. Γι’ αυτό θα σας πρότεινα να προσέχετε το Wisdom Score σας γιατί αλλιώς μπορεί να έχετε φασαρίες με το Σάουρον…ή μάλλον στενότερες σχέσεις.
Audience
Καλωσήρθατε…ΔΡΟΜΟ ΤΩΡΑ! Μια ωραιότατη απάντηση που θα μπορούσε να δώσει ένας άρχοντας των νάνων σε μία ομάδα ταξιδιωτών αποτελούμενη από ξωτικά. Οι φυλές στον σύμπαν του Τόλκιν έχουν ποικίλες σχέσεις μεταξύ τους. Άλλοι αγαπιούνται, άλλοι είναι ουδέτεροι και άλλοι μισιούνται. Ξωτικό και νάνος στο ίδιο τραπέζι; Δεν είσαι υποχρεωμένος να τα παίξεις ζόρικος αλλά το setting και η συνήθης συμπεριφορά είναι η αντιπάθεια και η καχυποψία. Αυτό φαίνεται ακόμα περισσότερο αν έρθει η ώρα του Audience ή αλλιώς μιας ακρόασης με κάποιον NPC. Υπάρχει ένα ωραιότατο table το οποίο βοηθάει τον Loremaster να καθορίσει την αντιμετώπιση που περίπου θα έχεις από τον οικοδεσπότη σου. Γι’ αυτό πρέπει πάντα να προσέχεις ποιος αναλαμβάνει να μιλήσει σε τέτοιες περιπτώσεις. Τα ξωτικά πάντα θα υποδεχτούν φιλικά κάποιο αγγελιοφόρο από τη Minas Tirith αλλά οι Beornings δεν χωνεύουν τους νάνους του Erebor. Η εύρεση ενός καταφυγίου ή η εγκατάλειψη στην ερημιά του Mirkwood μπορεί να αποτελέσει σημαντική απόφαση. Φυσικά, δεν αφήνονται όλα στην τύχη τους. Αν θέλεις, υπάρχει ένα ακόμα «πινακάκι», αγαπητέ Loremaster, όπου ανάλογα με το roll του ομιλητή και το DC που προβλέπεται, ο NPC θα φερθεί καλύτερα ή χειρότερα απ’ το αναμενόμενο. Οπότε καλοί μου παίκτες, επίκληση στους RNG θεούς της τύχης και σωστές αποφάσεις. Συν Αθηνά και χείρα κίνει!
Fellowship Phase
Ώρα να ξεκουραστούμε σιγά σιγά, τι λέτε; Τόσες περιπέτειες, τόση ταλαιπωρία, τόσο μίσος και πόλεμος! Μπορείς να γυρίσεις σπιτάκι σου ή και όχι. Μπορείς να κάνεις διάφορα πράγματα, τα λεγόμενα undertakings. Ουσιαστικά, το Fellowship Phase είναι στο κλασικό D&D το λεγόμενο downtime και τα undertaking είναι τα downtime activities. Μπορείς να αναρρώσεις από αρρώστιες και να ξεφορτωθείς exhaustions levels. Μπορείς να διώξεις τη Σκιά από πάνω σου σταδιακά ή να γνωρίσεις κάποιο μεγάλο άρχοντα και να αποκτήσεις καλές σχέσεις μαζί του. Μπορείς να αποκτήσεις γνώσεις σχετικά με κάποιο θέμα που έψαχνες ή να εκπαιδευτείς επάνω σε κάποιο χαρακτηριστικό που ήδη είχες και να το βελτιώσεις! Αν γουστάρεις, απλά ξεκουράσου!
The Road goes ever on and on
Down from the door where it began.
Now far ahead the Road has gone,
And I must follow, if I can.
Bilbo Baggins, The Road Goes Ever On
Επίλογος
Το επικό μας ταξίδι φτάνεις στο τέλος του, το δικό σας όμως τώρα ξεκινάει! Ο κόσμος του Τόλκιν είναι ένας κόσμος γεμάτος συγκινήσεις, περιπέτειες και ευκαιρίες για τους χαρακτήρες σου να λάμψουν. Έχεις τη δυνατότητα να συναντήσεις τον Aragorn, τον Legolas ή τον Gandalf, να τους μιλήσεις και να γίνεις ισάξιος τους. Έχεις τη δυνατότητα να πολεμήσεις τη Σκιά και να καθορίσεις το μέλλον της Μέσης-γης. Είμαι σίγουρος πως πολλοί από σας θα ήθελαν να έχουν αυτή την ευκαιρία και πλέον την έχουν. Ταξιδέψτε, πολεμήστε, απολαύστε! Το Adventures in Middle-earth πρόκειται για μία άριστη απεικόνιση του τολκινικού σύμπαντος σε 5th edition. Παρέχει πολλά νέα και ενδιαφέροντα mechanics που βρίσκονται σε αρμονική επαφή με την τολκινική αύρα και ατμόσφαιρα. Φυσικά, δεν σας απαγορεύει κανείς να κάνετε και δικές σας παρεμβάσεις βάζοντας feats από το official D&D Player’s Handbook ή διαλέγοντας κάποια άλλη εποχή του τολκινικού κόσμου για την οποία δεν υπάρχει βιβλίο-οδηγός από την Cubicle 7. Αφήστε τη μαγεία του τολκινικού σύμπαντος να σας συνεπάρει και ζήστε το με όλη σας την ψυχή, όπως είχα την τύχη να κάνω κι εγώ. Namarie!