Όπλα
Η κλάση σας παρέχει την ικανότητα σε ορισμένα όπλα, αντανακλώντας τόσο την εστίαση της κλάσης όσο και τα εργαλεία που είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιήσετε. Είτε προτιμάτε ένα μακρύ σπαθί είτε ένα τόξο, το όπλο σας και η ικανότητά σας να το χρησιμοποιείτε αποτελεσματικά μπορεί να σημαίνει τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου ενώ ταξιδεύετε.
Ο πίνακας “Weapons” δείχνει τα πιο συνηθισμένα όπλα που χρησιμοποιούνται στους φανταστικούς κόσμους των παιχνιδιών, την τιμή και το βάρος τους, την ζημιά που επιφέρουν και τις τυχόν ειδικές ιδιότητές τους. Κάθε όπλο έχει ταξινομηθεί ως εξ επαφής (melee) ή εξ αποστάσεως (ranged). Ένα όπλο εξ επαφής χρησιμοποιείται για επιθέσεις ενάντια ενός στόχου που βρίσκεται σε απόσταση 5 ποδών από εσάς, ενώ ένα όπλο απόστασης χρησιμοποιείται για επιθέσεις σε πιο απομακρυσμένους στόχους.
Weapon Proficiency
Η φυλή, η κλάση και οι ειδικές ικανότητες σας (feat) μπορούν να σας προσφέρουν εξειδίκευση με ορισμένα όπλα ή κατηγορίες όπλων. Οι δύο κατηγορίες είναι: τα απλά όπλα (simple) και τα πολεμικά (martial). Οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να χρησιμοποιήσουν απλά όπλα με δεξιότητα. Αυτά τα όπλα περιλαμβάνουν ρόπαλα, σφυριά και άλλα όπλα που βρίσκονται συχνά στα χέρια των κοινών ανθρώπων. Τα πολεμικά όπλα, συμπεριλαμβανομένων των σπαθιών, των τσεκουριών, απαιτούν πιο εξειδικευμένη εκπαίδευση για αποτελεσματική χρήση. Οι περισσότεροι πολεμιστές χρησιμοποιούν πολεμικά όπλα επειδή αυτά τα όπλα μπορούν να αποδώσουν καλύτερα τον τρόπο μάχης και την εκπαίδευση τους.
Η εξειδίκευση σας (proficiency) με ένα όπλο σάς επιτρέπει να προσθέσετε το proficiency bonus στην προσπάθεια επίθεσης (attack roll) σε οποιαδήποτε επίθεση κάνετε με το όπλο αυτό. Εάν δοκιμάσετε να επιτεθείτε χρησιμοποιώντας ένα όπλο στο οποίο στερείστε εξειδίκευσης, δεν προσθέτετε το μπόνους στην προσπάθειά σας αυτή.
Ιδιότητες όπλων
Πολλά όπλα έχουν ειδικές ιδιότητες που σχετίζονται με τη χρήση τους, όπως φαίνεται στον πίνακα “Weapons”.
Πυρομαχικά: Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα όπλο που έχει την ιδιότητα πυρομαχικών για να κάνετε μια απομακρυσμένη επίθεση μόνο αν έχετε πυρομαχικά για να εκτοξεύσετε από το όπλο. Κάθε φορά που επιτίθεστε με το όπλο, καταναλώνετε ένα κομμάτι πυρομαχικών. Το τράβηγμα των πυρομαχικών από μια φαρέτρα, μια θήκη ή άλλο δοχείο είναι μέρος της επίθεσης (χρειάζεστε ένα ελεύθερο χέρι για να γεμίσετε ένα όπλο που λειτουργεί με ένα χέρι). Στο τέλος της μάχης, μπορείτε να ανακτήσετε το ήμισυ των χρησιμοποιημένων πυρομαχικών σας, ξοδεύοντας ένα λεπτό για να ψάξετε στο πεδίο της μάχης.
Εάν χρησιμοποιήσετε ένα όπλο που έχει την ιδιότητα πυρομαχικών για να κάνετε μια επίθεση εξ επαφής, αντιμετωπίζετε το όπλο ως αυτοσχέδιο όπλο (βλέπε “Improvised Weapons” παρακάτω). Μια σφεντόνα πρέπει να οπλιστεί με πυρομαχικά για να επιφέρει οποιαδήποτε ζημιά όταν χρησιμοποιείται με αυτόν τον τρόπο.
Finesse: Όταν κάνετε επίθεση με όπλο της κατηγορίας “finesse”, κάνετε την επιλογή να το χρησιμοποιήσετε είτε με Δύναμη (Strength modifier) είτε με Επιδεξιότητα (Dexterity modifier). Πρέπει να χρησιμοποιήσετε τον ίδιο τροποποιητή (modifier) και για την προσπάθεια επίθεσης (attack roll) και για τον υπολογισμό της ζημιάς (damage roll).
Heavy: Τα μικρά πλάσματα έχουν μειονέκτημα (disadvantage) σε προσπάθειες επίθεσης με βαριά όπλα. Το μέγεθος και ο όγκος ενός όπλου μεγάλου βάρους το καθιστούν πολύ δύσχρηστο για ένα μικρό πλάσμα να το χρησιμοποιεί αποτελεσματικά.
Light: Ένα ελαφρύ όπλο είναι μικρό και εύκολο στη χρήση, καθιστώντας το ιδανικό για χρήση όταν χρησιμοποιείς δύο όπλα.
Loading: Λόγω του χρόνου που απαιτείται για να οπλίσετε αυτό το όπλο, μπορείτε να ρίξετε μόνο ένα μέρος των πυρομαχικών από αυτά που διαθέτεται, όταν κάνετε ένα action, bonus action ή reaction για να το χρησιμοποιήσετε, ανεξάρτητα από τον αριθμό των επιθέσεων που μπορείτε να κάνετε σε κανονικές συνθήκες.
Range: Ένα όπλο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να κάνει μια απομακρυσμένη επίθεση έχει ένα βεληνεκές σε παρενθέσεις μετά από την ιδιότητα πυρομαχικών ή ρίψης. Η περιοχή περιλαμβάνει δύο αριθμούς. Το πρώτο είναι το “κανονικό βεληνεκές” των όπλων σε πόδια, και το δεύτερο δείχνει το “μεγάλο βεληνεκές” του όπλου. Γενικά ισχύει το εξής αν για παράδειγμα χρησιμοποιείς ένα shortbow το οποίο έχει διάστημα εμβέλειας [80/320]:
- 5 πόδια κοντά σου έχεις μειονέκτημα (disadvantage) να χτυπήσεις επιτυχώς τον στόχο σου.
- 10 έως 80 πόδια απόσταση ρίχνεις κανονικά την ζαριά επίθεσης σου.
- 85 έως 320 έχεις μειονέκτημα (disadvantage) να χτυπήσεις επιτυχώς τον στόχο σου.
- >320 δεν μπορείς να επιτεθείς καθώς ο στόχος σου είναι εκτός εμβέλειας.
Reach: Αυτό το όπλο όταν το χρησιμοποιείται, προσθέτει 5 πόδια στην κανονική απόσταση που φθάνατε για να επιτεθείτε, καθώς και όταν καθορίζετε την απόσταση για την οποία έχετε την ικανότητα να πραγματοποιήσετε μια ευκαιριακή επίθεση (attack of opportunity).
Special: Ένα όπλο με ειδικές ιδιότητες έχει ασυνήθιστους κανόνες που διέπουν τη χρήση του, εξηγείται στην περιγραφή του όπλου (βλέπε “Special Weapons” παρακάτω σε αυτή την ενότητα).
Thrown: Εάν ένα όπλο έχει την ιδιότητα ρίψης, μπορείτε να εκτοξεύσετε το όπλο για να κάνετε μια απομακρυσμένη επίθεση. Εάν το όπλο είναι ένα εξ επαφής όπλο, χρησιμοποιείτε τον ίδιο τροποποιητή ικανότητας (ability modifier) για την προσπάθεια επίθεσης (attack roll) και για τον υπολογισμό της ζημιας (damage roll) που θα χρησιμοποιούσατε για μια επίθεση εξ επαφής με το όπλο (melee weapon attack). Για παράδειγμα, εάν πετάξετε ένα μικρό τσεκούρι, χρησιμοποιείτε τη δύναμή σας (Strength), αλλά αν ρίξετε ένα στιλέτο, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε είτε τη δύναμή σας (Strength) είτε την επιδεξιότητά σας (Dexterity), αφού το στιλέτο έχει την ιδιότητα “finesse”.
Two-handed: Αυτό το όπλο απαιτεί δύο χέρια για να χρησιμοποιηθεί.
Versatile: Αυτό το όπλο μπορεί να χρησιμοποιηθεί με ένα ή δύο χέρια. Η δυνατότητα πρόκλησης ζημιάς εμφανίζεται στις παρενθέσεις με την ιδιότητα – η ζημιά όταν το όπλο χρησιμοποιείται με δύο χέρια για να κάνει μια επίθεση εξ επαφής.
Improvised Weapons – Αυτοσχέδια όπλα
Μερικές φορές οι χαρακτήρες δεν έχουν τα όπλα τους και πρέπει να επιτεθούν με ό,τι είναι διαθέσιμο την δεδομένη στιγμή. Ένα αυτοσχέδιο όπλο περιλαμβάνει οποιοδήποτε αντικείμενο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε σε ένα ή δύο χέρια, όπως σπασμένο γυαλί, τραπέζι ποδιών, τηγάνι, τροχός βαγονιού ή νεκρό γκόμπλιν!
Συχνά, ένα αυτοσχέδιο όπλο είναι παρόμοιο με ένα πραγματικό όπλο και μπορεί να αντιμετωπιστεί ως τέτοιο. Για παράδειγμα, ένα πόδι από ένα τραπέζι είναι παρόμοιο με ένα ρόπαλο. Είναι στην ευχέρεια του DM, αν ένας χαρακτήρας ικανός με ένα όπλο μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα παρόμοιο αντικείμενο σαν να ήταν αυτό το όπλο και να χρησιμοποιήσει το μπόνους της εξειδίκευσης του (proficiency bonus).
Ένα αντικείμενο που δεν έχει ομοιότητα με ένα κανονικό όπλο προκαλεί 1d4 πόντους ζημιάς (ο DM αποδίδει έναν τύπο ζημιάς κατάλληλο για το αντικείμενο). Εάν ένας χαρακτήρας χρησιμοποιεί ένα όπλο απόστασης για να κάνει εξ επαφής επίθεση, ή εκτοξεύει ένα όπλο που δεν έχει ιδιότητα ρίψης, προκαλεί επίσης ζημιά 1d4. Ένα αυτοσχέδιο όπλο με ιδιότητα ρίψης έχει κανονική εμβέλεια 20 ποδών και μεγάλη απόσταση 60 ποδών.
Ασημένια όπλα
Ορισμένα τέρατα που έχουν ανοσία ή αντοχή (resistance) σε μη μαγικά όπλα έχουν ευαισθησία (Vulnerability) σε ασημένια όπλα, έτσι ορισμένοι επιφυλακτικοί τυχοδιώκτες επενδύουν επιπλέον χρυσό για να ασημώσουν τα όπλα τους. Μπορείτε να ασημώσετε ένα όπλο ή δέκα κομμάτια πυρομαχικών για 100 χρυσά νομίσματα (10gp). Το κόστος αυτό αντιπροσωπεύει όχι μόνο την τιμή του αργύρου, αλλά τον χρόνο και την τεχνογνωσία που απαιτούνται για να προσθέσετε ασήμι στο όπλο χωρίς να το κάνετε λιγότερο αποτελεσματικό.
Special Weapons
Όπλα με ειδικούς κανόνες περιγράφονται εδώ.
Lance: Έχετε μειονέκτημα όταν χρησιμοποιείτε μια λόγχη για να επιτεθείτε σε ένα στόχο σε απόσταση 5 ποδιών από σας. Επίσης, μια λόγχη απαιτεί δύο χέρια για να χρησιμοποιηθεί όταν δεν είστε έφιππος.
Net: Ένα πλάσμα μεγέθους Large ή μικρότερο χτυπημένο από ένα δίχτυ είναι ακινητοποιημένο (restrained) μέχρι να καταφέρει να ελευθερωθεί. Ένα δίχτυ δεν έχει καμία επίδραση στα πλάσματα που δεν έχουν συγκεκριμένη μορφή, ή πλάσματα που είναι μεγέθους Huge ή μεγαλύτερα. Ένα πλάσμα μπορεί να χρησιμοποιήσει την ενέργειά του για να κάνει έναν έλεγχο δύναμης DC 10 Strength check, για να ελευθερώσει τον εαυτό του ή ένα άλλο πλάσμα που βρίσκεται στην εμβέλεια του με επιτυχία. Η πρόκληση 5 πόντων ζημιάς (slashing damage ειδικότερα) κάνοντας έναν έλεγχο με DC10, απελευθερώνει επίσης το πλάσμα χωρίς να το βλάψει και καταστρέφοντας το δίχτυ.
Όταν χρησιμοποιείτε ένα action, bonus action ή reaction για να επιτεθείτε με ένα δίχτυ, μπορείτε να κάνετε μία μόνο επίθεση ανεξάρτητα από τον αριθμό των επιθέσεων που μπορείτε να κάνετε κανονικά.
.
SIMPLE MELEE WEAPONS | COST | DAMAGE | WEIGHT | PROPERTIES |
---|---|---|---|---|
Club | 1 sp | 1d4 bludgeoning | 2 lb. | Light |
Dagger | 2 gp | 1d4 piercing | 1 lb. | Finesse, light, thrown (range 20/60) |
Greatclub | 2 sp | 1d8 bludgeoning | 10 lb. | Two-handed |
Handaxe | 5 gp | 1d6 slashing | 2 lb. | Light, thrown (range 20/60) |
Javelin | 5 sp | 1d6 piercing | 2 lb. | Thrown (range 30/120) |
Light hammer | 2 gp | 1d4 bludgeoning | 2 lb. | Light, thrown (range 20/60) |
Mace | 5 gp | 1d6 bludgeoning | 4 lb. | – |
Quarterstaff | 2 sp | 1d6 bludgeoning | 4 lb. | Versatile (1d8) |
Sickle | 1 gp | 1d4 slashing | 2 lb. | Light |
Spear | 1 gp | 1d6 piercing | 3 lb. | Thrown (range 20/60), versatile (1d8) |
.
SIMPLE RANGED WEAPONS | COST | DAMAGE | WEIGHT | PROPERTIES |
---|---|---|---|---|
Crossbow, light | 25 gp | 1d8 piercing | 5 lb. | Ammunition (range 80/320), loading, two-handed |
Dart | 5 cp | 1d4 piercing | 1/4 lb. | Finesse, thrown (range 20/60) |
Shortbow | 25 gp | 1d6 piercing | 2 lb. | Ammunition (range 80/320), two-handed |
Sling | 1 sp | 1d4 bludgeoning | – | Ammunition (range 30/120) |
.
MARTIAL MELEE WEAPONS | COST | DAMAGE | WEIGHT | PROPERTIES |
---|---|---|---|---|
Battleaxe | 10 gp | 1d8 slashing | 4 lb. | Versatile (1d10) |
Flail | 10 gp | 1d8 bludgeoning | 2 lb. | – |
Glaive | 20 gp | 1d10 slashing | 6 lb. | Heavy, reach, two-handed |
Greataxe | 30 gp | 1d12 slashing | 7 lb. | Heavy, two-handed |
Greatsword | 50 gp | 2d6 slashing | 6 lb. | Heavy, two-handed |
Halberd | 20 gp | 1d10 slashing | 6 lb. | Heavy, reach, two-handed |
Lance | 10 gp | 1d12 piercing | 6 lb. | Reach, special |
Longsword | 15 gp | 1d8 slashing | 3 lb. | Versatile (1d10) |
Maul | 10 gp | 2d6 bludgeoning | 10 lb. | Heavy, two-handed |
Morningstar | 15 gp | 1d8 piercing | 4 lb. | – |
Pike | 5 gp | 1d10 piercing | 18 lb. | Heavy, reach, two-handed |
Rapier | 25 gp | 1d8 piercing | 2 lb. | Finesse |
Scimitar | 25 gp | 1d6 slashing | 3 lb. | Finesse, light |
Shortsword | 10 gp | 1d6 piercing | 2 lb. | Finesse, light |
Trident | 5 gp | 1d6 piercing | 4 lb. | Thrown (range 20/60), versatile (1d8) |
War pick | 5 gp | 1d8 piercing | 2 lb. | – |
Warhammer | 15 gp | 1d8 bludgeoning | 2 lb. | Versatile (1d10) |
Whip | 2 gp | 1d4 slashing | 3 lb. | Finesse, reach |
.
MARTIAL RANGED WEAPONS | COST | DAMAGE | WEIGHT | PROPERTIES |
---|---|---|---|---|
Blowgun | 10 gp | 1 piercing | 1 lb. | Ammunition (range 25/100), loading |
Crossbow, hand | 75 gp | 1d6 piercing | 3 lb. | Ammunition (range 30/120), light, loading |
Crossbow, heavy | 50 gp | 1d10 piercing | 18 lb. | Ammunition (range 100/400), heavy, loading, two-handed |
Longbow | 50 gp | 1d8 piercing | 2 lb. | Ammunition (range 150/600), heavy, two-handed |
Net | 1 gp | – | 3 lb. | Special, thrown (range 5/15) |
.