Λογαριασμός Μέλους

Back to Top

Unearthing Arcana: Psionic Options Revisited

Psionics, ένα θέμα έντονης συζήτησης σε όλη την ιστορία του D&D. Η ύπαρξή του ξεκίνησε από τα πρώτα βήματα του RPG και, δυστυχώς ή ευτυχώς, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με αυτό. Σε κάθε έκδοση μέχρι στιγμής, οι παίκτες είχαν βρει τρόπους να εκμεταλλεύονται αυτές τις μοναδικές δυνάμεις του νου, κάτι που έρχεται και δυναμικά στην 5η έκδοση με το Unearthed Arcana: Psionic Options Revisited, το 3ο Unearthed Arcana που δηλώνει την προσπάθεια της WotC να φέρει τα psionics στην 5η έκδοση. Σε αυτό το άρθρο θα δούμε και θα αναλύσουμε αυτή την προσπάθεια και τα subclassesfeats και spells που εμπεριέχονται στο παραπάνω πακέτο.

Όπως σε όλα τα άρθρα της σειράς, τα features θα αναλύονται με τα ακόλουθα χρώματα:

Κόκκινο: Κακό, αδύναμο ή δυσλειτουργικό
Πορτοκαλί: Οκ σε μερικές περιπτώσεις
Πράσινο: Καλό και χρήσιμο
Μπλέ: Πολύ δυνατό και ίσως πάνω από το μέσο όρο των αντίστοιχων features

 

Πριν ξεκινήσουμε όμως, λίγα λόγια για το τί είναι τα psionics:

Με λίγα λόγια psionics ονομάζεται, στο D&D, η χρήση της εσωτερικής δύναμης του νου, η οποία εκφράζεται σε σωματική ενδυνάμωση, ξόρκια ή άλλα μεταφυσικά φαινόμενα (στυλ Stranger Things). Ήδη έχουν εμφανιστεί στην 5η έκδοση σε κάμποσα βιβλία με τέρατα, σαν τηλεπάθειατηλεκίνηση ή άλλα psychic effects (βλέπε Mind Flayer MM σελ. 222).

O μηχανισμός με τον οποίο εκφράζεται στην 5e είναι τα Psionic Talent die (ξεκινάει από 1d6). Κάθε φορά που το χρησιμοποιείς, το ζάρι αυτό μικραίνει αν φέρεις το μέγιστο του ζαριού (1d6 -> 1d4) και μεγαλώνει  αν φέρεις το ελάχιστο (1d6 -> 1d8 κ.ο.κ). Το μόνο που σε σταματά από τη χρήση του Psionic Talent die είναι εάν το ζάρι πέσει κάτω από d4, όπου πρέπει να κάνεις long rest για να γυρίσει στο κλασσικό του μέγεθος (ή να κάνεις το Psi Replenishment, που έχεις 1 ανά long rest).

Illustration από Jeon Tae Kang

Psi Knight Fighter

Ξυπνώντας τις εσωτερικές δυνάμεις του νου του, ο fighter αυτός φτιάχνει ασπίδες, χτυπά το νου των αντιπάλων του και ενισχύει το σώμα του. Όπως ο Eldritch Knight έτσι και αυτό το subclass θα δει το Intelligence να είναι σημαντικό στατιστικό.

Psionic Talent: Το πιο χαρακτηριστικό feature του Psi Knight. Το Psionic Talent δίνει στον fighter ένα Psionic Talent die, που από το 3ο επίπεδο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να κόψει ζημιά από συμμάχους, να κάνει αδύνατα άλματα και να προσφέρει επιπλέον psychic damage στα χτυπήματα. Στο σύνολο ένα φανταστικά σχεδιασμένο feature, που δίνει νέες επιλογές στον fighter, ενώ αναπαριστά πολύ όμορφα την χαοτική φύση των psionic δυνάμεων.

Telekinetic Adept: Το feature αυτό σου δίνει, στο 7ο επίπεδο, δύο νέες χρήσεις των Psionic Talent die σου. Η πρώτη σου επιτρέπει να σπρώξεις και να ρίξεις κάτω κόσμο όταν κάνεις επιπλέον ζημία με το Psionic Talent, ενώ η δεύτερη είναι mage’s hand σε στεροειδή αφού μπορεί να κουνάει μέχρι large αντικείμενα. Όχι κάτι το φοβερό, αλλά ωραία πράγματα να έχεις.

Psi-Enhanced Metabolism: Στο 10ο επίπεδο οι psionic ενέργειες που διατρέχουν το σώμα σου, σου δίνουν resistance σε poison και psychic ζημιές και σε κάνουν immune στο poisoned condition. Οι παραπάνω τύποι ζημιάς είναι αρκετά σπάνιοι, αλλά όταν τύχουν θα νιώσεις καλά για τις νέες σου άμυνες.

Bulwark of Force: Στο 15ο επίπεδο μπορείς να δώσεις half-cover (+2 AC) σε τόσους συμμάχους, όσο το Intelligence modifier για ένα λεπτό, 2-3 φορές τη μέρα. Δεν χρειάζεται να πούμε πολλές κουβέντες για το πόσο πολύτιμο είναι επιπλέον AC, που συμψηφίζεται σχεδόν με τα πάντα.

Telekinetic Master: Στο 18ο επίπεδο παίρνεις το ξόρκι telekinesis λίγες φορές τη μέρα. Έρχεται κάπως αργά, αλλά είναι ένα ξόρκι που παραμένει χρήσιμο παρά τα επίπεδα.

Illustration από Wuggynaut

Soulknife Rogue

Ο Soulknife είναι ένας rogue, που δημιουργεί λεπίδες από ψυχική ενέργεια και χτυπάει αλύπητα το νου κάθε άτυχου που τον τσάντισε ή έχει μυστικά κρυμμένα στο κεφάλι του.

Psionic Talent: To ψυχικό ταλέντο του rogue εκφράζεται διαφορετικά από τον fighter. Αν και τα ζάρια λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο (και η αυξομείωση), εδώ χρησιμοποιούνται σαν επιπλέον ζάρια σε skill ή tool check, ή για να φτιάξεις μια τηλεπαθητική σύνδεση με τους συμμάχους σου. Δύο φοβερές χρήσεις για κάθε rogue!

Psychic Blades: Στο 3ο επίπεδο σαν επιπλέον δώρο παίρνεις το όνειρο κάθε rogue. Πριν επιτεθείς (no action) μπορείς να δημιουργήσεις μία λεπίδα που χτυπά κανονικά, κάνοντας psychic damage και δεν αφήνει ίχνη!!! Ποιος δολοφόνος δεν θέλει να πιστεύουν ότι αυτός που σκότωσε πέθανε απλά από ανεύρυσμα? Σαν bonus action μπορείς να βαρέσεις και με 2η λεπίδα, η οποία, όπως είναι γραμμένο, παίρνει και αυτή το αντίστοιχο stat modifier όταν κάνει ζημιά. Ένα πανέμορφο feature που δυστυχώς είναι unbalanced, όπως είναι γραμμένο.

Soul Blades: Στο 9ο επίπεδο παίρνεις 2 ακόμη φανταστικές χρήσεις των Psionic Talent die σου. Αν αστοχήσεις με επίθεση μπορείς να ρίξεις το Psionic Talent die σου και να το προσθέσεις (στυλ bardic inspiration σε επίθεση). Επιπλέον, καίγοντας ένα Psionic Talent die μπορείς να τηλεμεταφερθείς 30-60ft σαν bonus action. Και ο Soul Knife οδεύει σταθερά για το καλύτερο rogue subclass.

Psionic Veil: Στο επίπεδο 13 σαν action γίνεσαι αόρατος για 10 λεπτά. Αν και δεν περνάς μέσα από τοίχους, όπως σε κάτι άλλα subclass, το έχεις αρκετές φορές τη μέρα. Στο επίπεδο αυτό ένας καλός rogue είναι ήδη «αόρατος» με τη χρήση του stealth του, αλλά σίγουρα ένα πολύ χρήσιμο feature.

Rend Mind: Στο 17ο επίπεδο όταν κάνεις sneak attack με τα Psychic Blades μπορείς (μερικές φορές τη μέρα) να τον κάνεις stunned για ένα γύρο, αν αποτύχει ένα Wisdom Saving Throw. Αν και ο monk παίρνει το ίδιο στο επίπεδο 5, είναι ένα από τα πιο δυνατά features εκείνου του class. Υπολογίζεται βέβαια ότι δεν θα βαράς συχνά με Psychic Blades σε αυτό το επίπεδο.

Illustration από Vilenko Art

Psionic Soul Sorcerer

Μαζί με 10 εξαιρετικούς λόγους γιατί συνέβη αυτό, για πρώτη φορά οι psionic δυνάμεις εμφανίζονται σαν μία έκρηξη εσωτερικής δύναμης παρόμοια με τη μαγεία αίματος. Μία ενδιαφέρουσα αλλαγή στο σύνηθες τριπάκι, ότι τα psionics είναι κάτι το οποίο έχουν ορισμένες φυλές, αλλά εκπαιδεύονται εκτενώς για να τα χρησιμοποιήσουν (σαν wizard).

Psionic Talent: Λειτουργώντας παρόμοια με τις προηγούμενες εκδοχές και εδώ παίρνεις Psionic Talent die. Οι χρήσεις τους είναι τρεις: να δημιουργείς τηλεπαθητική ένωση (με ένα άτομο εδώ), να μειώνεις τα components των ξορκιών σου και… να παίρνεις επιπλέον ξόρκια. Ευτυχώς τα ξόρκια που μπορείς να πάρεις είναι μόνο divination ή enchantment, αλλά και πάλι ένα μεγάλο βήμα για να υπερκεράσεις το πρόβλημα του sorcerer, να έχει πιο περιορισμένη λίστα από τον wizard.

Psychic Strike: Στο 6ο επίπεδο, όταν ξοδεύεις spell slot για ξόρκι ζημιάς, μπορεί να ρίξεις το Psionic Talent die για επιπλέον ζημιά, μία φορά το γύρο. Σημειώνεται ότι είναι η πρώτη δωρεάν χρήση Psionic Talent die, αν και πόσο συχνά καις ξόρκια για ζημιά; Αν η απάντηση είναι συνέχεια αυτό είναι μπλε για εσένα!

Mind Over Body: Στο επίπεδο 14 καίγοντας 1 sorcery point μπορείς να αλλάξεις τη μορφή σου και να πετάς, να κινηθείς μέσα από κλειδαρότρυπες και άλλα. Κάποια από αυτά μπορεί να τα κάνει κάθε μάγος με τα αντίστοιχα ξόρκια. Είναι φανταστικό όμως να μην χρειάζεται να τα διαλέξεις, αλλά και να λειτουργούν για ώρες κάθε φορά.

Psychic Aura: Στο 18ο επίπεδο μπορείς να εκπέμπεις μία αύρα psionic ενέργειας (30ft), που κάθε γύρο κάνει ζημιά ίση με το Psionic Talent die + Charisma modifier. Συνήθως δεν θες να είσαι τόσο κοντά στους αντιπάλους σου, αλλά το πραγματικό πρόβλημα είναι πως όταν ρίχνεις τόσο συχνά Psionic Talent die ρισκάρεις να σου τελειώσουν γρήγορα (αν είσαι άτυχος).

Illustration από Capprotti

Spells και Feats

Φέρνοντας τη γεύση των psionics, το πακέτο Unearthed Arcana εμπεριέχει 3 νέα ξόρκια και 5 feats.

 

Spells

Intellect Fortress: Το resistance σε psychic damage και advantage σε IntelligenceWisdom και Charisma saving throws είναι πολύ δυνατό σε κάποιες περιπτώσεις, αλλά συνήθως θες το concentration σου σε άλλα ξόρκια. Στα υψηλότερα επίπεδα μπορείς να το κάνεις σε παραπάνω από ένα στόχο και τότε το ξόρκι είναι πάρα πολύ δυνατό.

Mind Sliver: Το cantrip αυτό κάνει 1d6 ζημιά και αφαιρεί 1d4 από το επόμενο saving throw του στόχου. Δεν θα αντικαταστήσει το firebolt, αλλά σίγουρα δεν είναι κακό.

Mind Thrust: 3d6 δεν είναι φοβερή ζημιά για ένα 2ου επιπέδου ξόρκι, αλλά η ικανότητα να του κόψεις actions από τον επόμενο γύρο το σώζει.

 

Feats

Metabolic Control: Πέραν της αύξησης σωματικού στατιστικού, όσο έχεις Psionic Talent die δεν χρειάζεσαι φαΐ και 1 φορά τη μέρα κάνεις short rest σε ένα λεπτό. Ίσως δεν διαβάστηκα καλά, short… rest… σε ένα… λεπτό. Ανάλογα με το πως διαχειρίζεται ο DM τα short rest και πόσες μάχες γίνονται τη μέρα, μπορεί να είναι και μπλε.

Telekinetic: Πέραν της αύξησης νοητικού στατιστικού, μπορείς να κάνεις αόρατο mages hand χωρίς components. Επιπλέον, σαν bonus action μπορείς να ρίξεις το Psionic Talent die σου και να σπρώξεις κάποιον, αλλά αυτό είναι δευτερεύον μπροστά στις !@#!@#ιες που μπορείς… εεε εννοώ τους τρόπους με τους οποίους μπορείς να προχωρήσεις την ιστορία με την 1η χρήση του feat.

Telepathic: Πέραν της αύξησης νοητικού στατιστικού μπορείς να μιλά τηλεπαθητικά σε όποιον θες (δίχως απάντηση) και να κάνεις detect thoughts μειώνοντας το Psionic Talent die σου. Περιορισμένες οι χρήσεις του, αλλά αυτός που θα το επιλέξει να είστε σίγουροι ότι  έχει ήδη φτιάξει σχέδια τριγύρω από αυτές.

Tower of Iron Will: Όταν εσύ ή ένας σύμμαχος σε 30ft χάσει saving throw, μπορείς σαν reaction να ρίξεις το Psionic Talent die και να προστεθεί στο check. Δεδομένου ότι το να χάνεις saving throw είναι συχνά, πολύ πολύ κακό, το feat είναι εξαιρετικά δυνατό. Ο μόνος περιορισμός στο πόσες φορές το κάνεις είναι πόσα ζάρια έχεις ακόμα.

Wild Talent: Όπως σε κάθε έκδοση, έτσι και εδώ έχουμε το feat, που ξεκλειδώνει τα psionics για όποιον δεν το έχει στο class του. Δυστυχώς, όπως σε κάθε έκδοση είναι ένα κακό feat. Ουσιαστικά ανεβάζει ένα στατιστικό της επιλογής σου και παίρνεις Psionic Talent die για να ανεβάζεις τα ability check σου με αυτό ή να βελτιώσεις τη ζημιά επιθέσεων με αυτό (σπάνια). Ναι σου ανοίγει τα υπόλοιπα psionic feats, αλλά πόσα feat έχεις να διαλέξεις στο σύνολο;

Illustration από Lissa Hannigan

Έχοντας δει τις επιλογές για psionics, που προσπαθεί να φέρει η WotC, μπορώ να πω πως αυτή είναι η αγαπημένη μου έκφραση psionics μέχρι στιγμής. Ένα συχνό πρόβλημα παλαιότερων εκδόσεων ήταν, πως τα psionics απλά έκαναν ακριβώς ότι έκαναν οι μάγοι με ελάχιστες διαφορές, καθιστώντας τους psions ή τους μάγους περιττούς μηχανιστικά. Ταυτόχρονα, ένα πολύ καλό βήμα είναι η απλοποίηση του συστήματος λειτουργίας των psionics, που παλαιότερα δεν ήταν αρκετά δοκιμασμένο για να είναι balanced.

Αναφερόμενοι στο balancing, τουλάχιστον 2 στα 3 subclasses είναι balanced. O Psi Knight Fighter και Psionic Soul Sorcerer ευρύνουν τις επιλογές του εκάστοτε class με τρόπους, που θα βρουν αρκετά συχνά χρήσεις, χωρίς να ξεφεύγουν από το flavor του class, αλλά με features που τους καθιστούν μοναδικούς. Εξίσου μοναδικός είναι και ο Soulknife, αλλά ίσως υπερβολικά δυνατός, τουλάχιστον στην αρχή, σε σύγκριση με τα άλλα subclass. Ευτυχώς πλέον δεν κρατά lightsaber! Όσον αφορά τα spells και feats είναι ωραίες προσθήκες για κάθε campaign, που θέλει μια γεύση από psionics.

 

Καλό Playtesting!

 

Γεώργιος Σφενδουράκης
Γεώργιος Σφενδουράκης
Τακτικό μέλος

geosfen1@gmail.com

Ο Γεώργιος Σφενδουράκης έχει φάει στη μάπα 16 χρόνια DMing (έχοντας επιβιώσει dnd με εφήβους), μια κατάρα που δεν περίμενε ποτέ, όταν πήρε το βιβλίο και είπε στους φίλους του «εντάξει θα το διαβάζω αλλά δεν θα τρέχω εγώ τις ιστορίες». Κατέληξε να κάνει DM σε 4-5 γκρουπ την εβδομάδα σε DnD 3.5, 5e, pathfinder, legend of the five rings και Cthulu. Στον ελεύθερό του χρόνο ασχολείται με διάβασμα βιβλίων, μοντελισμό και όλα τα «καλά» πράγματα που σου προωθεί το D&D και μπορούν να δημιουργήσουν μια μαύρη τρύπα στο πορτοφόλι σου.