Skills

To skill είναι μια ικανότητα που μπορεί να έχει ένας χαρακτήρας και μια συγκεκριμένη πτυχή των ability score. Όταν ρίχνεις μια ζαριά με το d20 για να δεις αν η προσπάθεια σε αυτό που κάνεις είναι επιτυχής ονομάζεται ability check.

Το Proficiency σε μια δεξιότητα δείχνει ένα ταλέντο σε μια συγκεκριμένη ικανότητα. Σχεδόν όλα τα πλάσματα έχουν τουλάχιστον μια δεξιότητα που τους δίνουν ένα πλεονέκτημα στην εκτέλεση ορισμένων ενεργειών.

Για παράδειγμα, το Stealth είναι μια δημοφιλής δεξιότητα. Είναι ένας έλεγχος επιδεξιότητας (Dexterity check) που γίνεται για να προσδιοριστεί πόσο καλά είναι κρυμμένος ένας χαρακτήρας ή πόσο καλά γλιστράει σε ένα χώρο χωρίς να γίνει αντιληπτός.

Συνοψίζοντας, τα παραπάνω, ένας χαρακτήρας που έχει proficient στο Stealth είναι ιδιαίτερα καλός στα Dexterity checks που γίνονται για να κινηθεί ύπουλα και να κρυφτεί, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν μπορούν όλοι να το κάνουν.

Proficiency

Το Proficiency σε ένα skill επιτρέπει στον χαρακτήρα να προσθέσει το proficiency bonus του στη ζαριά του για το συγκεκριμένο skill. Γενικά σε όλα τα skill προσθέτεις το ability modifier, αλλά σε συγκεκριμένα προσθέτεις και το proficiency bonus επιπλέον.

Τα περισσότερα skill που έχει ένας χαρακτήρας διευκρινίζονται ήδη από την δημιουργία του κιόλας, όμως πολλά έρχονται στην πορεία από την εξέλιξη της Κλάσης ή ειδικά feats που θα πάρει μετέπειτα. Το proficiency στην ουσία δηλώνει ένα συγκεκριμένο ταλέντο που έχει ένας χαρακτήρας και κάνει πιο πιθανό η ενέργεια του να εκτελεστεί με επιτυχία. Αυτό, όμως, δε συμβαίνει πάντα, γιατί υπάρχει περίπτωση να ρίξει πολύ χαμηλό ζάρι την ίδια στιγμή που ένας συμπαίκτης ρίξει πολύ υψηλό.

Παρ ’όλα αυτά όμως πολλοί Dungeon Masters μπορεί να ζητήσουν κάποιον έλεγχο μόνο από τους παίκτες που έχουν proficiency σε κάτι για τον λόγο ότι η κατάσταση που αντιμετωπίζουν είναι αρκετά εξεζητημένη και μόνο όσοι έχουν εμπειρία μπορούν να ανταπεξέλθουν.

Expertise

Expertise είναι μια ειδική κατηγορία του proficiency. Αυτό επιτρέπει στον χαρακτήρα να προσθέσει δύο φορές το proficiency bonus στη ζαριά του για κάποιο skill. Προφανώς δεν μπορείς να έχεις expertise σε κάποιο skill που δεν έχεις πρώτα proficiency.

Στους επίσημους κανόνες του Player’s Ηandbook μόνο οι Bards και οι Rogues μπορούν να έχουν expertise. Οι υπόλοιπες Κλάσεις μπορούν να το πάρουν επιλέγοντας κάποιο feat και να προσθέτουν δύο φορές το proficiency bonus. Παρ’ όλο που αυτό δεν είναι επίσημα expertise για συντομία χρόνου πολλοί το λένε έτσι ανεξάρτητα την προέλευση του κανόνα.

Skill Descriptions

Strength

Το Strength μετράει την φυσική ικανότητα. Το πόσο βάρος μπορεί να μεταφέρει ένας χαρακτήρας υπολογίζεται με το Strength, επίσης πολλά όπλα το χρησιμοποιούν για να υπολογίσουν τη δύναμη με την οποία χτυπάει το όπλο. Το Strength χρησιμοποιείται επίσης στο Athletics skill.

Athletics
Το Athletics check εξετάζει τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσει ένας χαρακτήρας καθώς αναρριχάται, πηδάει ή κολυμπάει. Μερικά παραδείγματα είναι τα εξής:

• Προσπαθεί να αναρριχηθεί σε ένα τεράστιο ή ολισθηρό γκρεμό, ή προσπαθεί να αποφύγει τους κινδύνους ενώ σκαρφαλώνει έναν τοίχο ή να γατζωθεί σε μια επιφάνεια ενώ κάτι προσπαθεί να τον χτυπήσει.

• Προσπαθεί να πηδήξει μια ασυνήθιστα μεγάλη απόσταση ή να χτυπήσει κάποιον στη μέση  του άλματος του.

• Αγωνίζεται να κολυμπήσει ή να παραμείνει στη ζωή σε επικίνδυνα ρεύματα, αφρώδη κύματα ή περιοχές με παχιά φύκια. Ή όταν άλλο πλάσμα προσπαθεί να τον τραβήξει υποβρύχια ή να παρεμποδίσει με άλλο τρόπο την κολύμβηση του.


Lifting and Carrying

Το Strength ακόμα υπολογίζει την ποσότητα του βάρους που μπορεί να αντέξει ένας χαρακτήρας. Οι παρακάτω κανόνες περιγράφουν τι μπορεί να σηκώσει ή να μεταφέρει.

Carrying Capacity
Μεταφορική ικανότητα. Αυτό είναι το Strength score σου πολλαπλασιασμένο επί 15.
Αυτό είναι το βάρος (σε pounds) το οποίο μπορείς να μεταφέρεις και είναι υπεραρκετό για τους περισσότερους χαρακτήρες.

Push, Drag, or Lift
Μπορείς να σπρώξεις, τραβήξεις ή να σηκώσεις δύο φορές το carrying capacity σου ( ή 30 φορές το Strength score σου). Όταν σπρώχνεις ή τραβάς κάποιο βάρος η ταχύτητα σου (speed) πέφτει στα 5 feet.

Size and Strength
Είναι φυσικό τα μεγαλύτερα πλάσματα να μπορούν να διαχειριστούν πολύ μεγαλύτερο βάρος σε σχέση και τα πιο μικρά. Για κάθε πλάσμα μεγαλύτερο από Medium διπλασίασε το carrying capacity και το βάρος που μπορεί να διαχειριστεί γενικά. Για ένα πλάσμα μεγέθους Tiny όμως, χρησιμοποίησε το μισό carrying capacity για να υπολογίσεις τα υπόλοιπα.


Dexterity

Για ενέργειες που έχουν να κάνουν με ευκινησία και επιδεξιότητα χρησιμοποιείται το dexterity.
Αυτό περιλαμβάνει τα skill των Stealth, Sleight of Hand, και Acrobatics. Ακόμα το dexterity χρησιμοποιείται για όπλα της κατηγορίας finesse και όλα τα ranged όπλα όπως τόξα, σφεντόνες κτλ.
Ακόμα το πιο σημαντικό είναι ότι το dexterity βοηθάει στον υπολογισμό του Armor Class, δηλαδή πόσο δύσκολο είναι να αποφύγεις τυχούσες επιθέσεις.

Acrobatics
Το Acrobatics check καλύπτει προσπάθειες να μείνεις όρθιος στα πόδια σου σε δύσκολες καταστάσεις, τέτοιες όπως όταν προσπαθείς να τρέξεις κατά μήκος μιας επιφάνειας πάγου, να ισορροπήσεις σε ένα ακροβατικό σχοινί, ή να μην πέσεις στο πάτωμα ενός καραβιού κατά την διάρκεια μιας φουρτούνας.

Ακόμα ο Dungeon Master ίσως σου ζητήσει ένα Acrobatics check για να δει αν μπορείς να εκτελέσεις ακροβατικά συμπεριλαμβανομένων των καταδύσεων, ενός άλματος, μιας ανάποδης κωλοτούμπας κτλ.

Sleight of hand
Όποτε επιχειρείς μια ενέργεια ταχυδακτυλουργικής φύσης τέτοια όπως να φυτέψεις ένα αντικείμενο στα προσωπικά αντικείμενα κάποιου ή να κρύψεις κάτι πριν προλάβει να το δει κάποιος, κάνεις ένα Sleight of Hand check. Ακόμα ο Dungeon Master ίσως σου ζητήσει ένα τέτοιο check για να δείτε αν μπορείς να κλέψεις ένα πορτοφόλι ή αντικείμενο από την τσέπη κάποιου χωρίς να σε πάρει χαμπάρι.

Stealth
Stealth check κάνεις όταν επιχειρείς να κρυφτείς από τους εχθρούς σου, να προσπεράσεις τους οπλισμένους φρουρούς, να ξεφύγεις χωρίς να σε παρατηρήσουν ή να εισέλθεις σε ένα χώρο χωρίς να σε δουν ή να σε ακούσουν.

Constitution

Η φυσική σκληρότητα ενός πλάσματος μετριέται με το constitution. Ενώ δεν χρησιμοποιείται άμεσα για κάποιο skill, το constitution συμβάλει στα hit points του χαρακτήρα και είναι πολύ σημαντικό.

Intelligence

Το Intelligence συχνά πολλοί καινούργιοι παίκτες το μπερδεύουν με το wisdom. Με την έννοια Intelligence εννοούμε την επαγωγική και λογική σκέψη, την μνήμη, την ικανότητα εκμάθησης που έχει κάποιος χαρακτήρας ή με λίγα λόγια την εξυπνάδα του.

Για παράδειγμα πολλά πλάσματα που έχουν intelligence score ίσο με 2 ή μικρότερο δεν έχουν τη δυνατότητα της ομιλίας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχουν ανοσία σε ξόρκια όπως Detect Thoughts και Psychic Scream.

Arcana
Το Arcana check μετράει την ικανότητα που έχει κάποιος να ανακαλέσει στη μνήμη του γνώσεις που αφορούν ξόρκια, μαγικά αντικείμενα και περίεργα ή μυστηριώδη σύμβολα που θα συναντήσει.

Ακόμα γνώσεις που αφορούν παραδώσεις μαγείας, τους παράλληλους κόσμους της ύπαρξης (planes of existence) και τους κατοίκους της.

History
Το History check μετράει την ικανότητα που έχει κάποιος να ανακαλέσει στη μνήμη του γνώσεις που αφορούν ιστορικά δρώμενα, μυθικούς ήρωες, αρχαία βασίλεια, ξεχασμένες διαφωνίες, πρόσφατους πολέμους και ξεχασμένους πολιτισμούς.

Investigation
Όταν ψάχνεις τριγύρω για στοιχεία και συμπεραίνεις πράγματα με γνώμονα τα ανακαλυφθέντα στοιχεία τότε κάνεις Investigation check. Μπορείς να συμπεράνεις το σημείο ενός κρυμμένου αντικειμένου, να καταλάβεις τι όπλο προκάλεσε την πληγή που βλέπεις, ή να αποφασίσεις ποιο είναι το αδύναμο σημείο ενός τούνελ που θα μπορούσε να προκαλέσει κατολίσθηση. Μελετώντας έναν αρχαίο πάπυρο για κρυμμένες γνώσεις από το κοινό μάτι, ίσως είναι αιτία να κάνεις ένα Investigation check.

Nature
Το Nature check μετράει την ικανότητα που έχει κάποιος να ανακαλέσει στη μνήμη του γνώσεις που αφορούν τον σχηματισμό του εδάφους, χλωρίδα και πανίδα και γενικά φυσικά φαινόμενα.

Religion
Το Religion check μετράει την ικανότητα που έχει κάποιος να ανακαλέσει στη μνήμη του γνώσεις που αφορούν θεότητες, τελετές και προσευχές, θρησκευτικές ιεραρχίες, ιερά σύμβολα και  πρακτικές μυστικών λατρειών.

Wisdom

Η ικανότητα κάποιου να μπορεί να υπολογίσει σωστά το περιβάλλον γύρω του, τις προθέσεις του συνομιλητή του και να συμπεριφερθεί με προσοχή είναι αρετές που προέρχονται από το Wisdom. Είναι γνωστό στους παίκτες ως το πιο γνωστό saving throw με την ικανότητα να αντιστέκονται νοητικά ενάντια σε ξόρκια πέρα από το dexterity saving throw που αντιστέκονται αποφεύγοντας την πορεία του ξορκιού σωματικά.

Animal handling
Αν χρειαστεί ποτέ να ηρεμήσεις ένα εξημερωμένο ζώο, να συγκρατήσεις ένα άλογο από το να φύγει τρομαγμένο ή να κατανοήσεις τις προθέσεις ενός ζώου, ο DM θα σου ζητήσει ένα Animal handling check. Χρήσιμο επίσης είναι και όταν έχεις σκοπό να κάνεις μια τολμηρή μανούβρα ενώ ιππεύεις

Insight
Το Insight check μετράει την ικανότητα που έχει κάποιος να καταλάβει τις πραγματικές προθέσεις που έχει ο συνομιλητής του, τέτοιες όπως αν του λέει κάποιο ψέμα ή να προβλέψει την επόμενη κίνηση του. Αυτό μπορεί να το κάνει διαβάζοντας ακόμα και στοιχεία από τη γλώσσα του σώματος, τον τρόπο ομιλίας και τυχούσες ύποπτες αλλαγές σε αυτήν.

Medicine
Το Medicine check σου επιτρέπει να προσπαθήσεις να επαναφέρεις στη ζωή έναν σύντροφο σου που έχει χτυπηθεί ή να κάνεις διάγνωση για μια αρρώστια.

Perception
Το Perception check σου επιτρέπει να εντοπίσεις, ακούσεις ή να νιώσεις την παρουσία κάποιου άλλου στο χώρο. Μετράει την επαγρύπνηση που έχεις για τον περίγυρο σου και την ένταση των αισθήσεών σου.

Για παράδειγμα μπορεί να προσπαθήσεις να κρυφακούσεις μια συζήτηση πίσω από μια κλειστή πόρτα, έξω από ένα μισάνοιχτο παράθυρο ή να ακούσεις κάποια monsters που κινούνται αθόρυβα μέσα στο δάσος. Ακόμα μπορεί να προσπαθήσεις να εντοπίσεις πράγματα που δε φαίνονται εύκολα με γυμνό μάτι, όπως κάποια καμουφλαρισμένα ορκς που έχουν στήσει ενέδρα στο δρόμο, κακοποιούς που κρύβονται στις σκιές σε ένα σοκάκι, το φως των κεριών κάτω από μια κλειστή πόρτα.

Survival
Υπάρχει περίπτωση ο Dungeon Master να σου ζητήσει να κάνεις ένα Survival check ώστε να εντοπίσεις ίχνη βημάτων, να κυνηγήσεις άγρια θηρία, να οδηγήσεις τους συντρόφους σου μέσα στην παγωμένη ερημιά, να προβλέψεις τον καιρό, ή να αποφύγεις μια εστία κινούμενης αμμουδιάς.

Charisma

Το charisma συμπεριλαμβάνει κοινωνικές δεξιότητες που έχει κάποιος χαρακτήρας. Εργαλεία όπως Disguise Kit (σύνεργα μεταμφίεσης) συνήθως βασίζονται στο Charisma του χαρακτήρα. Η ικανότητα αυτή είναι στην ουσία το πως καταφέρνει ο χαρακτήρας να παρουσιάσει τον εαυτό του στο κόσμο.

Deception
Το Deception check  μετράει την ικανότητα που έχει κάποιος να κρύψει εσκεμμένα την αλήθεια, είτε λεκτικά είτε μέσω έμμεσων ενεργειών. Αυτή η παραπλάνηση ποικίλει από το να δίνεις εσκεμμένα λάθος εντυπώσεις μέχρι να λες εξωφρενικά ψέματα. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι να λες δικαιολογίες στους φρουρούς μια πύλης, να κερδίζεις χρήματα μέσω του τζόγου, να ξεγελάς κάποιον μεταμφιεσμένος, να κατευνάζεις τις υποψίες κάποιου με ψεύτικες δικαιολογίες, ή να λες εξωφρενικά ψέματα χωρίς κανένα ψεγάδι στις εκφράσεις του προσώπου και της φωνής σου.

Intimidation
Όταν προσπαθείς να επηρεάσεις κάποιον μέσω απειλών και εκφοβισμού, επιθετικών πράξεων και φυσικής βίας, ο Dungeon Master θα σου ζητήσει να κάνεις ένα Intimidation check. Τέτοια παραδείγματα είναι όταν προσπαθείς να αποσπάσεις πληροφορίες από έναν αιχμάλωτο, να πείσεις κάποιους κακοποιούς να υποχωρήσουν σε μια διαφωνία που έχετε, ή χρησιμοποιώντας ένα σπασμένο μπουκάλι να πιέσεις έναν αθώο αυτόπτη μάρτυρα να αλλάξει μια δήλωση του.

Performance
Το Performance check μετράει την ικανότητα που έχει κάποιος να “μαγεύει” το κοινό του μέσω της μουσικής, του χορού, της ηθοποιίας, της αφήγησης ή κάποιας άλλης μορφής ψυχαγωγίας.

Persuasion
Όταν προσπαθείς να πείσεις λεκτικά κάποιον ή κάποιους με διακριτικό τρόπο, μέσω κοινωνικών χαρισμάτων και καλών τρόπων ο Dungeon Master μπορεί να σου ζητήσει να κάνεις ένα Persuasion check. Στην ουσία χρησιμοποιείς Persuasion όταν προσποιείσαι για κάτι, καλή τη πίστει, ώστε να δημιουργηθούν δεσμοί φιλίας, να κάνεις εγκάρδια αιτήματα για κάτι ή να παρουσιάσεις την κατάλληλη εθιμοτυπία.

Παράδειγμα Persuasion είναι όταν εσύ και οι σύντροφοι στο πείθεται τον οικονόμο να σας αφήσει να δείτε τον βασιλιά, να διαπραγματευτείτε μεταξύ δύο εχθρικών στρατοπέδων, ή να δώσετε κίνητρο για μια ενέργεια στους κατοίκους ενός χωριού.


Skills with Different Abilities

Ενώ τα skills συνήθως χρησιμοποιούν το αντίστοιχο ability, κάποιες φορές αυτό δεν ισχύει καθολικά. Για παράδειγμα υπάρχει περίπτωση ο Dungeon Master ή ο παίκτης να ζητήσει να χρησιμοποιήσει κάποιο διαφορετικό ability από το συνηθισμένο για την εκτέλεση ενός skill.

Ένα σύνηθες παράδειγμα είναι η περίπτωση του εκφοβισμού (ή intimidation). Σε γενικές γραμμές θα χρησιμοποιούσε το Charisma, όμως υπάρχει περίπτωση να χρησιμοποιήσει το Strength στην προσπάθεια του να εκφοβίσει κάποιον με την επίδειξη δύναμης και όχι με τον λόγο του. Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα κάνει Strength check αντί για Charisma και θα χρησιμοποιήσει και το strength modifier. Αν ο χαρακτήρας έχει proficiency στο intimidation τότε θα προσθέσει και το proficiency bonus σε αυτό το Strength check.

Passive Checks

Ένα παθητικό check είναι ένα ability check που δεν χρειάζεται ζάρια για να πραγματοποιηθεί. Αντ’ αυτού υποθέτουμε ότι ισούται με 10 προσθέτουμε τα σχετικά modifier. Αν ο χαρακτήρας έχει πλεονέκτημα προσθέτουμε (+5) και υποθέτουμε ότι αν έριχνε ζάρια θα ήταν ίση με (15). Αν έχει μειονέκτημα αφαιρούμε (-5) και υποθέτουμε ότι αν ο παίκτης έριχνε ζάρια θα ήταν ίση με (5). Τα παθητικά check χρησιμοποιούν πάντα τα προκαθορισμένα ability scores.

Passive Perception

Κάθε skill μπορεί να μετατραπεί σε παθητικό, το πιο διαδεδομένο όμως είναι το perception. Περιλαμβάνει το πόσο καλά αντιλαμβάνεται ένας χαρακτήρας τον περίγυρο του όταν είναι απασχολημένος με κάτι άλλο. Συχνά θα χρησιμοποιηθεί για το αν ένας χαρακτήρας μπορεί να δει ενα κρυμμένο τέρας ή κάποιον που προσπαθεί να μείνει απαρατήρητος.

Όταν κρύβεσαι, υπάρχει πάντα η πιθανότητα κάποιος να σε παρατηρήσει, ακόμα και αν δεν σε ψάχνει. Για να υπολογίσει ο DM αν εντοπίστηκες, συγκρίνει την προσπάθεια σου να κρυφτείς (που είναι d20 + stealth modifier σου) με το passive perception του παρατηρητή (το οποίο είναι ίσο με: 10 + wisdom modifier + proficiency αν έχει).

Αν ο παρατηρητής έχει advantage προσθέτει 5, ενώ αν εχει disadvantage αφαιρεί 5.

Για παράδειγμα ένας 1ου επιπεδου χαρακτήρας (με proficiency bonus: +2) ας υποθέσουμε πως έχει:
Wisdom ability score ίσο με 15, άρα το wisdom modifier είναι (+2)  και έχει proficiency στο perception γιατί είναι πάντα παρατηρητικός.

Το passive perception του είναι ίσο με 14.
( 10 + 2 wisdom modifier + 2 proficiency bonus)

Σημαντικός παράγοντας για το αν μπορείς να εντοπίσεις κάτι κρυμμένο (πλάσμα ή αντικείμενο) είναι και το πόσο καλά μπορείς να δεις την περιοχή στην οποία βρίσκεται, αν για παράδειγμα είναι καλά φωτισμένη ή όχι. O DM μπορεί να υπολογίσει κάποιο έξτρα bonus ή penalty. Δες περισσότερα στο κεφάλαιο 8, “Adventuring”.

Passive Investigation

Ένα λιγότερο γνωστό Passive Skill είναι το Passive Investigation το οποίο αναφέρεται και στο feat Observant. Έχει τους ίδιους κανόνες με όλα τα άλλα Passive Checks με την διαφορά ότι χρησιμοποιείται για να καθορίσει το τι μπορεί να αντιληφθεί ένας χαρακτήρας απλά κοιτώντας μια περιοχή, ενώ το Passive Perception είναι η ικανότητα του χαρακτήρα αυτόματα να αναγνωρίζει οποιαδήποτε κρυφά στοιχεία βρίσκονται στην παρούσα περιοχή.

Με το Passive Investigation γλιτώνεις την ανάγκη να ρίξεις ζάρι (το οποίο μπορεί να έρθει κάτω από 10) και ο χαρακτήρας γλιτώνει την ανάγκη να έρθει σε άμεση επαφή με ότι χρειάζεται investigate το οποίο δεν είναι πάντα εύκολο (π.χ υπάρχουν παγίδες ή δεν βρίσκεσαι αρκετά κοντά) έτσι μπορείς να εντοπίσεις κινδύνους και παγίδες χωρίς να κινδυνεύεις από τραυματισμό.