Movement & Position

Στην μάχη, οι χαρακτήρες και τα τέρατα βρίσκονται σε συνεχή κίνηση, συχνά χρησιμοποιούν την κίνηση και θέση τους στον χώρο για να κερδίσουν το πάνω χέρι.

Στον γύρο σου, μπορείς να κινηθείς μία απόσταση όσο και το speed σου. Συγκεκριμένα μπορείς να χρησιμοποιήσεις όσο από το speed σου επιθυμείς στον γύρω σου ακολουθώντας τους εξής κανόνες.

Η κίνησή σου μπορεί να περιλαμβάνει άλμα, σκαρφάλωμα, και κολύμπι. Αυτές οι διαφορετικές μορφές κίνησης μπορούν να συνδυαστούν με περπάτημα ή μπορεί να αποτελούν όλη σου την κίνηση. Όπως και να κινηθείς, υπολογίζεις την απόσταση που διήνησες με τον τρόπο που διάλεξες, από το speed σου μέχρι αυτό να φτάσει 0 ή να σταματήσεις να κινείσαι.

Breaking Up Your Move

Μπορείς να σπάσεις την κίνησή σου και να κινηθείς πριν και μετά το action. Για παράδειγμα, έχεις speed ίση με 30 πόδια, μπορείς να κινηθείς 10 πόδια, να κάνεις το action που θες, και μετά τα υπόλοιπα 20 πόδια που έχεις ακόμα περιθώριο.

Moving Between Attacks

Αν κάνεις ένα action που περιλαμβάνει πάνω από μια επίθεση με όπλο, μπορείς να σπάσεις την κίνησή σου με το να κινηθείς ανάμεσα στις επιθέσεις. Για παράδειγμα αν έχεις δύο επιθέσεις μπορείς να κινηθείς 10 πόδια να κάνεις μία επίθεση, να κινηθείς άλλα 15 πόδια, και να επιτεθείς ξανά.

Using Different Speeds

Αν έχεις πάνω από μία είδους ταχύτητα, όπως περπάτημα (walking speed) και πέταγμα (flying speed), μπορείς να αλλάζεις μεταξύ τους κατά την κίνησή σου. Όποτε αλλάζεις τον τρόπο που κινήσε, αφαίρεσε την απόσταση που έχεις ήδη κινηθεί από την νέα σου ταχύτητα. Το αποτέλεσμα καθορίζει το πόσο ακόμα μπορείς να κινηθείς. Αν το αποτέλεσμα είναι 0 ή λιγότερο, δεν μπορείς να κινηθείς άλλο.

Για παράδειγμα το αν έχεις walking speed 30 και flying speed 60 (λόγο του ξορκιού fly), μπορείς να πετάξεις 20 feet, μετά να περπατήσεις 10 feet και στην συνέχεια να απογειωθείς για άλλα 30 feet.

Difficult Terrain

Οι μάχες σπάνια συμβαίνουν σε άδεια δωμάτια ή σε άδειες πεδιάδες. Σπηλιές με πέτρες, δάση με θάμνους, περίεργες σκάλες, μια τυπική μάχη περιλαμβάνει δύσβατο έδαφος.

Κάθε foot κίνησης σε δύσβατο έδαφος κοστίζει 1 επιπλέον foot. Αυτός ο κανόνας ισχύει ακόμα και αν υπάρχουν πολλά εμπόδια που μετράνε για δύσβατο έδαφος.

Χαμηλά έπιπλα, χαλάσματα, απότομες σκάλες, χιόνι και ρηχά νερά. Όλα αυτά είναι παραδείγματα δύσβατου εδάφους. Ο Χώρος που καταλαμβάνει ένα άλλο πλάσμα μετράει για δύσβατο έδαφος είτε αυτό είναι φιλικό είτε όχι.

Being Prone

Σε μια μάχη συχνά θα βρεθούν οι χαρακτήρες στο έδαφος, είτε επειδή κάποιος τους έριξε ή και επειδή έπεσαν μόνοι τους. Στο παιχνίδι αυτό ονομάζεται -prone ή πρηνηδόν- και στην ουσία σημαίνει πως ένα πλάσμα είναι πεσμένο στο έδαφος με το μπροστινό μέρος του σώματος προς την μεριά του εδάφους.

Μπορείς να πέσεις prone χωρίς να χρησιμοποιήσεις καθόλου από την ταχύτητά σου (speed). Το να σηκωθείς όμως χρειάζεται το μισό σου speed. Για παράδειγμα αν το speed σου είναι 30 πόδια, χρειάζεσαι 15 πόδια για να σηκωθείς. Δεν μπορείς να σηκωθείς αν δεν έχεις αρκετό εναπομείναν speed.

Για να κινηθείς ενώ είσαι σε κατάσταση πρηνηδόν, πρέπει να συρθείς ή να χρησιμοποιήσεις μαγεία όπως ή τηλεμεταφορά. Κάθε foot που σέρνεσαι στο έδαφος κοστίζει 1 παραπάνω foot. Κάπως έτσι, το να συρθείς για 1 foot σε Δύσβατο έδαφος (difficult terrain) απαιτεί 3 feet από την ταχύτητα σου.

Αλληλεπίδραση με Αντικείμενα

Εδώ είναι μερικά παραδείγματα των πράξεων που μπορείτε να κάνετε σε συνδυασμό με την κίνηση και τη δράση σας. (Δεν χρειάζεται να καταναλώσετε δηλαδή Speed ούτε Action):

  • Τράβα ή θηκάρωσε ένα όπλο.
  • Άνοιξε ή κλείσε μια πόρτα.
  • Βγάλε ένα φίλτρο από το σακίδιο σου.
  • Σήκωσε ένα πεσμένο όπλο.
  • Πάρε ένα μπιχλιμπίδι από το τραπέζι.
  • Βγάλε ένα δαχτυλίδι από το δάχτυλό σου.
  • Φάε!
  • Φύτεψε ένα λάβαρο στο έδαφος!
  • Σήκωσε μερικά νομίσματα από το πουγκί σου.
  • Κατέβασε τη μπύρα μονορούφι (ναι υπάρχει κανόνας ΚΑΙ για αυτό)
  • Τράβηξε ένα μοχλό
  • Βγάλε ένα δαυλό από την θήκη του.
  • Πάρε ένα βιβλίο από ένα ράφι που φτάνεις.
  • Σβήσε μία φλόγα
  • Φόρεσε μία μάσκα
  • Βάλε κουκούλα
  • Ακούμπησε το αυτί σου στην πόρτα
  • Κλώτσησε μία μικρή πέτρα
  • Γύρνα το κλειδί στην πόρτα
  • Χτύπα το έδαφος με ένα μακρύ πάσσαλο
  • Δώσε ένα αντικείμενο σε άλλο χαρακτήρα.

Moving Around Other Creatures

Εάν το θελήσεις, μπορείς να κινηθείς μέσα από τον χώρο που καταλαμβάνει ένα μη-εχθρικό πλάσμα. Σε αντίθετη περίπτωση, μπορείς να κινηθείς μέσα από τον χώρο που καταλαμβάνει ένα εχθρικό πλάσμα ΜΟΝΟ αν το πλάσμα είναι δύο κατηγορίες μεγέθους μεγαλύτερο ή μικρότερο από εσένα. Να θυμάσαι ότι ο χώρος που καταλαμβάνει ένα πλάσμα αποτελεί δύσβατο έδαφος για σένα.

Άσχετα αν ένα πλάσμα είναι φίλος ή εχθρός, δεν μπορείς με τη θέληση σου να τελειώσεις το γύρο σου στο χώρο που καταλαμβάνει.

Αν βγεις από την απόσταση την οποία απειλεί εξ επαφής ένα εχθρικό πλάσμα, τότε δικαιούται να σε χτυπήσει με ένα ευκαιριακό χτύπημα (attack of opportunity).

Flying Movement

Τα ιπτάμενα πλάσματα απολαμβάνουν πολλά προνόμια σχετικά με την κινητικότητα τους, αλλά πάντα υπάρχει ο κίνδυνος της πτώσης. Αν ένα ιπτάμενο πλάσμα πέσει σε κατάσταση πρηνηδόν (prone), μειωθεί η ταχύτητα του (speed) του στο 0, ή γενικά χάσει την ικανότητα να κουνιέται, το πλάσμα χάνει ύψος και αρχίζει να πέφτει, εκτός και αν έχει την ικανότητα να ύπτατε ή κρατιέται στον αέρα μέσω μαγείας, όπως με το ξόρκι fly.

Creature Size

Κάθε πλάσμα καταλαμβάνει διαφορετικό χώρο στο πεδίο της μάχης. Ο πίνακας με τις κατηγορίες μεγέθους δείχνει πόσο χώρο καταλαμβάνει το κάθε διαφορετικό είδος μεγέθους. Κάποιες φορές τα αντικείμενα μπορούν να μπουν σε μία αντίστοιχη κατηγορία. 

Κατηγορία ΜεγέθουςΧώρος
Tiny (Μικροσκοπικό)2,5 επί 2,5 πόδια
Small (Μικρό)5 επί 5 πόδια .
Medium (Μεσαίο)5 επί 5 πόδια .
Large (Μεγάλο)10 επί 10 πόδια .
Huge (Τεράστιο)15 επί 15 πόδια .
Gargantuan (Γιγαντιαίο)20 επί 20 πόδια, ή μεγαλύτερο

Space

Ο χώρος που καταλαμβάνει ένα πλάσμα σε πόδια (feet) είναι η περιοχή που ελέγχει στην μάχη, όχι απλά ένας τρόπος έκφρασης των φυσικών διαστάσεων του. Ένα τυπικό μεσαίο πλάσμα προφανώς δεν είναι 5 πόδια φαρδύ (1,5 μέτρο) αλλά η περιοχή που καταλαμβάνει είναι τόσο. Για παράδειγμα, ένα hobgoblin μεσαίου (medium) μεγέθους στέκεται σε ένα φαρδύ σκαλοπάτι με πλάτος 5 ποδιών, άλλα πλάσματα δεν μπορούν να περάσουν εκτός και αν το hobgoblin τα αφήσει να περάσουν.

Ο χώρος ενός πλάσματος αντιπροσωπεύει και την περιοχή στην οποία πολεμάει αποτελεσματικά. Για αυτό το λόγο υπάρχει όριο στον αριθμό των πλασμάτων που μπορούν να περικυκλώσουν ένα άλλο πλάσμα στην μάχη. Αν όλοι οι εμπλεκόμενοι στην μάχη είναι μεσαίου μεγέθους (Medium) τότε, 8 πλάσματα μπορούν να περικυκλώσουν 1 άλλο.

Επειδή τα μεγάλα πλάσματα καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο, χρειάζεται λιγότερα για να περικυκλώσουν ένα μεσαίο πλάσμα. Αν 5 πλάσματα μεγέθους Large περικυκλώσουν ένα πλάσμα μεγέθους Medium, θα δούμε πως δεν υπάρχει χώρος για κανέναν άλλον ανάμεσα τους. Σε διαφορετική περίπτωση κάπου στα 20 Medium πλάσματα θα χρειαστούν για να περικυκλώσουν ένα μόνο πλάσμα μεγέθους Gargantuan.

Squeezing into a Smaller Space

Ένα πλάσμα μπορεί να στριμωχτεί σε ένα χώρο που είναι αρκετά μεγάλος για να φιλοξενήσει ένα πλάσμα που είναι μια κατηγορία μικρότερη από το ίδιο. Για παράδειγμα, ένα Large πλάσμα μπορεί να στριμωχτεί σε ένα πέρασμα που είναι μόλις 5 πόδια φαρδύ. Ενώ στριμώχνεται ένα πλάσμα χρειάζεται να ξοδέψει 1 παραπάνω πόδι από την ταχύτητα (speed)  του για κάθε ένα πόδι που θέλει να κινηθεί σε άλλο αντίστοιχο χώρο. Ακόμα έχει μειονέκτημα (disadvantage) σε ζαριές επίθεσης και ευλυγισίας (attack rolls & Dexterity saving throws). Από την άλλη μεριά όποιος προσπαθήσει να επιτεθεί σε ένα πλάσμα που βρίσκεται στην παραπάνω κατάσταση έχει πλεονέκτημα (Advantage σε attack rolls).

” Το κείμενο προσέφερε στην ελληνική κοινότητα ο Κωνσταντίνος Δανιήλ “