Μεταξύ μας, από DM σε DM. Σίγουρα έχεις βρεθεί στην δύσκολη θέση όπου η επίδοξη ομάδα τυμβορυχων-εξερευνητών σου αποφάσισαν πως όλο το χρυσάφι, τα διαμάντια και τα μαγικά αντικείμενα του τάφου δεν ήταν αρκετά αλλά το κουφάρι του Phase Spider στην είσοδο σίγουρα θα έχει σπάνια και χρήσιμα όργανα. Εκεί, αν είσαι όπως εγώ, πριν από λίγο καιρό, θα κόμπιαζες και θα έκανες brainstorm επί τόπου μερικούς κανόνες για την ανατομία ενός phase spider. Ποια η δυσκολία συλλογής των οργάνων του; Ποιες οι χρήσεις και πια αξία τους; Μόνο που όταν τα έχεις αποφασίσει όλα αυτά συνειδητοποιείς πως έχει ξημερώσει και είσαι μόνος στο δωμάτιο. Θα μπορούσες απλά να πεις πως δεν υπάρχει τίποτα χρήσιμο στο κουφάρι, αλλά που το ενδιαφέρον σε αυτό;
Την λύση στο πρόβλημα έχουν προσπαθήσει να διευθετήσουν αρκετοί Dungeon Master στο παρελθόν και έχουμε δει παραδείγματα σε παλαιότερες εκδόσεις του D&D που πετυχαίνουν ένα αποτέλεσμα, είτε καλό είτε κακό. Στην 5η έκδοση δεν έχουμε δει τίποτα ικανοποιητικό από την πλευρά της «μαμάς Wizards», στέλνοντας έτσι τα βλέμματα στην δουλειά του community.
Τι είναι λοιπόν αυτό που απαρτίζει ένα σύστημα harvesting (συλλογής); Για αρχή, προφανώς, αντικείμενα για συλλογή σε κάθε πλάσμα που οι παίκτες μπορεί να συναντήσουν. Ιδανικά περισσότερα από 1 αντικείμενο ανά πλάσμα με διαφορετική δυσκολία για συλλογή και σπανιότητα. Έπειτα χρειάζεται ένα σύστημα κανόνων που να επιτρέπει στους παίκτες να αναγνωρίζουν τι έχουν να συλλέξουν και να το συλλέγουν. Στη συνέχεια, παραδείγματα χρήσης των αντικειμένων που συλλέχθηκαν μαζί με οδηγίες χρήσεις τους στην κατασκευή άλλων αντικειμένων (crafting). Προφανώς χρειάζονται και οι κανόνες για το ίδιο το crafting.
Τι γνώσεις απαιτείται να έχει κανείς για να το κάνει; Τι εργαλεία και πόσο χρόνο; Πως θα μπορούσαν ιδανικά να επεκταθούν οι έτοιμοι κανόνες της 5ης έκδοσης ώστε να δουλεύουν με το σύστημά μας; Τέλος όπως με κάθε υποσύστημα χρειάζεται και η κατάλληλη φροντίδα στους παίκτες που θα αποφασίσουν να εξειδικευτούν σε αυτό. Κάποιο καινούργιο background, κάποια καινούργια tools ή κάποια feats ώστε να επιβραβεύσουμε όποιον θέλει να γίνει επαγγελματίας ρακοσυλλέκτης.
Από τον συγγραφέα Jeffrey Yang, έρχεται η τριλογία Hamund’s Harvesting Handbook: A Complete Guide to Harvesting and Crafting. Αυτό το τρίτομο έργο περιλαμβάνει σε σύνολο περίπου 300 σελίδες υλικό και κανόνες για να καλύψει σχεδόν κάθε πλάσμα από όλα τα βιβλία μέχρι και το Mordenkainen’s Tome of Foes. Για κάθε πλάσμα έχει ένα πίνακα συλλογής (loot table) με αναλυτική περιγραφή των αντικειμένων που μπορεί να συλλέξει κανείς, τη δυσκολία, την αξία και τις πιθανές χρήσεις του. Για humanoid εχθρούς υπάρχει και pickpocketing και trinket table.
Για να δέσει το μείγμα, τα παραπάνω συνοδεύουν εκατοντάδες αντικείμενα που μπορεί κανείς να κατασκευάσει με το loot που σύλλεξε από τα πλάσματα (συμπεριλαμβανομένων και official common και magical αντικειμένων καθώς και πολλά καινούργια homebrew αντικείμενα). Κάθε αντικείμενο αναγράφει τα απαραίτητα σπάνια υλικά καθώς και το επιπλέον κόστος σε χρυσό για τα κοινά υλικά που χρειάζεται για τη κατασκευή του – ναι, δε χρειάζεται να μετράτε γραμμάρια άμμου, πρέζες αλατιού και ml καθαρού νερού για το crafting.
Εκτός από το καθαρό υλικό παραπάνω, η τριλογία περιέχει κανόνες για την εκτίμηση αξίας (appraising) ενός πτώματος, τη συλλογή υλικών από αυτό (harvesting), και την κατασκευή αντικειμένων με αυτά τα υλικά (crafting). Προσφέρεται επίσης ένα επιπλέον background, harvesting plot hooks, ειδικοί NPCs για να βοηθήσουν το party σε θέματα harvesting/crafting καθώς και επιπλέον feat και tool kit για τη δουλεία.. Στο δεύτερο τόμο περιέχονται επίσης νέα ξόρκια και στον τρίτο τόμο περιέχονται νέα subclass όλα μέσα στο θέμα.
Οι επιπλέον κανόνες που προστίθενται δένουν άρρηκτα με τον πυρήνα της 5ης έκδοσης. Χρησιμοποιούν skill checks με τα υπάρχοντα skills και crafting με τα υπάρχοντα tools – με το επιπλέον στοιχείο της ικανότητας και προαπαιτούμενων στο crafting με βάση το proficiency bonus για να δείξει την σταδιακή βελτίωση στη χρήση κάποιου tool kit. Το σύστημα επίσης διατηρεί την ευελιξία της 5ης έκδοσης επιτρέποντας στον Dungeon Master να το τροποποιήσει, να προσθέσει ή να αφαιρέσει στοιχεία με μεγάλη ευκολία.
Για τους παίκτες που προτιμούν μια δόση ρεαλισμού, το σύστημα προσφέρει και προαιρετικούς κανόνες για σήψη, ιδιαίτερα βανδαλισμένα πτώματα (ή αντίστοιχα καλά διατηρημένα πτώματα), τοξικά όργανα που εισάγουν ένα παράγοντα κινδύνου καθώς και άλλους κανόνες.
Τέλος, η συλλογή αυτή επεκτείνεται όσο και η έκδοση. Στους τόμους μετά τον πρώτο εισήχθησαν κανόνες για τα πλεονεκτήματα ορισμένων classes στο harvesting και με κάθε νέο τόμο φαίνεται να προστίθενται και ακόμα περισσότερες επιλογές σε proficiencies, tools, feats, subclasses κ.ο.κ.
Εν κατακλείδι, ρίχνοντας μια ματιά στο παρελθόν βλέπουμε πως πολλοί Dungeon Masters έχουν προσπαθήσει να βρουν ένα αντίστοιχο homebrew για το τραπέζι τους και πολλά συστήματα έχουν κυκλοφορήσει και δημόσια. Το πρόβλημα σε όσα είχα διαβάσει ως τώρα ήταν πως είτε ήταν αρκετά ξένα στην 5η έκδοση (δανειζόντουσαν στοιχεία της 3.5 ή της pathfinder και ερχόταν σε σύγκρουση με την απλότητα της 5ης) είτε είχαν ελάχιστο υλικό σε διαφορετικά σπάνια υλικά και χρήσεις τους. Μπορώ όμως πλέον να σας πω με σιγουριά πως ένα σύστημα που ακολουθεί τους παραπάνω άξονες και δεν έχει τα προαναφερθέντα προβλήματα υπάρχει και είναι καλύτερο απ’ ότι μπορούσα να φανταστώ.
Το Hamund’s Harvesting Handbook είναι το supplement που λείπει από την 5η έκδοση. Περιέχει επιπλέον πληροφορίες και loot για σχεδόν ό,τι κινείται καθώς και συνοδευτικούς κανόνες και χρήσεις για αυτό το loot και όλα αυτά ενσωματώνονται στην 5η έκδοση σαν να ήταν εκεί από τη σύλληψή της.Τα λοιπά είναι περιττά. Κάθε τραπέζι που το έχω χρησιμοποιήσει το έχει αποδεχτεί με ανοικτές αγκάλες. Είμαι σίγουρος πως το ίδιο θα γίνει και στο δικό σου.
Την συλλογή Hamund’s Harvesting Handbook μπορεί να την βρει κανείς για $9.99, $7.99 και $10.00 για τον 1ο, 2ο και 3ο τόμο αντίστοιχα στο Dungeon Master’s Guild.
Πως σου φαίνεται σαν ιδέα ένα βιβλίο με αυτές τις επιλογές; Θα το χρησιμοποιούσες στο τραπέζι με την παρέα σου; Πες μας με ένα σχόλιο!