“Fantasy is hardly an escape from reality. It’s a way of understanding it.”
― Lloyd Alexander
Αγαπητά μου πλάσματα του Φανταστικού,
Γεια σας και καλωσήρθατε σε ακόμα μία συνέντευξη της στήλης μας, “Creators’ Corner”, όπου θα έχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε παρέα, μέσα από συνεντεύξεις, εμπνευσμένους Έλληνες (και όχι μόνο) δημιουργούς και κοινωνούς του Fantasy και των παιχνιδιών, που ομορφαίνουν τη ζωή μας με τις εμπνεύσεις τους. Θα μιλήσουμε για υλικό σχετικό με παιχνίδια ρόλων, μαγικά ραβδιά, θυρεούς, βιβλία, κοινότητες RPG, Game Masters, βιβλιοπωλεία, video-games, comics, επιτραπέζια και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί το διεγερμένο, από τη Φαντασία, μυαλό σας.
Αυτή τη φορά, έχω τη χαρά να φιλοξενώ έναν από τους λάτρεις και τους πιστούς δημιουργούς του Φανταστικού, τον Χριστόφορο Μπαλή, ιδρυτή της ομάδας “DM Conclave”. Όπως συνηθίζω, δεν θα πω περισσότερα, για να επιτρέψω στον Χριστόφορο να μας μιλήσει, αναλυτικά, για τη νοοτροπία του και την προσπάθεια του.
Δημητρης Κολοβός: Αγαπητέ Χριστόφορε, Καλησπέρα. Πριν ξεκινήσουμε τις ερωτήσεις, τι θα έλεγες να μας συστηθείς και να μας γνωρίσεις, συνοπτικά, και το “DM Conclave”;
Χριστόφορος Μπαλής: Καλησπέρα, Αγαπητέ Δημήτρη και σε ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση σε αυτή μας την κουβέντα. Είμαι ο Χριστόφορος Μπαλής, γεννήθηκα και ζω στην Θεσσαλονίκη και είμαι 39 ετών. Διαθέτω πτυχίο Διοίκησης Επιχειρήσεων και μεταπτυχιακό στην Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού. Απο το 2019 δραστηριοποιούμαι, με το ψευδώνυμο «Πολύτροπος», στους χώρους της λογοτεχνίας, της μουσικής και των επιτραπέζιων παιχνιδιών ρόλων.
Το “DM Conclave” είναι ένα πρότζεκτ που ασχολείται με τη δημιουργία υλικού για το “Dungeons & Dragons, 5th edition”. Οι εκδόσεις μας βρίσκονται στο “DM’s Guild” και περιλαμβάνουν σύντομες περιπέτειες, τέρατα και επιλογές για παίκτες και DMs.
Δημήτρης Κ.: Πώς ξεκίνησε η αγάπη σου με τα παιχνίδια ρόλων;
Χριστόφορος Μ.: Η πρώτη μου επαφή με τα επιτραπέζια παιχνίδια ρόλων ήταν στο μακρινό 1994, με το ξακουστό “Hero Quest” και τον «Θρύλο του Ζαγκόρ». Το 1996 ήταν η πρώτη φορά που δοκίμασα το “Dungeons & Dragons” σε σύστημα “AD&D 2nd edition”, στο μαγικό κόσμο της Mystara. Έκτοτε, η αγάπη μου για τα παιχνίδια ρόλων μόνο μεγάλωνε, μέχρι και σήμερα.
Δημήτρης Κ.: Ποιο θα έλεγες ότι είναι το αγαπημένο σου παιχνίδι ρόλων και ποιο το αγαπημένο σου σύστημα;
Χριστόφορος Μ.: Έχω δοκιμάσει αρκετά διαφορετικά παιχνίδια ρόλων ως παίκτης και DM, όπως “Vampire The Masquerade”, “Call of Cthulhu”, “Conan”, “Masque of the Red Death” και άλλα πολλά. Θα πρέπει να ομολογήσω ότι το αγαπημένο μου είναι με μεγάλη διαφορά το “Dungeons & Dragons”.
Όσο για τα συστήματα επίσης έχω δοκιμάσει διάφορα όπως όλες τις εκδόσεις “d20”, “Gurps”, “Around”, και άλλα. Διχάζομαι να επιλέξω μεταξύ της “AD&D 2nd edition” και “5th edition”. Το πρώτο μας χάρισε το πλουσιότερο Lore και ποιότητα περιεχομένου, και το δεύτερο, με την απλότητα και την αμεσότητά του, άνοιξε το αγαπημένο σας χόμπι στον κόσμο.
Δημήτρης Κ.: Απ’ όσο σε γνωρίζω, πάντα είχες το μικρόβιο του Dungeon Master. Απολαμβάνεις εξίσου το να είσαι παίκτης; Μίλησε μας λίγο για την εναλλαγή μεταξύ των δύο.
Χριστόφορος Μ.: Είναι αλήθεια πως από την πρώτη φορά που δοκίμασα τα επιτραπέζια παιχνίδια ρόλων με γοήτευσε, ιδιαίτερα, το να φτιάξω τις δικές μου ιστορίες. Η πολυπλοκότητα των κανόνων στα παιχνίδια εκείνης της εποχής, όμως, έδρασε ως αποτρεπτικός παράγοντας. Έτσι, αποφάσισα να αποκτήσω πρώτα αρκετή εμπειρία ως παίκτης, πριν επιχειρήσω τον ρόλο του DM. Για εμένα ο DM και ο παίκτης είναι δύο αρκετά διαφορετικοί ρόλοι στο παιχνίδι. Παρόλα αυτά, δεν νομίζω ότι μπορώ να επιλέξω ένα από τα δύο. Τα αγαπώ εξίσου.
Δημήτρης Κ.: Πέραν της συγγραφής σεναρίων και υλικού γενικότερα για τα παιχνίδια ρόλων, ασχολείσαι και με τη λογοτεχνική συγγραφή. Έχουν διαφορετική θέση μέσα σου;
Χριστόφορος Μ.: Πράγματι, και για την ακρίβεια ασχολούμαι περισσότερο καιρό με τη λογοτεχνική συγγραφή γενικότερα, απλά άργησα να το συνειδητοποιήσω. Η συγγραφή ήταν, είναι και θα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καλλιτεχνικής μου έκφρασης. Μάλιστα, σε λίγο καιρό θα κυκλοφορήσω και το πρώτο μου βιβλίο στον χώρο του Φανταστικού/Τρόμου. Για εμένα, η δημιουργία υλικού για τα επιτραπέζια παιχνίδια ρόλων αποτελεί, απλά, ένα μέρος της συγγραφικής μου ιδιότητας, παρόλες τις 14 μέχρι στιγμής εκδόσεις μας με το DM “Conclave”. Η επικείμενη έκδοση του πρώτου μου βιβλίου θα είναι η πρώτη επίσημη δημοσίευση του προσωπικού συγγραφικού μου έργου.
Δημήτρης Κ.: Εκτός από τη συγγραφή, καταπιάνεσαι και με άλλες τέχνες, όπως η μουσική. Πες μας λίγο και για αυτό το κομμάτι.
Χριστόφορος Μ.: Με τη μουσική ασχολούμαι από τα εφηβικά μου χρόνια, αρχικά ως τραγουδιστής σε μαθητικά συγκροτήματα και έπειτα ως κιθαρωδός, με ζωντανές εμφανίσεις. Σιγά-σιγά, άρχισα να επεκτείνω τις δραστηριότητές μου και πλέον δρω και ως συνθέτης, στιχουργός, ενορχηστρωτής και παραγωγός. Μέχρι στιγμής, έχω κυκλοφορήσει 2 τραγούδια στο είδος της επικής μουσικής φαντασίας και ένα τραγούδι σε ύφος folk/rock, όλα με αγγλικό στίχο. Και έπεται συνέχεια. Η μουσική δημιουργία παρεμβάλλεται και στο έργο μου με το “DM Conclave”, στους δημοσιευμένους τίτλους μας “Deep Dread” και “Verse Magicae”.
Δημήτρης Κ.: Όλα, μέχρι στιγμής, φαίνεται να έχουν κοινό παρονομαστή την Επική Φαντασία. Γιατί την ξεχωρίζεις από τα υπόλοιπα είδη του Φανταστικού, όπως ο Τρόμος και η Επιστημονική Φαντασία;
Χριστόφορος Μ.: Θα έλεγα ότι η Φαντασία, γενικότερα, κατέχει την πρώτη θέση στην καρδιά μου, με μεγάλη διαφορά, ως είδος. Η Ηρωική Φαντασία, μέσα από τα παραμύθια των παππούδων μου, από την Ελληνική Μυθολογία, τα έργα του Ομήρου, τον Κόναν του Robert E. Howard και τα έργα του καθηγητή Tolkien, έπαιξαν πρωταρχικό ρόλο στην αδυναμία μου για την Επική Φαντασία. Τα τελευταία χρόνια, τρέφω ιδιαίτερη συμπάθεια και για τον Τρόμο και την Σκοτεινή Φαντασία, κάτι που νομίζω θα φανεί και στην πορεία μου ως συγγραφέας. Σε γενικές γραμμές πάντως, και σε προσωπικό επίπεδο, βλέπω τη Φαντασία ως την κύρια κινητήρια δύναμη του ανθρώπου για την εξέλιξη του είδους μας.
Δημήτρης Κ.: Η τεχνολογία αρχίζει να παίζει όλο και περισσότερο ρόλο στα τραπέζια μας. Τι πρόσημο θεωρείς πως έχει η εμπλοκή της στα παιχνίδια μας;
Χριστόφορος Μ.: Η τεχνολογία υπάρχει και εξελίσσεται, για να κάνει την ζωή μας πιο εύκολη. Θεωρώ πως τα πιο πρόσφατα εργαλεία ήρθαν για να μείνουν. Και όσο δεν μπορούμε να το παραδεχτούμε, απλώς εθελοτυφλούμε. Παρόλα αυτά, η χρήση της τεχνολογίας γίνεται πραγματικά ωφέλιμη όταν υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοί και σύνεση των χρηστών. Τρανό παράδειγμα, εδώ, αποτελεί η άνοδος της Τεχνητής Νοημοσύνης και τα παράγωγά της, σε σχέση με τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών σε όλα τα είδη Τέχνης και μη.
Δημήτρης Κ.: Πότε και πώς ξεκίνησε η δημιουργία του “DM Conclave”;
Χριστόφορος Μ.: Το “DM Conclave” γεννήθηκε, ως σκέψη, στις αρχές του 2019, από την αγάπη μου και άλλων για τα επιτραπέζια παιχνίδια ρόλων και τολμώ να πω από την απογοήτευσή μου με την ποιότητα του επίσημου υλικού για το “Dungeons and Dragons 5th Edition”. Μαζί με τον φίλο, συμπαίκτη και συνεργάτη μου, Αλέξανδρο Τηλιακό, αποφασίσαμε να βρούμε και άλλα άτομα που μοιράζονταν το πάθος μας και να δημιουργήσουμε την ομάδα αυτή. Στόχος ήταν και είναι η παραγωγή ποιοτικού υλικού, το οποίο προσπαθεί να εναρμονίσει την απλότητα και την αμεσότητα της “5th Edition”, με την ποιότητα υλικού των παλιότερων εκδόσεων. Κοινώς, πράγματα που εμείς θα θέλαμε να παίζουμε.
Δημήτρης Κ.: Το να δημιουργείς μόνος σου από το να έχεις συνεργάτες, φαντάζομαι, είναι διαφορετικό. Τι πλεονεκτήματα και τι μειονεκτήματα έχει η συνδημιουργία;
Χριστόφορος Μ.: Θα συμφωνήσω πως είναι αρκετά διαφορετικό. Πιστεύω, πάντως, πως κάθε συνεργασία έχει περισσότερα πλεονεκτήματα, παρά μειονεκτήματα. Ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα είναι η ανταλλαγή απόψεων και το λεγόμενο brainstorming, που μπορούν να γεννήσουν πράγματα και ιδέες που κανείς δεν θα μπορούσε μόνος. Εκτός αυτού, κανείς δεν μπορεί να κάνει όλα όσα χρειάζονται για ένα τέτοιου είδους προτζεκτ μόνος, εάν αποσκοπεί σε μια Χ ποιότητα. Τα σημαντικότερα μειονεκτήματα θα έλεγα πως είναι η πιθανή διαφορά στην προσπάθεια που καταβάλλεται, και στον διαθέσιμο χρόνο που μπορεί να αφιερώσει κάποιος σε κάτι τέτοιο. Για παράδειγμα, στο “DM Conclave” υπήρξαν αρκετά άτομα που συμμετείχαν για κάποιον καιρό, όμως αναγκάστηκαν να σταματήσουν, λόγω έλλειψης χρόνου ή του απαιτούμενου επιπέδου δεξιοτήτων, τα οποία, όμως, παραμένουν στην ομάδα μας ως τιμητικά μέλη και πάνω από όλα, φίλοι.
Δημήτρης Κ.: Το “DM Conclave” και εσύ προσωπικά είστε πολύ ενεργοί και στην κοινότητα του Φανταστικού, συνάπτοντας συνεργασίες με άλλες ομάδες, όπως η “RPG Lodge”. Μίλησε μας για την οπτική σου γύρω από τις συνεργασίες και την ελληνική κοινότητα του Φανταστικού;
Χριστόφορος Μ.: Πιστεύω ότι η συνεργασία μεταξύ ομάδων του Φανταστικού μόνο καλά πράγματα μπορεί να φέρει. Η κοινότητα του Φανταστικού στην Ελλάδα μεγαλώνει συνεχώς, και είναι πολύ ευχάριστο να βλέπουμε άτομα που δεν είχαν δοκιμάσει ποτέ τέτοια πράγματα να συμμετέχουν και να γίνονται λάτρεις. Τα φοβερά παιδιά της “RPG Lodge” είναι ένα έξοχο παράδειγμα αυτού, καθώς μας έχουν κάνει την τιμή να παίζουμε τις δημοσιευμένες μας περιπέτειες στα διάφορα event που διοργανώνουν ανιδιοτελώς. Δυστυχώς, μεγάλα φεστιβάλ του Φανταστικού, όπως το “Fantasticon” και η “Fantasmagoria” σταμάτησαν τις δραστηριότητές τους, δημιουργώντας ένα μεγάλο κενό για τους φίλους του Φανταστικού. Μπορούμε, όμως, να ελπίζουμε ότι θα δημιουργηθούν άλλα, όπως το 1st “Dragon Festival”, πέρυσι, στο Παλιούρι Χαλκιδικής, το οποίο θα επαναληφθεί.
Δημήτρης Κ.: Έχετε κυκλοφορήσει διάφορους τίτλους, ιντερνετικά, σχετικά με τα παιχνίδια ρόλων. Ποιο είναι το αγαπημένο σου δημιούργημα; Γιατί έχει ξεχωριστή θέση στην καρδιά σου;
Χριστόφορος Μ.: Αυτή είναι μία ερώτηση την οποία δεν είμαι σίγουρος ότι μπορώ να απαντήσω επαρκώς, όμως θα προσπαθήσω. Όλες μας οι κυκλοφορίες έχουν και από ένα κομμάτι ή κάποιο στοιχείο το οποίο αγαπώ. Άλλες μπορεί να έχουν περισσότερα και άλλες λιγότερα. Παρόλα αυτά, υπάρχουν ορισμένες κυκλοφορίες μας οι οποίες έχουν αγαπηθεί αρκετά από τον κόσμο και κάνουν και εμάς υπερήφανους, λόγω των καινοτόμων στοιχείων που περιέχουν. Χωρίς κάποια σειρά προτίμησης, θα αναφέρω, ενδεικτικά, τα “Psychomancer”, “Way of the Druid”, “Verses Magicae”, “Deep Dread”, “Druid’s Lament” και το “Forgotten Temple”.
Δημήτρης Κ.: Υπάρχουν περιπέτειες οι οποίες έχουν περισσότερο railroading και άλλες που είναι sandbox. Τι διαφορετικό πιστεύεις ότι προσφέρουν και ποιο είναι το δικό σου αγαπημένο στυλ προσέγγισης μιας περιπέτειας;
Χριστόφορος Μ.: Πάντοτε, ήμουν μεγάλος οπαδός των ανοιχτών περιπετειών και campaigns, μπορώ όμως να πω ότι και κάποιες περιπέτειες με railroading τις έχω απολαύσει ιδιαίτερα. Πιστεύω ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να φτιάξεις μία περιπέτεια που είναι εντελώς railroading, και να αρέσει σε όλους. Προσωπικά, πάντα έψαχνα εναλλακτικούς τρόπους επίλυσης καταστάσεων και προκλήσεων στο παιχνίδι, και νομίζω ότι αρκετοί παίκτες συμμερίζονται την άποψη αυτή. Οι προσπάθειες του επίσημου υλικού να παρουσιάσει sandbox επιλογές ομολογώ πως δεν με έχουν εντυπωσιάσει. Αυτός είναι και ο λόγος που στις δικές μας περιπέτειες, με το “DM Conclave”, προσπαθούμε να δίνουμε, πάντοτε, αρκετές επιλογές για την επίλυση καταστάσεων με διαφορετικούς τρόπους. Υπάρχει, για παράδειγμα, μία περιπέτειά μας (δεν θα αναφέρω ποια), την οποία, σε ζωντανό event, την έχουν βγάλει σε μόλις 1,5 ώρα παιχνιδιού, χωρίς καμία μάχη, ενώ άλλες φορές έχει κρατήσει για παραπάνω από ένα σέσσιον!
Δημήτρης Κ.: Έχω τη χαρά να συμμετέχει ως playtester σε ένα από τα campaign σας, το “Paragons”. Θέλεις να μας πεις λίγα λόγια παραπάνω γι’ αυτό;
Χριστόφορος Μ.: Καθώς το συγκεκριμένο προτζεκτ είναι ακόμα under development, μπορώ να μοιραστώ μόνο κάποιες γενικές πληροφορίες. Το “Paragons” αποτελεί το πρώτο μας καμπέιν με το “DM Conclave”, το οποίο ευελπιστούμε να δημοσιευτεί μέσα στο 2025. Οι χαρακτήρες ξεκινούν από το 1ο level και έχουν την ευκαιρία να φτάσουν έως το 20ό. Εξελίσσεται στον αγαπημένο μας κόσμο, των “Forgotten Realms”, και περιέχει αρκετούς πολύ γνωστούς ήρωες από βιβλία και επίσημο δημοσιευμένο υλικό και lore. Όπως οι περισσότερες εκδόσεις μας, εμπεριέχει πολλά νεωτεριστικά και πρωτότυπα στοιχεία, τόσο στο σενάριο, όσο και στις επιλογές των παικτών και τις προκλήσεις που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν, μέχρι και στους τρόπους μάχης. Τα playtests ξεκίνησαν το 2019, λίγο μετά την ίδρυση του “DM Conclave”, και πλέον βρισκόμαστε στο 7ο playtest, και ελπίζουμε στην τελική ευθεία των δοκιμών. Πρόκειται για ένα, ως επί το πλείστον, ανοιχτό (sandbox) campaign, όπου οι παίκτες είναι εντελώς ελεύθεροι να επιλέξουν την πορεία τους, με τις ανάλογες επιπτώσεις των επιλογών τους κάθε φορά.
Δημήτρης Κ.: Πού θέλεις να βρίσκεσαι εσύ προσωπικά και οι DM Conclave σε 3 χρόνια από τώρα;
Χριστόφορος Μ.: Εγώ, προσωπικά, θα ήθελα σε αυτό το διάστημα να κυκλοφορήσω όλο το υλικό που έχω ήδη έτοιμο προς παραγωγή, σε όλους τους τομείς που δραστηριοποιούμαι. Όσο για το “DM Conclave”, μέχρι τότε, θα θέλαμε να συνεχίσουμε να παίζουμε και να δημιουργούμε, και το ίδιο και εσείς!
Δημήτρης Κ.: Τα τελευταία λόγια είναι δικά σου!
Χριστόφορος Μ.: Φίλε μου, Δημήτρη, θα ήθελα να ευχαριστήσω το “Goblin Tavern” και εσένα, για άλλη μια φορά, για την πρόσκληση και τις ωραίες ερωτήσεις σου. Sites όπως το δικό σας και οι υπόλοιπες ομάδες του Φανταστικού, ας συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας να μεγαλώσει η κοινότητα του Φανταστικού στην Ελλάδα. H αγάπη του κόσμου υπάρχει. Καλές ζαριές!
Αυτός ήταν, λοιπόν, ο Χριστόφορος Μπαλής και το “DM Conclave”. Παίζοντας σε ένα από τα επερχόμενα campaign τους και γνωρίζοντας, σε διάφορες εκδηλώσεις, τον Χριστόφορο από κοντά, μπορώ να σας εγγυηθώ ότι τόσο η ποιότητα του υλικού, όσο και η αγάπη τους για τα παιχνίδια ρόλων είναι έκδηλες και μπορούν να μεταμορφώσουν τις εμπειρίες σας σε κορυφαίου επιπέδου διασκέδαση. Άφοβα, δοκιμάστε τους τίτλους τους και αν έχετε τη δυνατότητα να παίξετε σε κάποιο event μαζί τους, μη χάσετε την ευκαιρία. Αξίζει!
Εμείς τα λέμε τους επόμενους μήνες με ακόμα περισσότερες συνεντεύξεις και ιστορίες! Δημήτρης over and out!
Τα Social Media του Χριστόφορου Μπαλή (“Polytropos”): Facebook | Instagram | Youtube