Damage & Healing

Ο τραυματισμός και ο πιθανός θάνατος είναι οι συνεχείς σύντροφοι αυτών που εξερευνούν φανταστικούς κόσμους. Ένα ξίφος, ένα βέλος ή μία έκρηξη φωτιάς έχουν τα προσόντα να τραυματίσουν ή και να σκοτώσουν ακόμα και τα σκληρότερα πλάσματα.

Hit Points

Τα Hit points αντιπροσωπεύουν έναν συνδυασμό φυσικής και ψυχικής αντοχής, την θέληση για ζωή και την τύχη. Πλάσματα με πολλά hit points είναι δυσκολότερο να πεθάνουν. Αυτά με λιγότερα όμως είναι εύθραυστα. 

Τα hit points ενός πλάσματος μπορεί να είναι ένας οποιοσδήποτε αριθμός από το 0 έως το μέγιστο αριθμό που μπορεί να φτάσει. Αυτο αλλάζει συχνά καθώς το πλάσμα δέχεται επιθέσεις ή ξόρκια θεραπείας.

Όποτε ένα πλάσμα τραυματίζεται (δέχεται damage), αυτό το damage αφαιρείται από τα hit points του. Το πλάσμα δεν επηρεάζεται όσο χαμηλά ή υψηλά και αν είναι τα hit points μέχρι να φτάσει 0.

Damage Rolls

Κάθε όπλο, ξόρκι ή βλαβερή ικανότητα που έχει ένα πλάσμα το καθορίζει πόσο damage κάνει. Ρίχνεις τα ζάρια, προσθέτεις τυχόν modifiers, και βγάζεις το damage που έκανες στο στόχο σου. Μαγικά όπλα, ικανότητες και άλλοι παράγοντες μπορούν να προσθέσουν κάποιο έξτρα μπόνους στο damage σου.

Με διάφορα penalties είναι πιθανόν να κάνεις 0 damage αλλά ποτέ αρνητικό.

Όταν επιτίθεσαι με ένα όπλο, προσθέτεις το ability modifier στο damage roll (το ίδιο που πρόσθεσες στο attack roll). Ένα ξόρκι σου λέει τι ζάρια θα ρίξεις για damage και αν προσθέτεις modifiers.

Αν ένα ξόρκι ή ικανότητα κάνει damage σε πάνω από ένα στόχο την ίδια στιγμή, ρίχνεις ζάρια για το damage που δέχονται όλοι ταυτόχρονα. Για παράδειγμα, ένας μάγος κάνει το ξόρκι fireball (που στην ουσία είναι μια φλεγόμενη σφαίρα), η ζημιά που θα δεχτούν όσοι ήταν μέσα στην εμβέλεια της έκρηξης θα είναι η ίδια.

Critical Hits

Όταν φέρνεις critical hit, ρίχνεις τα ζάρια για το damage μία επιπλέον φορά και τα προσθέτεις όλα μαζί. Μετά προσθέτεις τυχόν modifiers. Για γρηγορότερο παιχνίδι μπορείς να ρίξεις όλα τα ζάρια ταυτόχρονα.

Για παράδειγμα, αν φέρεις critical hit χρησιμοποιώντας ένα στιλέτο (dagger), θα ρίξεις 2d4 για το damage αντι για 1d4 (που είναι υπό κανονικές προϋποθέσεις) και μετά θα προσθέσεις το modifier. Αν η επίθεση περιλαμβάνει επιπλέον ζάρια όπως από το sneak attack του Rogue, ρίχνεις και αυτά τα ζάρια δύο φορές.

Damage Types

Διαφορετικές επιθέσεις και διαφορετικά ξόρκια κάνουν διαφορετικού είδους ζημιά στον στόχο. Τα είδη damage δεν έχουν δικούς τους κανόνες, όμως άλλοι κανόνες όπως το resistance, βασίζονται πάνω τους.

Τα είδη damage είναι τα εξής:

Acid. Η διαβρωτική ανάσα ενός μαύρου δράκου και τα γαστρικά υγρά ενός black pudding κάνουν acid damage

Bludgeoning. Βαριά χτυπήματα -σφυριά, πτώσεις, σφίξιμο και λοιπά- κάνουν bludgeoning damage.

Cold. Η ψύχρα που πηγάζει από το ακόντιο ενός Ice Devil και η ανάσα ενός λευκού δράκου κάνουν cold damage.

Fire. Οι κόκκινοι δράκοι ανασάνουν φωτιά, και πολλά ξόρκια δημιουργούν φλόγες που κάνουν fire damage.

Force. Force είναι αγνή μαγική ενέργεια συγκεντρωμένη σε σημείο που προκαλεί ζημιά. Οι περισσότερες πηγές force damage είναι ξόρκια, όπως τα magic missile και spiritual weapon.

Lightning. Ένα lightning bolt ξόρκι, και η ανάσα του μπλε δράκου κάνουν lightning damage.

Necrotic. Κάποιοι απέθαντοι και ξόρκια όπως το chill touch κάνουν necrotic damage το οποίο γερνάει την ύλη και επηρεάζει ακόμα και την ψυχή.

Piercing. Χτυπήματα που τρυπάνε τον στόχο τους, όπως ακόντια και δόντια, κάνουν piercing damage.

Poison. Δηλητηριώδη τσιμπήματα και τοξικό αέριο από έναν πράσινο δράκο κάνουν poison damage.

Psychic. Νοητικές δυνάμεις όπως ένα psionic blast κάνουν psychic damage.

Radiant. Ιερή φλόγα από το σπαθί ενός αγγέλου ή το ξόρκι flame strike ενός κληρικού καίνε τη σάρκα και υπερφορτίζουν το πνεύμα με δύναμη.

Slashing. Σπαθιά, τσεκούρια και νύχια τεράτων κάνουν slashing damage.

Thunder. Μία εκκωφαντική έκρηξη ήχου όπως το ξόρκι thunderwave κάνει thunder damage

Damage Resistance and Vulnerability

Κάποια πλάσματα και αντικείμενα έχουν παραπάνω αντοχή ή είναι πιο εύκολο να πληγούν με συγκεκριμένα είδη damage.

Αν ένα πλάσμα έχει resistance (αντοχή) σε ένα συγκεκριμένο είδος damage, τότε ότι damage από το συγκεκριμένο είδος το χτυπήσει μετράει για μισό. Αν το πλάσμα από την άλλη έχει vulnerability (ευαισθησία) τότε μετράει για διπλάσιο.

Resistance και vulnerability μετράνε αφού έχουν προστεθεί όλα τα άλλα modifiers στο damage. Για παράδειγμα, ένα πλάσμα έχει resistance (αντοχή) σε “bludgeoning damage” και το χτυπάει μια επίθεση που του προκαλεί 25 bludgeoning damage. Το πλάσμα επίσης περιβάλλεται από μία μαγική αύρα που μειώνει κάθε είδους damage κατά 5. Πρώτα το 25 θα γίνει 20 και μετά θα μειωθεί το μισό, ώστε τελικά το πλάσμα να χάσει 10 hit points.

Πολλαπλά resistances ή vulnerabilities που επηρεάζουν το ίδιο είδος damage μετράνε μόνο μία φορά. Για παράδειγμα αν ένα πλάσμα έχει resistance στην φωτιά και στις non-magical (μη-μαγικές) επιθέσεις και χτυπηθεί από non-magical φωτιά τότε δέχεται μισό damage και οχι το ¼.

Healing

Εκτός και αν οδηγήσει σε θάνατο το damage που δέχεται ένα πλάσμα δεν είναι μόνιμο. Ακόμα και ο θάνατος είναι προσωρινός μέσω δυνατής μαγείας. Ο ύπνος μπορεί να επαναφέρει τα hit points (δηλαδή την κατάσταση υγείας του πλάσματος), και ξόρκια όπως το “cure wounds” ή φίλτρα σαν το “potion of healing” μπορούν να αφαιρέσουν damage σε δευτερόλεπτα.

Όταν ένα πλάσμα δέχεται healing οποιουδήποτε είδους τότε τα hit points που κέρδισε προσθέτονται στα τωρινά του hit points μέχρι να φτάσει το μέγιστο που μπορεί να έχει, όπου δεν μπορεί να δεχτεί άλλο healing.

Ένα πλάσμα που πέθανε δεν μπορεί να ξαναγεμίσει hit points μέχρι κάποιο ξόρκι σαν το “revivify” να το επαναφέρει στην ζωή.

Dropping to 0 Hit Points

Όταν τα hit points σου φτάσουν το 0, είτε πεθαίνεις ακαριαία ή πέφτεις αναίσθητος, όπως εξηγείται παρακάτω.

Instant Death

Ένα μαζικό damage μπορεί να σε σκοτώσει ακαριαία. Όταν το damage σε ρίξει στα 0 hit points μπορεί να πεθάνεις αν περισσεύει αρκετό damage, ώστε αυτο να είναι ίσο ή μεγαλύτερο των συνολικών σου hit points.

Για παράδειγμα, εχεις έναν κληρικό (cleric) ο οποίος έχει “Maximum Hit Points” ίσα με 12 και στη συγκεκριμένη στιγμή του έχουν απομείνει 6. Αν του επιτεθεί κάποιος και τον τραυματίσει για 18 Hit Points (6+12), η ζωή του πέφτει στο 0 αλλά περισσεύουν ακόμα 12 damage points. Σε αυτή την περίπτωση ο ήρωας πεθαίνει καθώς το damage που περίσσεψε αφού έπεσε στα 0, είναι ίσο με τα συνολικά Hit Points του.
Γενικά σκέψου πως άμα ένας ήρωας έχει 15 Maximum Hit Points και χτυπήσεις για 30 damage πεθαίνει ακαριαία.

Falling Unconscious

Αν το damage σε έριξε στα 0 hit points και δεν σε σκότωσε, πέφτεις αναίσθητος. Ξυπνάς αν τα hit points σου ανέβουν πάλι πάνω από το 0.

Death Saving Throws

Όποτε έρχεται η σειρά σου κατά την διάρκεια της μάχης και έχεις 0 hit points όντας αναίσθητος, πρέπει να ρίξεις ένα ειδικό saving throw, το λεγόμενο “Death Saving Throw” για να δεις αν ο χαρακτήρας σου υποκύπτει σιγά σιγά στις πληγές του ή συνέρχεται με την ώρα. Σε αντίθεση με άλλα saving throws αυτό δεν είναι δεμένο με κάποιο ability score. Η μοίρα σου κρέμεται από την θεά της τύχης και του ζαριού τώρα, εκτός και κάποιο ξόρκι ή ειδικό feature μπορεί να σε βοηθήσει για να πετύχεις το “Saving Throw”.

Ρίχνεις ένα d20. Αν το ζάρι έρθει 10 και πάνω, το saving throw είναι επιτυχημένο, αλλιώς είναι αποτυχημένο. Στις 3 επιτυχίες ο ήρωας σταθεροποιείται (δες παρακάτω), ενώ στις 3 αποτυχίες πεθαίνει. Δεν χρειάζεται οι επιτυχίες ή οι αποτυχίες να είναι συνεχόμενες, τις μετράς ξεχωριστά. Χάνεις όλες τις επιτυχίες και τις αποτυχίες όταν ο ήρωας δεχθεί healing ή σταθεροποιηθεί.

Rolling 1 or 20. Αν στο Death Saving Throw φερεις 1 στο 20πλεύρο, τότε αυτό μετράει για 2 αποτυχίες. Αν φέρεις 20 ανακτάς 1 hit point.

Damage at 0 Hit Points. Αν  κάποιος σε βλάψει και δεχτείς damage ενώ έχεις 0 hit points, τότε αποκτάς μία αποτυχία επιπλέον στο saving throw. Αν το χτύπημα ήταν critical hit δέχεσαι 2 αποτυχίες. Αν το συνολικό damage είναι ίσο ή παραπάνω από τα συνολικά σου hit points πεθαίνεις ακαριαία.

Stabilizing a Creature

Ο καλύτερος τρόπος να σώσεις ένα πλάσμα με 0 hit points είναι να το θεραπεύσεις. Αν κάποιου είδους healing δεν υπάρχει διαθέσιμο, τότε μπορείς να το σταθεροποιήσεις ώστε να μην πεθάνει από αρνητικά death saving throws.

Μπορείς να χρησιμοποιήσεις το action σου για να δώσεις τις πρώτες βοήθειες σε ένα αναίσθητο πλάσμα με σκοπό να το σταθεροποιήσεις. Αυτό απαιτεί ένα DC 10 Wisdom (Medicine) check.

Ένα σταθεροποιημένο πλάσμα δεν χρειάζεται να ρίξει “Death Saving Throws”, ακόμα και αν έχει 0 hit points, αλλά παραμένει αναίσθητο. Αν δεχθεί πάλι damage τότε πρέπει να ξαναρίξει από την αρχή Death Saving Throws. Ένα σταθεροποιημένο πλάσμα κερδίζει 1 hit point από μόνο του μετά από 1d4 ώρες αν δεν δεχτεί άλλου είδους healing.

Monsters and Death

Οι περισσότεροι DM αφήνουν τα τέρατα να πεθάνουν αυτόματα όταν πέσουν στα 0 hit points, αντί να τα αφήσουν αναίσθητα και να ρίχνουν saving throws.

Βασικοί εχθροί και ειδικοί Non-Player Characters αποτελούν κοινές εξαιρέσεις και υπάρχει πιθανότητα οι  να τους αφήσουν να πέσουν αναίσθητοι και να ακολουθούν τους ίδιους κανόνες με τους παίκτες.

Knocking a Creature Out

Μερικές φορές ο επιτιθέμενος θέλει απλά να ρίξει αναίσθητο τον αντίπαλο του κι όχι να τον σκοτώσει.

Όταν τα hit points του πλάσματος φτάσουν στο 0 από έναν παίκτη που χτύπησε με επίθεση εξ επαφής (melee attack), ο επιτιθέμενος μπορεί να αφήσει το στόχο αναίσθητο. Αυτή η επιλογή μπορεί να γίνει την στιγμή που κάνει επιτυχώς το χτύπημα και υπολογίζει τη ζημιά του. Το πλάσμα τότε πέφτει αναίσθητο και είναι αυτομάτως σταθεροποιημένο.

Temporary Hit Points

Κάποια ξόρκια και ειδικές ικανότητες δίνουν προσωρινά hit points σε ένα πλάσμα. Αυτά δεν είναι πραγματικά hit points, είναι μια προσωρινή προστασία από χτυπήματα.

Όταν έχεις προσωρινά hit points και δεχτείς damage, τα προσωρινά hit points είναι τα πρώτα που θα μειωθούν και αφού τελειώσουν, το παραπανίσιο damage μεταφέρεται στα κανονικά σου hit points. Για παράδειγμα αν έχεις 5 προσωρινά hit points και σε τραυματίσει κάποιος για 7 hit points, τότε χάνεις όλα τα προσωρινά hit points και 2 από τα κανονικά σου hit points.

Επειδή τα προσωρινά hit points είναι ξεχωριστά από τα κανονικά hit points μπορούν να ξεπεράσουν το μέγιστο των hit points σου. Ένας χαρακτήρας δηλαδή μπορεί να έχει όλα τα  hit points του και να δεχτεί προσωρινά hit points για έξτρα προστασία.

Το healing (και γενικά οποιαδήποτε θεραπεία) δεν μπορεί να επαναφέρει προσωρινά hit points, και αυτά δεν προσθέτονται. Αν έχεις ήδη προσωρινά hit points και δεχτείς και άλλα πρέπει να διαλέξεις αν θα κρατήσεις αυτά που είχες ήδη ή τα καινούργια.
Για παράδειγμα ένα ξόρκι σου δίνει 12 προσωρινα hit points ενώ είχες ήδη 10 από πριν, μπορείς να διαλέξεις είτε τα 12 είτε τα 10, δεν γίνονται όμως να έχεις και τα δύο δηλαδή 22 προσωρινά hit points.

Αν έχεις 0 hit points, το να δεχθείς προσωρινά hit points δεν σε επαναφέρει ούτε σε σταθεροποιεί. Μπορούν όμως ακόμα να σε προστατέψουν απο χτυπήματα ενώ είσαι αναίσθητος, αλλά μόνο κανονικό healing μπορεί να σε σώσει.

Τα προσωρινά hit points φεύγουν όταν τελειώσει η χρονική διάρκειά τους, όταν εξαντληθούν, ή όταν κάνεις short ή long rest.

 

” Το κείμενο στην ελληνική κοινότητα προσέφερε ο Κωνσταντίνος Δανιήλ “