Λογαριασμός Μέλους

Back to Top

Crowd & Battlefield Control Spells Μέρος 1ο – Low Level edition

Γίνε ο κυρίαρχος του πεδίου μάχης

Έχεις ξανακούσει τους όρους Crowd ή Battlefield Control;

Battlefield Control (BC) ήταν όταν οι Έλληνες στρίμωξαν τους Πέρσες στις Θερμοπύλες για να εξουδετερώσουν το ένα μεγάλο πλεονέκτημα που είχαν οι τελευταίοι. Το μέγεθος του στρατού τους… Battlefield Control ήταν όταν το βαρύ πυροβολικό του Ναπολέοντα στο Βατερλό, δεν μπορούσε να προχωρήσει ώστε να επιτεθεί, επειδή είχε βρέξει την προηγούμενη νύχτα και το χώμα είχε γίνει λάσπη. Όταν, Βίκινγκς βύθισαν 6 πλοία μπλοκάροντας το βασικό θαλάσσιο διάδρομο προς την πόλη Roskilde της Δανίας, αναγκάζοντας τους λεηλατητές να περάσουν μέσα από μια πολύ στενότερη διάβαση νερού που απαιτούσε σημαντική τοπική γνώση.

Αντιθέτως Crowd Control (CC) ήταν όταν οι Ρωμαίοι έβαλαν φωτιά ένα κοπάδι από αγριογούρουνα και τα αμόλησαν πάνω στην ίλη των πολεμικών ελεφάντων του Βασιλιά Πύρρου, με αποτέλεσμα οι ελέφαντες να τρομοκρατηθούν από  τις στριγκλιές των χοίρων και στην προσπάθεια να τους αποφύγουν, οπισθοχώρησαν ποδοπατώντας τους πάντες στο διάβα τους (σκληρό αλλά true story). Έτσι οι Ρωμαίοι όχι απλώς εξουδετέρωσαν το ισχυρότερο χαρτί του Βασιλιά Πύρρου αλλά το έστρεψαν και εναντίον του.

Η βίαιη μας ιστορία βρίθει από «δημιουργικές» μεθόδους (φρικτές αλλά παρόλα αυτά δημιουργικές) για να μπορέσει μια στρατιωτική ομάδα να διαμορφώσει το πεδίο μάχης προς όφελός της. Φαντάσου πόσο δημιουργικός μπορείς να γίνεις εσύ, σε έναν κόσμο που έχει και τη μαγεία στο μενού! Ωραίο λοιπόν και το fireball, αλλά υπάρχουν κι άλλοι, ενδεχομένως πιο αποτελεσματικοί, τρόποι για να φέρεις «τούμπα» μια ολόκληρη μάχη, απέναντι σε πολύ ισχυρότερους εχθρούς.

Πάμε λοιπόν να δούμε 6 αγαπημένα ξόρκια, που θα σε προέτρεπα να λάβεις σοβαρά υπόψιν σου, αν θέλεις να είσαι ο κουμανταδόρος του πεδίου. Ξεκινάμε από τα ταπεινά Cantrips!

Create Bonfire [Cantrip] (πηγή)

Battlefield control

Δημιουργείς μια ισχυρή εστία φωτιάς σε έδαφος που μπορείς να δεις μέχρι και σε 60 πόδια (feet) απόσταση από εσένα.

  • Αν και καλύπτει μόνο 5 πόδια χώρο, μπορείς να το χρησιμοποιήσεις σε μάχες με σχετικά αδύναμους εχθρούς με δεκάδες τρόπους. Δημιούργησε στενώσεις ή μπλόκαρε υπόγεια περάσματα, διαβάσεις πεζών (τα ιπτάμενα περνούν), ή τον τύπο που σ’ ακολουθεί για να σου πουλήσει βραχιόλι από τη Τζαμάικα.
  • 1d8 Damage, για όποιον βρεθεί μέσα του και, ακόμη καλύτερα αν το πλάσμα που σας επιτίθεται έχει και ευαισθησία στη φωτιά. Για παράδειγμα, μια περμανάντ ή ένας αιμοβόρος χιονάνθρωπος.
  • Γίνεται ακόμη καλύτερο αν το συνδυάσεις με πράγματα που φλέγονται, ή εκρήγνυνται. Άφησε το φανό που κουβαλάς στο χέρι να πέσει καθώς τρέχεις (μην τον πετάξεις. Ρίξ’ τον. Είναι free action) και αφού απλωθεί το λάδι, βάλ’ του μπουρλότο και απομακρύνσου από τον εχθρό σαν κύριος/κυρία. Έτσι, όσο αυτός σας κοιτάζει μέσα από τις φλόγες, προσπαθώντας να αποφασίσει αν αξίζει να φάει 1d8 damage για να σας κυνηγήσει, η ομάδα με την ησυχία της μπορεί να συνεχίσει την «κουβέντα» μαζί του, με ranged attacks.

Περιορισμοί: Δυστυχώς θέλει concentration, αλλά αν υπάρχει κάτι εύφλεκτο, όπως είδαμε παραπάνω, είστε οκ. Του βάζετε φωτιά, σπάτε τη συγκέντρωσή σας και φεύγετε.

Tasha’s Hideous Laughter [Level 1] (πηγή)

Crowd Control

Ξόρκι όπου ο αντίπαλός ξαφνικά τα βλέπει όλα τρομερά αστεία και τον πιάνει σπαστικό γέλιο, σε βαθμό που πέφτει στα πατώματα και δεν μπορεί να δράσει. Δεν είναι τόσο αποτελεσματικό όσο το killer joke των Monthy python, παρόλα αυτά παραμένει ένα εξαιρετικό ξόρκι πρώτου επιπέδου, που το χρησιμοποιείς για να βγάλεις προσωρινά από το παιχνίδι έναν κρίσιμο αντίπαλο. Τον εκνευριστικό μάγο, κάποιον healer ή τον υπερμεγέθη Σουγλάκο που μοιράζει σφαλιάρες των 5.000 κιλονιούτον στους συμπαίκτες σου.

  • Το ενδιαφέρον με αυτό το ξόρκι  είναι πως δεν χάνει την αξία του όσο τα επίπεδα των χαρακτήρων και της περιπέτειας ανεβαίνουν, σε αντίθεση με το sleep για παράδειγμα, που αν και περισσότερο αποτελεσματικό σε μικρά επίπεδα (καθώς δεν έχει Saving Throw), αργότερα δεν κάνει ιδιαίτερη δουλειά γιατί περιορίζεται από τον αριθμό των Hit Points που μπορεί να επηρεάσει.
  • Εξαιρετικό επίσης (επειδή ακόμη και στον γύρο όπου ο αντίπαλος έχει πετύχει το Save του, παραμένει ξαπλωμένος στο έδαφος, έτσι έχετε έναν ακόμη γύρο μέχρι να σηκωθεί) για να τον σαπίσετε στο ξύλο εξ’ επαφής με πλεονέκτημα (advantage), αν είστε δίπλα του. Αν επιτίθεστε εξ’ αποστάσεως (όπως τόξο) τότε δυστυχώς έχετε μειονέκτημα (disadvantage), ακριβώς γιατί βρίσκεται ξάπλα στα πατώματα (βλ. condition: prone).

Προσοχή, κάθε φορά που ο εχθρός παίρνει damage ρίχνει αυτομάτως ένα saving throw και μάλιστα με πλεονέκτημα (advantage). Οπότε κοιτάξτε να καθαρίσετε πρώτα όλους τους άλλους, πριν αναλάβετε αυτόν.

Bane [Level 1] (πηγή)

Crowd Control

Αναγκάζεις μέχρι και 3 εχθρούς να ρίξουν Charisma saving throws και αν δεν τα καταφέρουν, χάνουν 1d4 πόντους σε κάθε attack & saving throw. Ξεκινάς με αυτό λοιπόν, και μετά αρχίστε όλοι να τους μπουμπουνίζετε με ξόρκια και abilities που απαιτούν saving throws!

  • Το ωραίο εδώ είναι πως μιλάμε για charisma saving throw… αρκετά παραμελημένο ως ability. Δεν θα συναντήσεις πολλά πλάσματα με υψηλό charisma. Όλα όσα είχαν έγιναν πολιτικοί.
  • Σύμφωνα με έναν στατιστικολόγο φαν του παιχνιδιού, το Bane μειώνει το DPR (damage per round), δηλαδή τη ζημιά που μπορούν να σας κάνουν οι εχθροί ανά γύρο, από 7% μέχρι και 17%, αναλόγως το επίπεδο. Όσο μικρότερα τα levels τόσο μεγαλύτερο το ποσοστό.
  • Επειδή το συγκεκριμένο επηρεάζει attack rolls και saving throws, προτεραιότητά σου θα πρέπει να είναι εχθροί που έχουν πολλές επιθέσεις ανά γύρο, ρίχνουν πολύ ξύλο (damage output), ή «πρέπει» να αποτύχουν στα saves τους. Δευτερευόντως μόνο, σε spell-casters.

Περιορισμοί: Η μικρή του εμβέλεια, στα 30 πόδια. Αφού το ρίξεις όμως, είσαι κομπλέ. Δεν χάνεται όσο διατηρείς το concentration σου, ακόμη κι αν ο εχθρός βγει από την ακτίνα των 30 ποδιών.

Web [Level 2] (πηγή)

Battlefield Control

Το ξόρκι “Web” είναι από τα πιο ωραία και ξεκάθαρα “battlefield control” κόλπα. Ένας κολλώδης ιστός ξεπετάγεται από εσένα έως και 60 πόδια μακριά και καλύπτει ένα κυβικό χώρο 20 ποδιών (20 feet cube).

  • Κατ’ αρχάς, είτε καταφέρει να γλυτώσει το save ο εχθρός, είτε όχι, ο χώρος εκείνος θεωρείται «δύσβατη περιοχή» aka difficult terrain. Που σημαίνει πως η ταχύτητα των πλασμάτων πέφτει στο μισό. Θα μπορούσες δηλαδή να το χρησιμοποιήσεις απλώς και μόνο για να καθυστερήσεις τους εχθρούς σου. Αυτούς που σας κυνηγούν ή αυτούς που θέλουν να την κοπανήσουν.
  • Δεύτερον, όποιος βρεθεί μέσα του, αν δεν πετύχει το dexterity save, γίνεται restrained (Εγκλωβίζεται).
  • Μπορεί βέβαια να επιτεθεί αλλά έχει μειονέκτημα (disadvantage) στις ζαριές όπως και στα dexterity saves ενώ όσοι τον «βαράτε» έχετε πλεονέκτημα (advantage).
  • Εδώ να προσθέσουμε πώς ο ιστός είναι εύφλεκτος και μπορεί να πάρει φωτιά προκαλώντας επιπλέον ζημιά σε αυτούς που βρίσκονται μέσα του. Χάρη στα δύο προηγούμενα, γεννάται ένας γλυκός συνδυασμός με web και fireball για το αποτελειωτικό χτύπημα!
  • Αν κάποιος πάει να τη γλιτώσει από τον ιστό, θα μπορούσατε πάντα να τον ξανασπρώξετε μέσα με κάποια ειδική επίθεση όπως το “shove attack”, το “repelling blast” του Warlock, τα ξόρκια “thuderwave”, “gust of wind” και τα λοιπά και τα λοιπά. «Πίσω στο κλουβί σου, αλανιάρη!»
  • Αναφέρει επίσης πως ο ιστός κάνει ελαφρώς δυσδιάκριτη (lightly obscures) την περιοχή που καλύπτει. Άρα ίσως θα μπορούσες να κρύβεις και πράγματα κάτω από τον ιστό! Καμιά παγίδα… κανένα μαγικό ρούνο (glyph)… Άφησε την φαντασία σου ελεύθερη.
  • Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε πως για να ξεφύγει κάποιος από τον ιστό στον οποίο βρέθηκε κολλημένος, θα πρέπει να ρίξει ένα strength check, όχι ένα strength save, που σημαίνει ότι δεν επωφελείται από το proficiency bonus που μπορεί να έχει.
  • Αυτό επίσης σημαίνει και ένας καμένος γύρος για τον εχθρό, γιατί τον έφαγε στην προσπάθειά του να διώξει τους ιστούς από πάνω του.

Περιορισμοί: Ιδανικά, στον χώρο που θα ρίξεις τον ιστό, θα πρέπει να υπάρχουν στοιχεία όπως ταβάνια, δέντρα, κολώνες, τοίχοι… κάτι, ώστε να μπορεί να στηριχθεί ο ιστός και να έρθει στην πλήρη του ανάπτυξη. Αλλιώς αν είναι μόνο πάτωμα, δεν θα υψωθεί 20 πόδια, παρά μόνο 5, και αν το ρίξεις τελείως στον αέρα, χωρίς να έχει κάτι που μπορεί να κολλήσει (και δεν εννοώ τον εχθρό) τότε καταρρέει και εξαφανίζεται.  Δεν δουλεύει. Τα ιπτάμενα δύσκολα λοιπόν. Δεν είναι απόχη.

Art by Kieran Yanner

Plant Growth [Level 3] (πηγή)

Battlefield Control

Αυτό το ξόρκι είναι κάτι σαν θαυματουργή κοπριά. Το ρίχνεις και σε χρόνο μηδέν όλη η χλωρίδα έχει φουντώσει, τόσο που η ταχύτητα οποιουδήποτε προσπαθεί να το διασχίσει πέφτει στο ¼ !

  • Κατ’ αρχάς έχει τρομερή εμβέλεια, 150 πόδια και επηρεάζει έκταση 100 τετραγωνικών ποδιών.
  • Χειρότερο και από «difficult terrain». Που σημαίνει πως ενώ μια φυσιολογική κίνηση σε έναν γύρο, για τα πιο πολλά πλάσματα, είναι 30 πόδια, τώρα μπορούν να μετακινηθούν στο γύρο τους μόνο 7 πόδια. Άπλετος χρόνος λοιπόν για γλυτώσεις κυνηγητό, ή να αράξεις σε μια σεζλόνγκ έξω από τη ζούγκλα που μόλις δημιούργησες, με το ποτάκι σου στο χέρι, και να τους μπουμπουνίζεις από μακριά με μαγικά και βέλη, όσο αυτοί θα παλεύουν με τα σπαρτά.
  • Εξίσου σημαντικό, ίσως και σημαντικότερο, είναι πως δεν χρειάζεται συγκέντρωση (concentration), γιατί το αποτέλεσμα είναι άμεσο (instantaneous) και μόνιμο! Οπότε εδώ δεν παίζουν και saves!
  • Τρομερό ατού σε αυτό το κόλπο είναι πως διαλέγεις εσύ ποιες περιοχές μέσα στην ακτίνα των 100 ποδιών θα φουντώσουν και ποιες όχι. Οπότε μπορείς να κρατήσεις διαδρόμους ανοιχτούς για τους συμπαίκτες σου, ώστε να μπορέσουν να απομακρυνθούν γρήγορα και να «πνίξεις» στη βλάστηση μόνο τους εχθρούς.

Κάτι άλλο που μου αρέσει σαν ιδέα, είναι η δεύτερη λειτουργία του ξορκιού αυτού. Μπορείς να ξοδέψεις 8 ώρες κάνοντας το συγκεκριμένο ξόρκι (αντί για 1 action) και τότε όλα τα σπαρτά για μισό μίλι, θα βγάζουν τις διπλές παραγωγές για έναν χρόνο! Για τους αγρότες της περιοχής είσαι η επιδότηση που πάντα αναζητούσαν! Το θαυματουργό λίπασμα. Με μόνο ένα μεροκάματο. Μόλις ανακάλυψες μια καλή πηγή εισοδήματος για τις ώρες που δεν θα σφάζεις τέρατα. Επίσης, θα μπορούσα να φανταστώ κάποιους δρυΐδες οικολόγους-αναρχικούς, που θα τρέχουν γύρω γύρω και θα ρίχνουν το συγκεκριμένο ξόρκι κοντά ή και μέσα σε πόλεις  ώστε η «φύση να επανακτήσει τα χαμένα της εδάφη, που η αλόγιστη ανθρώπινη δραστηριότητα έχει πλέον καταστρέψει».

Ο βασικός περιορισμός για όλα τα παραπάνω; πρέπει να υπάρχει χλωρίδα. Δεν πρόκειται να φυτρώσει κάτι από το τίποτα.

Hypnotic Pattern  [Level 3] (πηγή)

Crowd Control

Το ξόρκι ψυχεδέλεια. Σε έναν κυβικό χώρο 30 ποδιών δημιουργείς από το τίποτα και για μια μόνο στιγμή, ένα μοτίβο χιλιάδων χρωμάτων στον αέρα, με αποτέλεσμα όλα τα πλάσματα που βρίσκονται μέσα σε εκείνο το χώρο και μπορούν να το δουν, αποβλακώνονται και στέκονται εκεί σα παιδάκια κολλημένα στη βιτρίνα παγωτατζίδικου.

Art by Len Yan
  • Δεν επιτίθονται, δεν κινούνται (charmed & incapacitated), αρκεί να μην τα πειράξεις. Αν κάποιο συγκεκριμένο πλάσμα δεχτεί ζημιά, απελευθερώνεται από το ξόρκι.
  • Κάτι που κάνει το Hypnotic pattern, εξαιρετικό, είναι πως ο αντίπαλος ρίχνει μόνο μια ζαριά για  saving throw (wisdom), στη αρχή και όχι σε κάθε γύρο του. Άρα δεν του δίνονται πολλές ευκαιρίες να ξεφύγει από το ξόρκι.
  • Κάπως έτσι, εκτελείς το ξόρκι και οι μισοί πέφτουν σε λήθαργο… (δεν τους πειράζεις αυτούς, άφησέ τους να το απολαύσουν, θα είναι το τελευταίο τους άλλωστε)… και αρχίζετε να ξεπαστρεύετε έναν-έναν τους υπόλοιπους.
  • Ο μόνος τρόπος να τη γλιτώσουν, είναι αυτοί που έχουν μείνει ξύπνιοι, να αρχίσουν να μοιράζουν χαστούκια στις υπόλοιπους για να τους ξυπνήσουν, με αποτέλεσμα όμως να ξοδεύουν τη σειρά τους ενοχλώντας τους συμμάχους τους και όχι εσάς. Ή φυσικά να ορμήσουν όλοι επάνω σου, ναι, σε σένα, τον μπαγασάκο που έριξε το hypnotic pattern, με την ελπίδα να χάσεις την αυτοσυγκέντρωσή σου και να εξουδετερωθεί το ξόρκι. Τώρα… Αν από τους αντιπάλους σας δεν έχει μείνει κανείς ξύπνιος για να ξεσηκώσει και τους άλλους… Τους ξεφτίλισες.
  • Λόγω της συνθήκης charmed (condition) υπό της οποίας βρίσκεται το πλάσμα, έχεις και πλεονέκτημα (advantage) σε οποιαδήποτε ικανότητα έχει βάση της την επικοινωνία (deception, intimidation, persuasion, performance κτλ. ίσως και το animal handling). Καλό είναι να το συζητήσεις όμως με τον Dungeon Master σου πρώτα, πριν προσπαθήσεις να εκμεταλλευτείς αυτό το mechanic για να γίνεις ο απόλυτος χειραγωγός.

Περιορισμοί: το Hypnotic Pattern δεν πιάνει σε πλάσματα που έχουν ανοσία (immune) στη συνθήκη charmed, πλάσματα που είναι τυφλά, ή έχουν “true sight”.

Επίλογος

Αυτά τα λίγα (ή ίσως και όχι) ξόρκια, είναι οι προτάσεις μας για να κυριαρχήσετε εσείς και η κομπανία τυχοδιωκτών σας στα πεδία της μάχης – ή αν είσαι ο Dungeon Master να τους κάνεις την ζωή δύσκολη. Έχετε να προτείνετε κι άλλα ξόρκια ή τρόπους προς αυτόν τον σκοπό; Αν ναι, πείτε μας στα σχόλια!

Αλέξανδρος Μάτζαρης
Αλέξανδρος Μάτζαρης
Τακτικό μέλος

admiral.hayreddin.barbarossa@gmail.com

Η ηλικία του φαίνεται να αλλάζει σύμφωνα με τις περιστάσεις. Συναντάται συνήθως σε ηλικίες κάτω των 12 ή άνω των 70. Ή μπέμπης δηλαδή ή γεροντοπερίεργος. Σπανίως στα συγκαλά του. Ρθυι γυ. Θα ήθελε να περνά περισσότερο χρόνο με τη Φαντασία αλλά η ζηλιάρα η Καθημερινότητα δεν τον αφήνει. Ικυωβυ γζλ στο discord της Ταβέρνας. Λατρεύει τους γρίφους, του λείπει όμως η ευστροφία, και καταλήγει πάντα να ψάχνει στο λυσάρι. Μπορεί να έχει και έναν για σας. Το πιο σημαντικό του έργο ήταν η ανέκδοτη ποιητική του συλλογή με τίτλο «Όπου το Α Τελικά ήταν πάντα το Π». Υνο τοθζ. Σκέφτεται να τη δημοσιεύσει μετά θάνατον, γιατί αν το κάνει τώρα θα πάει άπατη. Μέχρι τότε θα τριγυρίζει στη ταβέρνα του κυρίου Πίπη, ανταλλάσσοντας κουβέντες και ιστορίες με τους υπόλοιπους γκομπλινορεμπέτες του ντουνιά.