Αγαπητές φίλες και φίλοι,
Καλωσήρθατε στη δεύτερη συνέντευξη της στήλης μας «Creators’ Corner», όπου θα έχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε παρέα, μέσα από συνεντεύξεις, εμπνευσμένους Έλληνες (και όχι μόνο) δημιουργούς και κοινωνούς του fantasy και των παιχνιδιών, που ομορφαίνουν τη ζωή μας με τις εμπνεύσεις τους. Θα μιλήσουμε για υλικό σχετικό με παιχνίδια ρόλων, κούπες, μαγικά ραβδιά, θυρεούς, βιβλία, κοινότητες RPG, Game Masters, βιβλιοπωλεία, video-games, επιτραπέζια και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί το διεγερμένο, από τη φαντασία, μυαλό σας. Η στήλη μας, αυτή τη φορά, περνάει τη στρατόσφαιρα και συναντάται με το πολυαναμενόμενο και πολλά υποσχόμενο video-game “SELINI” και τον δημιουργό του, Ανδρέα Δημογιάννη. Χωρίς να πω περισσότερα θα αφήσουμε τον Ανδρέα να μας μιλήσει για το δημιούργημα του.
Δημήτρης Κολοβός: Αγαπητέ Ανδρέα, πες μας λίγα λόγια σε σένα, για να σε γνωρίσουμε.
Ανδρέας Δημογιάννης: Λέγομαι Ανδρέας Δημογιάννης και είμαι ο developer του “SELINI”. Αποφάσισα να παρατήσω τη δουλειά μου σαν φωτογράφος, για να αναζητήσω νέες… ψηφιακές περιπέτειες με τον γιο μου!
Δημήτρης Κ.: Μίλησε μας για την αγάπη σου για τα video-games και τις επιδράσεις τους στο “SELINI”. Αγαπημένα είδη video games? Αγαπημένα παιχνίδια;
Ανδρέας Δ.: Η αλήθεια είναι πως, πριν το “SELINI”, δεν με θεωρούσα ιδιαίτερα “gamer”! Μέσα στο ταξίδι της ανάπτυξης του πρότζεκτ, ανακάλυψα την όμορφη, αλλά και λίγο επικίνδυνη μεριά των video-games. Όσον αφορά το αγαπημένο είδος, λατρεύω όταν το μέσο σου δίνει την δυνατότητα να «ανακαλύπτεις». Με μαγνήτισαν, αμέσως, παιχνίδια που σε αφήνουν ελεύθερο, στον κόσμο τους, να ορίσεις μόνος σου τα πλάνα εξερεύνησης. Θα έλεγα πως metroidvanias, όπως το “Hollow Knight” και “Environmental Station Alpha”, είναι αυτά που με έχουν σημαδέψει, περισσότερο, τα τελευταία χρόνια. Στο αισθητικό κομμάτι, όμως, νομίζω ότι είναι ξεκάθαρο, από την πρώτη στιγμή, πως το SELINI έχει άμεσες επιρροές από το “Inside”.
Δημήτρης Κ.: Τι είναι και πώς πρωτοξεκίνησε το “SELINI”;
Ανδρέας Δ..: Πίσω στο 2016, λοιπόν, όταν ο γιος μου ήταν, περίπου, 5 χρονών, αναρωτήθηκε: «Για ποιο λόγο να παίζουμε παιχνίδια άλλων στο κινητό; Γιατί δεν φτιάχνουμε ένα δικό μας;». Αυτή η απλή ερώτηση έμελλε να μου αλλάξει τη ζωή για πάντα! Από την αμέσως επόμενη στιγμή, μπήκα στο Youtube και έκανα την αρχή με μια απλή αναζήτηση: “How to make a video-game tutorial for dummies”!
Δημήτρης Κ.: Πώς είναι η συνεργασία με τον γιο σου;
Ανδρέας Δ.: Αρχικά, το “SELINI” το προόριζα για ένα γραμμικό puzzle platformer, στα χνάρια του “Inside”. Όταν ο Ορφέας (γιος μου) μπήκε πιο ζεστά στο κόλπο, αφού μεγάλωσε λιγουλάκι, έφερε τα στοιχεία της εξερεύνησης στο παιχνίδι και μου άνοιξε κι εμένα τα μάτια προς τη metroidvania κατηγορία, που, μέχρι τότε, την ψιλοσνόμπαρα! Σε γενικές γραμμές, ο Ορφέας είναι ο πρώτος tester για οτιδήποτε και συμβάλει στον σχεδιασμό του συστήματος μάχης κι εχθρών.
Δημήτρης Κ.: Τελευταία, η δημιουργία open world games έχει πολλή διαδραση μεταξύ παίκτη και NPCs. Με την ανάπτυξη και βοήθεια της δημιουργικής γραφής, το κείμενο έχει γίνει κάτι το σύνηθες και έχει αποκτήσει μεγάλο ρόλο στα περισσότερα παιχνίδια. Εσείς αποφασίσετε να πάρετε έναν άλλο δρόμο. Γιατί αποφασίσατε να μην υπάρχει καθόλου κείμενο;
Ανδρέας Δ.: Έχω αναφέρει έως τώρα αρκετές φορές την λέξη «εξερεύνηση». Πιστεύω πως η εξερεύνηση σε ένα παιχνίδι δεν περιορίζεται μόνο στο level design. Πιστεύω πως και η αφήγηση μπορεί να εξερευνηθεί. Το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον, προσωπικά, όταν ένα παιχνίδι σε αφήνει ελεύθερο να παρατηρήσεις τον κόσμο και να δώσεις μια δική σου ερμηνεία για αυτό που «έζησες».
Δημήτρης Κ.: Το παιχνίδι θίγει διαφορά προβλήματα του σύγχρονου κόσμου και του σύγχρονου ανθρώπου. Μίλησε μας λίγο γι’ αυτά και τη στοχοθεσία του παιχνιδιού εν γένει.
Ανδρέας Δ.: Πάντα, δυσκολεύομαι να αναφερθώ σε στοιχεία story και αφήγησης, όσον αφορά το “SELINI”. Είναι πολύ σημαντικό κομμάτι του κόνσεπτ και προσπαθώ να το προστατέψω, έτσι ώστε να μην «χαλάσω» την εμπειρία σε κάποιον που θέλει να τη ζήσει στο μέγιστο. Αυτό που μπορώ να πω, με σιγουριά, είναι πως το παιχνίδι θέλει να προβληματίσει για μεγάλα υπαρξιακά ζητήματα, κοινωνικά αλλά και πιο προσωπικά. Όλα τα στοιχεία βρίσκονται εκεί, αρκεί να έχεις διάθεση να… εξερευνήσεις!
Δημήτρης Κ.: Αποφασίσατε να χρησιμοποιήσετε την crowdfunding πλατφόρμα του “Kickstarter“, ώστε να να χρηματοδοτήσετε το project σας. Γιατί crowdfunding, αλήθεια;
Ανδρέας Δ.: Το “SELINI” είναι σε αρκετά προχωρημένο στάδιο ανάπτυξης, μιας και, όπως είπαμε, δουλεύω σε αυτό από το 2016. Αυτό σημαίνει πως είμαστε έτοιμοι για ένα μικρό, τελικό «σπρώξιμο», για να πάμε στο release του παιχνιδιού. Το “Kickstarter”, εκτός από τη χρηματοδότηση, που είναι σούπερ σημαντικό, δημιουργεί και μια «φασαρία» γύρω από το πρότζεκτ, που μπορεί να κάνει τα media να ασχοληθούν με αυτό. Ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα είναι η κοινότητα που χτίζεται. Αυτό θα βοηθήσει στο game testing, στην πορεία, αλλά και για να έχεις έξτρα φωνή στο release.
Δημήτρης Κ.: Το επάγγελμα του φωτογράφου που ακολούθησες, σε βοήθησε καθόλου στη δημιουργία του παιχνιδιού;
Ανδρέας Δ.: Αν δεν είχα αυτή την προυπηρεσία, δεν νομίζω να είχα καταφέρει να φτάσω τόσο μακριά. Εκτός από το αισθητικό κομμάτι, η φωτογραφία έρχεται και με ένα σωρό άλλες γνώσεις software, όπως “Photoshop”, “Premier” κλπ. Αυτό με έκανε να αισθανθώ οικεία στο περιβάλλον της παιχνιδομηχανής (“Unity”), αλλά μου περιόρισε, στο ελάχιστο, τα επιπλέον κόστη, αφού τα γραφικά ή trailer, για μια εκστρατεία στο “Kickstarter” για παράδειγμα, μπορούσα να τα δημιουργήσω όλα, εντελώς, μόνος.
Δημήτρης Κ.: Όπως είπες παραπάνω, άφησες στην άκρη τη δουλειά σου ως φωτογράφος, για να στραφείς στο game development? Είναι μια οριστική απόφαση;
Ανδρέας Δ.: Νομίζω πως δεν υπάρχει πίσω δρόμος. Ήταν μεγάλο το ρίσκο προφανώς, αλλά θέλω να βγει μια όμορφη διδακτική ιστορία για τον Ορφέα στο τέλος αυτής της περιπέτειας. Να μην φοβάσαι να στοχεύσεις για τη… Σελήνη, ακόμα κι αν φαίνεται, εντελώς, απίθανο.
Δημήτρης Κ.: Ανάμεσα σε άλλα, το παιχνίδι πραγματεύεται και την τεχνολογία και τη χρήση της. Ποιο είναι, τελικά, το πρόσημο της τεχνολογίας στην σημερινή κατάσταση του σύγχρονου κόσμου;
Ανδρέας Δ.: Η αλήθεια είναι πως είμαι αρκετά προβληματισμένος για το συγκεκριμένο θέμα σαν άνθρωπος, αλλά και σαν πατέρας. Πολλές φορές, αναρωτιέμαι αν η τεχνολογία ήρθε στη ζωή μας ή αν, απλά, είμαστε εδώ για να δημιουργήσουμε κάποιο νέο, πολύπλοκο είδος, όπως κάποτε τα φυτά έμαθαν να κάνουν φωτοσύνθεση, για να δημιουργηθούμε εμείς.
Δημήτρης Κ.: Εκτός από παιχνίδια που σχετίζονται με επιστημονική φαντασία, σου αρέσει, αλήθεια, να διαβάζεις επιστημονική φαντασία;
Ανδρέας Δ.: Ντρέπομαι που το λέω, αλλά με το ζόρι διαβάζω 2-3 βιβλία το χρόνο, από τότε που ξεκίνησα το πρότζεκτ. Λόγω του ελάχιστου χρόνου που διαθέτω για διάβασμα, έχω αποφασίσει να τον επενδύω σε πιο κλασική λογοτεχνία. Προσπαθώ, εδώ και μήνες, να τελειώσω το “Moby Dick”, αλλά μου έχει βγάλει… την πίστη! Ευτυχώς, βέβαια, ο Ορφέας διαβάζει περισσότερο από εμένα. Και δεν εννοώ το σχολείο!
Δημήτρης Κ.: Τα τελευταία χρόνια έχουν δημιουργηθεί και πολλά παιχνίδια ρόλων επιστημονικής φαντασίας, όπως το Coriolis της Free League. Έχεις παίξει καθόλου παιχνίδια ρόλων;
Ανδρέας Δ.: Ντρέπομαι για άλλη μια φορά(!), αλλά είμαι πολύ «άβγαλτος» στον κόσμο των παιχνιδιών ρόλων. Ελπίζω η κουβέντα που έχουμε μαζί, αυτή τη στιγμή, να μου ανοίξει λίγο τα μάτια!
Δημήτρης Κ.: Πώς αποφάσισες να απευθυνθείς στην πλατφόρμα του “Steam” για τη φιλοξενία του παιχνιδιού;
Ανδρέας Δ.: Για μικρά indie studios, που βλέπουν λίγο πιο σοβαρά κι επαγγελματικά το παιχνίδια τους, νομίζω το “Steam” είναι η default πλατφόρμα. Χωρίς πολλά-πολλά, έχεις ένα «μαγαζί» σε μια τεράστια κοινότητα. Φυσικά και είμαι ανοιχτός στην ιδέα για άλλες πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένου και τις σύγχρονες κονσόλες. Ναι, και για Switch!
Δημήτρης Κ.: Τα όνειρα σου για το μέλλον;
Ανδρέας Δ.: Νομίζω θα ήθελα πολύ να δημιουργήσω ένα μεγάλο indie studio στην Αθήνα, για να διευρύνουμε τους ορίζοντές μας, αλλά και να συμβάλλουμε να ακουστεί η χώρα προς τα έξω.
Δημήτρης Κ.: Τα τελευταία λόγια είναι δικά σου.
Ανδρέας Δ.: Σ’ ευχαριστώ πολύ για αυτή την ελευθερία! Θα ήθελα να πω πως είμαι πραγματικά ευγνώμων για τη φωνή που δίνετε στο πρότζεκτ μας. Ευχαριστώ πολύ! Ευχαριστώ, επίσης, όλους όσους στήριξαν το “SELINI” στο “Kickstarter”, αλλά και για την «αγάπη» που δεχόμαστε, συνεχώς, στο ίντερνετ. Όσοι πιστεύουν πως το παιχνίδι μας έχει αξία, μπορούν να συμβάλουν στην καμπάνια μας, για να φτάσουμε τον ποθητό στόχο για το Nintendo Switch!
Αυτός ήταν, λοιπόν, ο Ανδρέας Δημογιάννης, ο γιος του ο Ορφέας και το video-game “SELINI”. Προσωπικά, ανυπομονώ να το δοκιμάσω και σίγουρα αξίζει να ρίξετε μια ματιά στο Kickstarter τους, που κρατάει για μερικές μέρες ακόμα . Δείξτε τη στήριξη σας στον Ανδρέα και τον Ορφέα που τ΄΄όσο έχουν κοπιάσει, αλλά και σε όλους τους Έλληνες game developers και δημιουργούς που αφιερώνονται στο έργο τους. Το αξίζουν! Κλείνοντας, να θυμίζω πως το Kickstarter των παιδιών ολοκληρώνεται στις 20/4/2023.