Λογαριασμός Μέλους

Back to Top

Κατασκευάζοντας τον τέλειο Κακό

Προετοιμάζεσαι να τρέξεις την τέλεια περιπέτεια, με όλα τα δομικά της στοιχεία, το κατάλληλο setting, τα πρόσωπα και κυρίως την πλοκή. Με το τελευταίο να σε απασχολεί περισσότερο από όλα, αναρωτιέσαι «τι κάνει πραγματικά μία πλοκή ενδιαφέρουσα;». H απάντηση καταλήγει να είναι, όπως μας έχουν υποδείξει οι περισσότερες πετυχημένες ιστορίες σε όλα τα μέσα, ένας σπουδαίος ανταγωνιστής. Εκτός αν οι ήρωες έχουν να παλέψουν με τον εαυτό τους και τους εσωτερικούς τους δαίμονες, χρειάζονται έναν τέλειο Κακό που θα ωθήσει την ιστορία μπροστά, θα τους δώσει τα κίνητρα που χρειάζονται και θα τους αναγκάσει να ξεπεράσουν τον εαυτό τους. Οι πιο αξιομνημόνευτες ιστορίες, συνδέονται με τους πιο αξιομνημόνευτους Κακούς. Ακολουθούν λοιπόν μερικές συμβουλές για να σε βοηθήσουν να κατασκευάσεις και εσύ τον εχθρό που θα διαμορφώσει τους ήρωές σου!

1. Η Προϊστορία, το Κίνητρο και το Γιατί

Όλοι παρακινούμαστε από τα κίνητρά μας και τους προσωπικούς μας στόχους. Ο κακός δεν είναι εξαίρεση σε αυτό. Το να είναι κανείς κακός για να είναι κακός, είναι τόσο αδικαιολόγητο όσο και αδιάφορο. Θα πρέπει να μπλέκεται στην πλοκή, γιατί κυνηγάει τα θέλω του και όσο πιο παθιασμένα και σημαντικά είναι αυτά για τον χαρακτήρα του τόσο το καλύτερο. Η θέληση για να πετύχει το στόχο του πρέπει να ξεπερνά τη θέληση να ακολουθήσει τους ηθικούς κανόνες, να είναι αρεστός και αποδεκτός στην κοινωνία, ή ακόμα και τη θέληση για τη ζωή του. Το παρελθόν του θα πρέπει να συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με τα κίνητρά του. Κάνε το διεξοδικό και πολύπλευρο, ώστε να ‘ζωγραφίζει’ την εικόνα ενός πλήρους ατόμου και όχι απλά ένα σύνολο κακών χαρακτηριστικών. Ίσως, το να του συμπεριφερθείς σαν έναν πλήρη χαρακτήρα, που εσύ θα έπαιζες σε κάποια περιπέτεια, σε βοηθήσει να του δώσεις μια ολοκληρωμένη υπόσταση.

2. H Δύναμη

Ένας ανταγωνιστής … πρέπει να εκπέμπει και κάποιον ανταγωνισμό. Αν άλλωστε ήταν ένα μικρό εμπόδιο για τους ήρωες, αυτό δε θα τους έκανε να βελτιωθούν και να έχουν προσωπική εξέλιξη, ώστε να μπορούν να τον αντιμετωπίσουν. Θα φαίνεται απίθανο ότι έχουν κάποια ελπίδα απέναντι του όταν τον συναντήσουν για πρώτη φορά ή δουν τα αποτελέσματα των τρομερών πράξεών του. Ίσως, θα πρέπει να νιώθουν ότι έχουν μικρή ελπίδα ακόμα και στην τελική τους μάχη. Η δύναμη όμως έρχεται σε παραπάνω από μία μορφές. Σίγουρα η φυσική δύναμη είναι ένας παράγοντας, αλλά τόσο είναι και η ευφυΐα, η χαρισματικότητα, η κοινωνική τάξη, η ηγεσία, ο πλούτος και η πρόσβαση σε περιορισμένη γνώση. Θα μπορούσε να είναι ένα αμάλγαμα των παραπάνω. Αυτό θα τους είναι εμφανές κάθε φορά που θα βλέπουν, ότι παρόλο τις προσπάθειές τους, αυτός βρίσκεται πάντα ένα βήμα μπροστά. Κάθε του πράξη θα δημιουργεί ένα μυστήριο, που θα πρέπει να εξιχνιάσουν, ώστε να καταλάβουν ένα μικρό μέρος της δύναμης, των ικανοτήτων και του σχεδίου του.

Illustration από Lydia Dimitriou

3. Η Ρεαλιστικότητα

Ο ανταγωνιστής, παρόλο της εικόνας που συνήθως παρουσιάζει, παραμένει να είναι ένα άτομο. Κανένας δε γεννιέται κακός. Όσο και να μην το θέλουμε πολλές φορές, μοιραζόμαστε κομμάτια και χαρακτηριστικά μαζί του. Οι ήρωες θα βλέπουν σε μεγάλο βαθμό πόσο αποτρόπαιος είναι και πόσο διαφέρει από αυτούς. Θα πρέπει όμως να τους παρουσιαστούν και άλλα κομμάτια του, κομμάτια με τα οποία θα ταυτιστούν και θα δουν τις ομοιότητές τους. Τόσο εσύ, όσο και οι ήρωες θα πρέπει να περπατήσετε στα παπούτσια του, να γίνει αντιληπτό πώς εξελίχτηκε σε αυτό που είναι τώρα και πώς το ίδιο θα μπορούσε να συμβεί και σε αυτούς. Οι ήρωες θα πρέπει να αναρωτηθούν τί τους κάνει να μοιάζουν και να διαφέρουν από αυτόν, τι μονοπάτια μπορούν να ακολουθήσουν λάθος και να καταλήξουν στην ίδια μοίρα. Ένα τέλειο αντιπαράδειγμα. Ίσως, ο Κακός να ήταν και αυτός ένας ήρωας κάποτε, ένας απλός πολίτης, ένα παράδειγμα στην κοινωνία με άτομα που αγαπούσε, κάτι όμως, όπως μία λάθος απόφασή, μια στιγμή αδυναμίας ή ένα τραγικό συμβάν, σταδιακά τον άλλαξαν σε αυτό που είναι τώρα. Ίσως, η ζωή ήταν πάντα σκληρή για αυτόν και είναι το αποτέλεσμα κακομεταχείρισης άλλων ανθρώπων. Ρεαλιστικό παραμένει βέβαια και το σενάριο της απόλυτης τρέλας που έχει προκληθεί από εσωτερικούς ή εξωτερικούς παράγοντες (ίσως να είναι μια απλή μαριονέτα) και τον κάνει να δρα χαοτικά. Ακόμη και εκεί το πώς μπορεί κάποιος να «σπάσει» δείχνει την ανθρώπινη φύση που μοιράζεται με τους ήρωες.

4. Οι Νίκες

Σίγουρα όλη η δύναμη που προαναφέρθηκε, θα πρέπει και να επιδειχθεί. Το «μεγάλο δυνατό κακό» που δεν έχει καμία πραγματική επίπτωση, μοιάζει ψεύτικο και όχι κάποιος κίνδυνος, ο οποίος πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα. Άφησε τον Κακό να έχει τις μικρές και μεγάλες του νίκες, να ρίξει τους ήρωες αρκετές φορές κάτω, ώστε να μάθουν να ξανασηκώνονται και να επιμένουν. Πάντα θα υπάρχει αυτό το παραθυράκι ελπίδας για νίκη απέναντί του, το μέγεθος του οποίου όμως καθορίζεις εσύ. Ίσως, στην τελική οι ήρωες να μην τα καταφέρουν καν ή ίσως ακόμα πίσω και από κάποιες νίκες τους, φανερώνονται τρόποι με τους οποίους ο ανταγωνιστής έμμεσα είχε και τη δική του νίκη.

Illustration από Antonio J. Manzanedo

5. Η Παρουσίαση

Παίζει μεγάλο ρόλο και η παρουσίαση του Κακού, όταν αυτός εμφανίζεται είτε άμεσα είτε έμμεσα από άλλους και από τα αποτελέσματα των πράξεών του. Περιέγραψε την εμφάνισή του όσο το δυνατόν πιο εξονυχίστηκα, αλλά κυρίως δώσε βάση στην ενσάρκωση της φρικτής, αλλά ταυτόχρονα μαγνητικής προσωπικότητάς του. Προετοίμασε τους διαλόγους του νωρίτερα και δώσε τους ιδιαίτερη σημασία. Για να τους κάνεις όσο πιο ενδιαφέροντα γίνεται, πάτα πάνω στους φόβους και τις αδυναμίες των ηρώων σαν μία σκάλα που τον οδηγεί στον στόχο του, δείξε την ικανότητά του να εκφοβίζει χωρίς να το προσπαθεί και το τρομαχτικό πρόσωπο της χαρισματικότητας. Οι εντυπώσεις που πρέπει να αφήνει σε όποιον τον συναντά θα είναι αξιομνημόνευτες, έτσι ώστε να μαγέψει αρκετούς να τον ακολουθήσουν (θα δελεάζει και τους παίχτες η ιδέα) και άλλους να τρέμουν στη σκέψη του. Ίσως, εδώ είναι μία καλή ιδέα να αντλήσεις έμπνευση (σε βαθμό που ακόμα κάνει τον ανταγωνιστή σου ξεχωριστό), από άλλους καλογραμμένους Κακούς, χωρίς όμως να πέσεις στην παρακάτω παγίδα.

6. Η Στερεοτυπικότητα

Το κλασσικό είναι διαχρονικό και η έμπνευση απαραίτητη, όχι όμως όταν μιλάμε για χιλιοπαιγμένες ατάκες που κάνουν τον ανταγωνιστή οριακά κωμικό. Το να δείχνει πόσο προσπαθεί να είναι «κακός» φαίνεται ότι του είναι δύσκολο και όχι φυσικό. Κάνοντας πράξεις που δεν έχουν καμία σημασία, γελώντας μανιακά, λέγοντας «Δε θα τα καταφέρετε ποτέ απαίσια στρουμφάκια» και ανεμίζοντας την κάπα του καθώς φεύγει στο ηλιοβασίλεμα…είναι μια συνταγή για καταστροφή (ή μία καλή σατυρική περιπέτεια). Δημιούργησε καινοτόμες ατάκες, ιδιαιτέρως αυτές για τις στιγμές κλειδί, που να δείχνουν την αντίθεση μεταξύ αυτού και των ηρώων. Ζήτα από τους παίκτες σου να συμπεριλάβουν στην ιστορία (background) τους, τις φοβίες και τις αδυναμίες τους. Εκφόβισε δημιουργικά με τρόπους που χτυπάνε κάθε ήρωα προσωπικά και ίσως χρησιμοποίησε για τη μορφή του Κακού μια εικόνα που δε συνδέεται συχνά με τη μοχθηρότητα. Άλλωστε το κακό κρύβεται καλύτερα στα πρόσωπα των αθώων.

Illustration από Finnian MacManus

7. Η Σύνδεση

Η ιστορία των ηρώων πρέπει να εμπλέκεται με του ανταγωνιστή, διότι μία απλή σύγκρουση απόψεων δεν είναι αρκετή για να δώσει κίνητρο στους ήρωες. Προσωπικοί είναι οι λόγοι που κυρίως θα παρακινήσουν στην αντιμετώπισή του. Ίσως, οι ιστορίες του παρελθόντος (background) των ηρώων συνδέονται με κάποιο τρόπο με το σχέδιο ή τις πράξεις του και αυτό φανερώνεται σταδιακά στην εξέλιξη της ιστορίας. Το να παλεύουν οι ήρωες για τον γενικό καλό και μόνο, δεν είναι αρκετό και θα φθαρθεί στην πορεία του χρόνου. Προγραμμάτισε εκείνη τη σημαντική συνάντηση που θα ανεβάσει τα ρίσκα και που θα κάνει τους ήρωες να τον μισήσουν, να έχουν προσωπική βεντέτα εναντίων του. Μπορείς να το κάνεις στην αρχή ώστε να δώσεις μία γεύση από το «δηλητήριο» που οι ήρωες θα μισούν και οι παίκτες σου θα αναζητάνε. Θα χρειαστεί πιθανόν ο Κακός να βλάψει κάποιο αγαπημένο τους πρόσωπο, να στερήσει τα όνειρά τους ή ίσως να καταφέρει να σκοτώσει έναν από αυτούς. Ο διχασμός του να έχουν εμπάθεια για το παρελθόν του και μίσος για τις πράξεις του, θα τους προωθήσει σε εσωτερικούς διαλόγους και διαμόρφωση του χαρακτήρα τους.

Bonus: η ρουλέτα των χαρακτηριστικών ενός καλογραμμένου Κακού

  • Είναι πεπεισμένος ότι είναι ο καλός της υπόθεσης
  • Έχει πολλά αρεστά χαρακτηριστικά
  • Είναι αρκετά αντάξιος αντίπαλος, ώστε να κάνει τους ήρωες να φαίνονται άξιοι
  • Του αρέσει όταν πέφτει πάνω του ο προβολέας
  • Είναι αρκετά χαρισματικός και έξυπνος, ώστε να κερδίζει τον σεβασμό
  • Δεν είναι πολυλογάς
  • Μοιράζεται χαρακτηριστικά με τους ήρωες, αλλά παραστράτησε
  • Μερικές φορές είναι ευγενής και όχι πάντα με απώτερο σκοπό
  • Είναι αδίστακτος, ακόμα και στους αθώους
  • Είναι πειστικός και χειριστικός
  • Δε σταματάει τίποτα την εκπλήρωση του στόχου του
  • Είναι περήφανος
  • Είναι εκδικητικός
  • Έχει φθόνο, ειδικά για τους ήρωες

Επίλογος

Λαμβάνοντας τα παραπάνω υπόψη, αλλά με πρωταγωνιστικό ρόλο τη φαντασία σου και τη δημιουργικότητά σου, θα φτιάξεις τον απόλυτο Κακό. Πρόκειται να είναι το καλύτερο εργαλείο στα χέρια σου για να χειριστείς την ιστορία και τους παίκτες σου, και κυρίως να δημιουργήσεις κάτι που θα είναι διασκεδαστικό και αξιομνημόνευτο. Διασκεδαστικό και για εσένα, που θα παίζεις ένα NPC με το περισσότερο βάθος και πλήρως αναπτυγμένο χαρακτήρα (και την καλύτερη προοπτική στο να βασανίζεις τους παίκτες σου). Στην τελική μια ιστορία είναι όσο καλή όσο και ο Κακός της.

Φλώρα Κωστοπούλου
Φλώρα Κωστοπούλου

flora.gtavern@gmail.com

Η Φλώρα σαν φοιτήτρια της πληροφορικής είπε να ολοκληρώσει το στερεότυπο της nerd, βάζοντας σαν προσθήκη και τα table top rpg’s(και αν αποτελειώσει ότι budget είχε). Μετά από ένα χρόνο παίκτρια είπε να γίνει DM, και να μην ξέρει να λέει όχι, καθώς τρέχει 5 campaign την εβδομάδα. Έμπειρη στην Pathfinder, και αναγκαστικά έμαθε και λίγη 5e, για να μην την πετάξει ο Πίπης από την ταβέρνα (Τς Τς Τς).Ορκίζεται ότι δεν έχει πεθάνει μέσα της εδώ και κάτι χρόνια, και την έχει αναστήσει νεκρομάντης.