Επισκόπηση του παιχνιδιού
Ο σκοπός του Call of Cthulhu είναι να διασκεδάσεις με τους φίλους σου, να δημιουργήσεις και να εξερευνήσεις την δικιά σου Λαβκραφτική περιπέτεια. Ένας παίκτης παίρνει τον ρόλο του συντονιστή του παιχνιδιού, γνωστός ως ο Φύλακας της Απόκρυφης Παράδοσης (“Keeper of Arcane Lore” ή “Keeper” για συντομία). Ο ρόλος του/της σύμφωνά με τους κανόνες είναι να τρέξει το παιχνίδι για τους υπόλοιπους παίκτες. Οι υπόλοιποι παίκτες παίρνουν μέρος σαν τολμηροί Ερευνητές του Αγνώστου (“Investigators of the Unknown” ή “investigators” για συντομία) -οι ήρωες της ιστορίας- που επιχειρούν να αναζητήσουν, καταλάβουν και τελικά αντιμετωπίσουν τους τρόμους, τα μυστήρια και τα μυστικά του Cthulhu Mythos.
O Keeper διαλέγει τι ιστορία θα τρέξει. Αυτές οι ιστορίες είναι γνωστές ως “σενάρια”. Θα βρεις ένα τέτοιο σενάριο στο πίσω μέρος αυτου του βιβλίου. Το σενάριο παρέχει στον Keeper την δομή της ιστορίας για να την παρουσιάσει στους παίκτες. Ο ρόλος του Keeper είναι κάτι σαν του σκηνοθέτη, φτιάχνει μια ταινία που οι ηθοποιοί δεν ξέρουν πως θα εξελιχθεί. Επεκτείνοντας αυτή την αναλογία, οι παίκτες είναι σαν τους ηθοποιούς που έχουν την ελευθερία να να αυτοσχεδιάσουν τις πράξεις και τα λόγια τους.
Οι Ερευνητές δεν χρειάζεται να μοιάζουν σε τίποτα με τους παίκτες που τους παριστάνουν. Για την ακρίβεια, είναι συχνά πιο ικανοποιητικό και διασκεδαστικό για τους παίκτες να φτιάχνουν χαρακτήρες τελείως διαφορετικούς απο τους εαυτούς τους – σκληρούς ντετέκτιβ, αγενής οδηγούς ταξί ή ακόμα και εκλεπτυσμένους διπρόσωπους μυστικιστές (sinisterly – genteel occultists).
Το περισσότερο παιχνίδι γίνεται προφορικά. Ο Keeper στήνει στην σκηνή, περιγράφει τον χώρο, τα άτομα που μπορεί να βρίσκονται μέσα σε αυτόν και ότι άλλο μπορεί να αντιμετωπίσουν οι παίκτες. Οι παίκτες με την σειρά τους λένε στον Keeper τι σκοπεύουν να κάνουν οι ερευνητές (investigators) τους. Τότε, ο Keeper λέει τι απο αυτα που είπαν οι παίκτες μπορεί να γίνουν και αν όχι τι συμβαίνει αντ’ αυτου. Το παιχνίδι παίρνει την μορφή μιας ομαδικής συζήτησης με πολλές ανατροπές, γυρίσματα και φυσικά πολλή πλάκα.
Οι κανόνες του παιχνιδιού χρησιμοποιούν ζάρια για να καθορίσουν αν μια ενέργεια επιτυγχάνει ή αποτυγχάνει όταν μια δραματική “σύγκρουση” εμφανίζεται – για παράδειγμα, αν οι ερευνητές σας είναι ικανοί να αποφύγουν ένα γιγάντιο άγαλμα που πρόκειται να πέσει στα κεφάλια τους! Οι κανόνες περιγράφουν πως να αποφασιστεί το αποτέλεσμα τέτοιων συγκρούσεων.
Δεν έχεις εμπειρία με Παιχνίδια Ρόλων;
Αν δεν έχεις παίξει ποτέ ξανά κάποιο παιχνίδι ρόλων ίσως να αναρωτιέσαι τι ειναι. Για να αποφύγουμε καποιες παρανοήσεις και να σε βάλουμε στον σωστό δρόμο, ίσως είναι χρήσιμο να σου περιγράψουμε μια συνηθισμένη συνεδρία (ή session) παιχνιδιού παρακάτω.
Ο Γιάννης, η σύντροφος του και άλλοι δύο φίλοι συναντιούνται στο σπίτι του Γιάννη την Παρασκευή το απόγευμα κατά τις επτά. Αφού πουν τα εβδομαδιαία νέα τους, βάλουν μερίκα δροσερα αναψυκτικά και σνακς, κάθονται όλοι γύρω από το τραπέζι και ο Γιάννης μοιράζει σε όλους τετράδια και μολύβια. Επειτα εξηγεί σε όλους πως θα δημιουργήσουν τους Ερευνητές τους και η παρέα ξεκινάει να συγκρίνει ιδέες για χαρακτήρες καθώς ρίχνουν ζαρια για να δημιουργηθεί η τελική μορφή του χαρακτήρα τους στο χαρτί. Η ώρα έχει πάει οκτώ ακριβώς.
Ο Γιάννης ξεκινάει το παιχνίδι περιγράφοντας της αρχική σκηνή, λέγοντας πως οι Ερευνητές βρέθηκαν να μιλάνε με κάποιον άντρα που τους χρειάζεται για να ερευνήσουν μια παλιά κατοικία που έχει στη κατοχή του – φήμες λένε πως ίσως είναι στοιχειωμένη. Ένας από τους παίκτες απαντάει απευθείας, αλλάζοντας την φωνή του για να ταιριάζει καλύτερα με τον ερευνητή του λεγοντας πως τέτοια πράγματα είναι «τελείως σαχλαμάρες». Καθώς η ιστορία ξεδιπλώνεται, όλοι εμπλέκονται, περιγράφοντας τι λένε και τι κάνουν οι χαρακτήρες τους. Δραματικές συγκρούσεις προκύπτουν και ζάρια «ρολάρονται» για να καθορίσουν το αποτέλεσμα. Μερικές φορές φαίνεται όλα να πηγαίνουν με τα νερά των παικτών και αλλες πως όλα συνωμοτούν εναντίον τους. Όλα παίζονται απλά μιλωντας και ρίχνοντας ζάρια για να καθοριστούν τα αποτελέσματα ορισμένων καταστάσεων. Οι παίκτες δεν σηκώνονται απο τις καρεκλες για να παίξουν τον ρόλο τους, ούτε φοράνε κοστούμια ή χρησιμοποιούν κάποιο αντικείμενο.
Ο Γιαννης και οι παίκτες του σταματούν να παίζουν κατά τις 22:30, στην συνέχεια συζητούν για λίγο και κατά τις 23:00 το λήγουν και οι παίκτες φεύγουν. Όλοι ανυπομονούν για την επόμενη συνάντησή τους την επόμενη εβδομάδα για να μάθουν πως θα εξελιχθεί η περιπέτεια.
Φυσικά αυτό είναι απλά ένα παράδειγμα. Ο αριθμός των παικτών και η διάρκεια της συνεδρίας (ή session) του παιχνιδιού είναι διαφορετική για κάθε ομάδα.
Τι χρειάζεσαι για να παίξεις Call Of Cthulhu
Όταν είσαι έτοιμος να παίξεις το Call of Cthulhu, θα χρειαστείς μόνο λίγα βασικά πράγματα για να ξεκινήσεις:
- Τους μεταφρασμένους κανόνες που θα βρεις εδώ (βασισμένους στο Quick-Start Rules).
- Φύλλα Χαρακτήρα (character sheet) που θα βρεις εδώ.
- Ένα σετ ζάρια για παιχνίδια ρόλων.
- Χαρτί.
- Μολύβι και γόμα.
- Δύο ή περισσότερα άτομα με όρεξη για παιχνίδι.
- Ένα ήσυχο μέρος (το τραπέζι της κουζίνας είναι ένα καλό μέρος για να ξεκινήσετε).
- Τρεις ή τέσσερις ώρες για να παίξετε.
Νικητές και Ηττημένοι
Στο Call of Cthulhu δεν υπάρχουν νικητές και ηττημένοι με την τυπική ανταγωνιστική έννοια. Το παιχνίδι είναι συνήθως συνεργατικό. Οι συμμετέχοντες συνεργάζονται για να πετύχουν ένα κοινό στόχο – συνήθως για να ανακαλύψουν και να ματαιώσουν μια διαβολική συνωμοσία που υποκινείται από κάποια πιόνια μιας σκοτεινής αίρεσης ή μυστικής κοινότητας. Οι αντιξοότητες που θα αντιμετωπίσουν οι ερευνητές στο παιχνίδι, θα είναι συχνά μια εξωγήινη ή εχθρική κατάσταση, οι οποίες θα ελέγχονται από έναν αντικειμενικό Φύλακα (Keeper) και όχι από άλλον παίκτη.
Η νίκη σε μια τέτοια κατάσταση εξαρτάται από το εάν οι ερευνητές καταφέρουν να πετύχουν τον στόχο τους και η ήττα θα έρθει εάν αποτύχουν (ενδεχομένως να μπορούν να προσπαθήσουν ξανά αργότερα). Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού οι ερευνητές μπορεί να τραυματιστούν, να κλονιστεί η ψυχική τους υγεία ή ακόμη και να πεθάνουν. ‘Οπως και να ‘χει όμως, κάποιος πρέπει να ορθώσει το ανάστημά του ενάντια στην αβυσσαλέα φρίκη του σύμπαντος και ο θάνατος ενός ερευνητή έχει μόνο ελάχιστη σημασία, αν αυτό σημαίνει την επιτυχής ματαίωση του σχεδίου του Cthulhu να υποδουλώσει τη γη!
Οι ερευνητές που θα επιβιώσουν θα κερδίσουν δύναμη από τόμους μυστικιστικών βιβλίων των ξεχασμένων παραδόσεων (lore), γνώση για τα φρικαλέα τέρατα και αύξηση των ικανοτήτων τους καθώς θα γίνονται πιο έμπειροι. Έτσι οι παίκτες/ερευνητές θα συνεχίσουν ακάθεκτα μέχρι το θάνατό τους ή τη συνταξιοδότησή τους — ό,τι έρθει πρώτο..
Disclaimer: Η 7η έκδοση του Call of Cthulhu αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία της Chaosium, με επιφύλαξη όλων των δικαιωμάτων. Τα παραπάνω είναι μεταφράσεις βασισμένες στο BRP, που έγιναν από μέλη του Goblin’s Tavern με σκοπό τη διάδοση του παιχνιδιού στο ελληνικό κοινό με την ευγενική άδεια της Chaosium.