Conditions

Οι συνθήκες μεταβάλλουν τις ικανότητες ενός πλάσματος με διάφορους τρόπους και μπορούν να προκύψουν ως το αποτέλεσμα από ένα ξόρκι, ενός χαρακτηριστικού κλάσης, μιας επίθεσης κάποιου τέρατος ή κάποιας άλλης επίδρασης. Οι περισσότερες συνθήκες, όπως η τύφλωση, είναι επιβλαβείς, αλλά μερικές, όπως το να γίνεις αόρατος, μπορεί να είναι επωφελείς.
Μια κατάσταση διαρκεί είτε μέχρις ότου αντιμετωπιστεί, το να έχεις πέσει πρηνηδόν, δηλαδή ξαπλωμένος στο πάτωμα (σε κατάσταση prone, βλέπε παρακάτω) π.χ.  αντισταθμίζεται με το να σηκωθείς όρθιος, είτε για μια διάρκεια που καθορίζεται από την ενέργεια που επέβαλε την κατάσταση.
Εάν πολλαπλές επιδράσεις επιβάλλουν την ίδια κατάσταση σε ένα πλάσμα, κάθε περίπτωση της πάθησης έχει τη δική της διάρκεια, αλλά τα αποτελέσματα της κατάστασης δεν γίνονται χειρότερα. Ένα πλάσμα είτε έχει μια πάθηση είτε δεν την έχει (ή είσαι τυφλός ή δεν είσαι, δεν μπορεί να είσαι περισσότερο τυφλός.
Οι ακόλουθοι ορισμοί καθορίζουν τι συμβαίνει σε ένα πλάσμα ενώ υπόκειται σε μια κατάσταση.

Blinded

  • Ένα τυφλό πλάσμα δεν μπορεί να δει και αυτομάτως αποτυγχάνει σε οποιοδήποτε έλεγχο ικανότητας (Ability Check) που απαιτεί όραση.
  • Οι επιθέσεις εναντίον του πλάσματος έχουν πλεονέκτημα (advantage) και οι επιθέσεις από το πλάσμα έχουν μειονέκτημα (disadvantage).

Charmed

  • Ένα γητευμένο πλάσμα δεν μπορεί να επιτεθεί στον γητευτή ή να στοχεύσει τον γητευτή με βλαβερές ενέργειες ή μαγεία.
  • Ο γητευτής έχει πλεονέκτημα (advantage) σε οποιοδήποτε έλεγχο ικανότητας (ability check) να αλληλεπιδράσει κοινωνικά με το πλάσμα.

Deafened

  • Ένα πλάσμα υπό την επήρεια κώφωσης δεν μπορεί να ακούσει και αυτομάτως αποτυγχάνει σε οποιοδήποτε έλεγχο ικανότητας που απαιτεί ακρόαση.

Exhaustion

Ορισμένες ειδικές ικανότητες και περιβαλλοντικοί κίνδυνοι, όπως ο λιμός ή η μακροχρόνια έκθεση σε ψύχος ή τρομακτικά υψηλές θερμοκρασίες, μπορούν να οδηγήσουν σε μια ειδική κατάσταση που ονομάζεται εξάντληση (exhaustion). Η εξάντληση μετριέται σε έξι επίπεδα. Ένα αποτέλεσμα (effect) μπορεί να δώσει στο πλάσμα ένα ή περισσότερα επίπεδα εξάντλησης, όπως καθορίζεται στην περιγραφή του αποτελέσματος.

ΕπίπεδοΑποτέλεσμα Εξάντλησης 
1Μειονέκτημα όσον αφορά τους ελέγχους ικανότητας (ability checks)
2Μείωση της ταχύτητας στο μισό
3Μειονέκτημα όσον αφορά στις ζαριες επίθεσης (attack rolls) και saving throws
4Μέγιστο επίπεδο ζωής (maximum hit points) μειώνονται στο μισό
5Μείωση της ταχύτητας στο 0
6Θάνατος

Εάν ένα ήδη εξαντλημένο πλάσμα υποστεί ένα άλλο αποτέλεσμα που προκαλεί εξάντληση, το τωρινό του επίπεδο εξάντλησης αυξάνεται κατά το ποσό που καθορίζεται στην περιγραφή του αποτελέσματος.

Ένα πλάσμα υποφέρει από το τωρινό του επίπεδο εξάντλησης καθώς και από όλα τα προηγούμενα επίπεδα. Για παράδειγμα, ένα ζώο που υποφέρει από εξάντληση επιπέδου 2 έχει μειώσει την ταχύτητά του κατά το ήμισυ και έχει μειονέκτημα στους ελέγχους ικανότητας.

Ένα αποτέλεσμα που εξαλείφει την εξάντληση μειώνει το επίπεδο που καθορίζεται στην περιγραφή του αποτελέσματος, με όλα τα αποτελέσματα εξάντλησης να τελειώνουν εάν το επίπεδο εξάντλησης του πλάσματος μειωθεί κάτω από το 1.

Η ολοκλήρωση μιας μακράς ξεκούρασης/ανάπαυλας (long rest) μειώνει το επίπεδο εξάντλησης ενός πλάσματος κατά 1, υπό την προϋπόθεση ότι το πλάσμα έχει επίσης φάει και πιεί.

Frightened

  • Ένα τρομοκρατημένο πλάσμα έχει μειονέκτημα (disadvantage) στους ελέγχους ικανότητας (ability check) και στις ζαριές επίθεσης (attacks rolls), όσο η πηγή του φόβου του είναι εντός της οπτικής του επαφής.
  • Το πλάσμα δεν μπορεί να πλησιάσει πρόθυμα στην πηγή που του προκαλεί τον φόβο.

Grappled

  • Η ταχύτητα ενός πλάσματος που είναι υπό λαβή ακινητοποίησης γίνεται 0 και δεν μπορεί να επωφεληθεί από οποιοδήποτε bonus στην ταχύτητά του.
  • Η κατάσταση λήγει αν αυτός που κάνει τη λαβή είναι incapacitated (δες την κατάσταση παρακάτω).
  • Η κατάσταση τελειώνει επίσης εάν μια ενέργεια απομακρύνει το πλάσμα που βρίσκεται υπό λαβή από τα χέρια του επιτιθέμενου, ή από την κατάσταση της λαβής, όπως για παράδειγμα όταν ένα πλάσμα εκσφενδονίζεται μακριά όταν χτυπηθεί από το ξόρκι thunder-wave.

Incapacitated

  • Ένα πλάσμα που είναι incapacitated δεν μπορεί να δράσει (action) ή να αντιδράσει (reaction).

Invisible

  • Ένα αόρατο πλάσμα είναι αδύνατο να το δει κανείς χωρίς τη βοήθεια μαγείας. Για το σκοπό της απόκρυψης, το πλάσμα είναι υπερβολικά καλά κρυμμένο. Το σημείο που βρίσκεται ένα πλάσμα μπορεί να ανιχνευθεί αν δημιουργήσει κάποιο θόρυβο ή αφήσει ίχνη.
  • Οι επιθέσεις ενάντια σε ένα αόρατο πλάσμα έχουν μειονέκτημα (disadvantage) και οι επίθεσης του πλάσματος έχουν πλεονέκτημα (advantage).

Paralyzed

  • Ένα παράλυτο πλάσμα είναι υπό ανικανότητα (Incapacitated δες παραπάνω) και δεν μπορεί να κινηθεί ή να μιλήσει.
  • Το πλάσμα αποτυγχάνει αυτόματα σε saving throws Δύναμης (Strength) και Επιδεξιότητας (Dexterity). Οποιαδήποτε επίθεση ενάντια στο πλάσμα έχουν πλεονέκτημα (Advantage).
  • Οποιαδήποτε επίθεση που χτυπά το πλάσμα είναι Critical Hit, αν ο επιτιθέμενος βρίσκεται σε απόσταση 5 ποδιών από αυτό.

Petrified

  • Ένα petrified πλάσμα μετατρέπεται μαζί με οποιοδήποτε μη μαγικό αντικείμενο που φοράει ή μεταφέρει σε μια στερεά άψυχη ουσία (συνήθως πέτρα). Το βάρος του αυξάνεται κατά έναν παράγοντα του δέκα και σταματά να γερνάει.
  • Το πλάσμα είναι incapacitated (δείτε την κατάσταση), δεν μπορεί να μετακινηθεί ή να μιλήσει, και δεν καταλαβαίνει τίποτα από το περιβάλλον γύρω του.
  • Οποιαδήποτε επίθεση ενάντια στο πλάσμα έχουν πλεονέκτημα (Advantage).
  • Το πλάσμα αποτυγχάνει αυτόματα σε saving throws Δύναμης (Strength) και Eπιδεξιότητας (Dexterity).
  • Το πλάσμα έχει αντίσταση σε οποιαδήποτε ζημιά (damage).
  • Το πλάσμα έχει ανοσία σε δηλητήρια και ασθένειες, αν όμως ένα δηλητήριο ή μια ασθένεια βρίσκεται ήδη στον οργανισμό του αναστέλλεται,  δεν εξουδετερώνεται, και θα συνεχίσει τη δράση της όταν το πλάσμα βγει από αυτή την κατάσταση.

Poisoned

  • Ένα δηλητηριασμένο πλάσμα έχει μειονέκτημα σε ζάρια επίθεσης (attack rolls) και ελέγχους ικανότητας (ability checks).

Prone

  • Η μόνη επιλογή κινήσεων ενός πλάσματος που έχει σωριαστεί στο έδαφος είναι να συρθεί, εκτός αν σηκωθεί και συνεπώς τελειώσει η κατάσταση prone.
  • Το πλάσμα έχει μειονέκτημα σε ζαριές επίθεσης (attack rolls).
  • Μια ζαριά επίθεσης ενάντια στο πλάσμα έχει πλεονέκτημα (advantage) αν ο επιτιθέμενος βρίσκεται σε απόσταση 5 ποδιών από το πλάσμα. Διαφορετικά, η ζαριά επίθεσης έχει μειονέκτημα (disadvantage).

Restrained

  • Η ταχύτητα ενός δέσμιου πλάσματος γίνεται αυτόματα 0 και δεν μπορεί να επωφεληθεί από οποιοδήποτε μπόνους στην ταχύτητά του.
  • Οι ζαριές επίθεσης εναντίον του πλάσματος έχουν πλεονέκτημα (advantage) και οι ζαριές επίθεσης του πλάσματος έχουν μειονέκτημα (disadvantage).
  • Το πλάσμα έχει μειονέκτημα σε saving throws Επιδεξιότητας (Dexterity).

Stunned

  • Ένα εμβρόντητο (Stunned) πλάσμα είναι incapacitated (δες παραπάνω), δεν μπορεί να κινηθεί και ο λόγος του δεν βγάζει πάντα νόημα.
  • Το πλάσμα αποτυγχάνει αυτόματα σε saving throws Δύναμης (Strength) και Επιδεξιότητας (Dexterity).
  • Οι ζαριές επίθεσης (attack rolls) εναντίον του πλάσματος έχουν πλεονέκτημα.

Unconscious

  • Ένα αναίσθητο πλάσμα είναι ανίκανο (incapacitated), δεν μπορεί να κινηθεί ή να μιλήσει και δεν αναγνωρίζει τι συμβαίνει γύρω του.
  • Το πλάσμα αφήνει να πέσει στο έδαφος οτιδήποτε κρατάει και πέφτει στο έδαφος  πρηνηδόν (prone).
  • Το πλάσμα αποτυγχάνει αυτόματα σε saving throws Δύναμης (Strength) και Επιδεξιότητας (Dexterity).
  • Όλες οι ζαριές επίθεσης (attack rolls) προς το πλάσμα έχουν πλεονέκτημα.
  • Οποιαδήποτε επίθεση που έγινε μέσα στην εμβέλεια των 5 ποδών χτυπήσει το πλάσμα, είναι Critical Hit

” Το κείμενο στην ελληνική κοινότητα προσέφερε ο Δημήτρης Χατζίνας “