Actions in Combat

Όταν κάνεις μια ενέργεια (action) στο γύρο σου μπορείς να χρησιμοποιήσεις ένα από τα actions που παρουσιάζονται παρακάτω, ή ένα action που σου δίνει την δυνατότητα η κλάση σου, ή να αυτοσχεδιάσεις ένα action εκείνη την ώρα. Πολλά τέρατα έχουν δικά τους μοναδικά actions δικά που θα βρεις γραμμένα στη κάρτα στατιστικών τους.

Όταν περιγράφεις ένα action που δεν είναι καταλογισμένο κάπου στους κανόνες, o DM σου αποφασίζει αν είναι δυνατόν να γίνει αυτό το action και τι είδους ζαριά πρέπει να ρίξεις, αν χρειάζεται, για να κριθεί αν είναι επιτυχής ή όχι.

Attack

Το πλέον κοινό action να κάνεις σε μια μάχη είναι να επιτεθείς (Attack), είτε χτυπάς με σπαθί, είτε ρίχνεις με τόξο ή παλεύεις με τις γροθιές σου.

Με αυτό το action μπορείς να κάνεις μία επίθεση εξ επαφής ή από απόσταση (melee ή ranged δηλαδή). Δες την ενότητα “Making an attack” για τους κανόνες που ακολουθούν οι επιθέσεις.

Κάποια features, όπως το “Extra Attack feature” του fighter, σου επιτρέπουν να κάνεις περισσότερα από ένα attack με αυτό το action.

Cast a Spell

Οι Spellcasters όπως οι Wizards και οι Clerics, αλλά και πολλά τέρατα, έχουν πρόσβαση σε ξόρκια και μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν με τρομερά αποτελέσματα στη μάχη. Κάθε ξόρκι έχει ένα χρόνο που απαιτεί για να το κάνεις, ο οποίος καθορίζει αν το ξόρκι είναι action, reaction, λεπτά ολόκληρα ή και ώρες για να γίνει το ξόρκι. Το να κάνεις ένα ξόρκι λοιπόν δεν είναι απαραίτητα action. Τα περισσότερα ξόρκια έχουν χρόνο 1 action οπότε οι μάγοι συχνά χρησιμοποιούν το action τους στην μάχη για να ρίξουν ένα τέτοιο ξόρκι.

Dash

Με αυτή την ενέργεια κερδίζεις επιπλέον κινήσεις για το γύρο αυτό. Το επιπλέον που παίρνεις ισούται με το speed που έχεις ήδη συν τυχόν modifiers. Με speed 30 feet, για παράδειγμα μπορείς να κινηθείς έως 60 feet στο γύρο σου αν κάνεις “Dash”.

Κάθε αύξηση ή μείωση στην ταχύτητα σου αλλάζει την επιπλέον κίνηση που παίρνεις κατά τον ίδιο αριθμ’ο. Αν το speed σου μειωθεί κατά 15 feet για παράδειγμα μπορείς να κινηθείς 30 feet αν κάνεις “Dash”.

Disengage

Αν κάνεις Disengage action, δηλαδή απεμπλακείς από μια μάχη που βρίσκεται σε εξέλιξη, τότε δεν κινδυνεύεις από κάποιο ευκαιριακό χτύπημα (attack of opportunity), δηλαδή την ευκαιρία να σε χτυπήσει κάποιος όταν το βάζεις στα πόδια, για τον υπόλοιπο σου γύρο.

Dodge

Με αυτή την ενέργεια επικεντρώνεται στο να αποφεύγεις επιθέσεις. Μέχρι την αρχή του επόμενου σου γύρου, κάθε επίθεση που γίνεται εναντίον σου έχει μειονέκτημα (disadvantage) αν μπορείς να ΔΕΙΣ τον επιτιθέμενο και αν ρίξεις Dexterity Saving Throw το ρίχνεις με πλεονέκτημα (advantage). Χάνεις τα πλεονεκτήματα του dodge αν πέσεις αναίσθητος ή αν το speed σου φτάσει στο 0.

Help

Μπορείς να δώσεις βοήθεια σε ένα άλλο πλάσμα στο να ολοκληρώσει μια δοκιμασία. Όταν κάνεις το Help action, το πλάσμα που του έδωσες βοήθεια έχει πλεονέκτημα (advantage) στο επόμενο ability check που θα κάνει σχετικά με την δοκιμασία στην οποία το βοηθάς, αρκεί να κάνει το ability check πριν την αρχή του επόμενου σου γύρου.

Εναλλακτικά, μπορείς να βοηθήσεις ένα φιλικό πλάσμα στο να επιτεθεί σε ένα άλλο πλάσμα 5 πόδια κοντά σου. Προσποιείσαι και αποσπάς την προσοχή του στόχου, ή με κάποιο άλλο τρόπο συνεργάζεσαι με τον σύμμαχο σου, για να κάνεις την επίθεση του πιο αποτελεσματική. Αν ο σύμμαχος επιτεθεί στο στόχο πριν τον επόμενο σου γύρο, η πρώτη επίθεση που θα κάνει έχει πλεονέκτημα (advantage).

Hide

Με αυτή την ενέργεια κάνεις ένα Dexterity (Stealth) check σε μια προσπάθεια να κρυφτείς, ακολουθώντας τους κανόνες για απόκρυψη. Αν επιτύχεις ο στόχος δεν μπορεί να σε δει εκτός κι αν κινηθείς ή με κάποιον τρόπο προδώσεις την θέση σου.

Ready

Κάποιες φορές θέλεις να έχεις το πάνω χέρι σε έναν αντίπαλο ή να περιμένεις για μια συγκεκριμένη κατάσταση πριν πράξεις. Για να το κάνεις αυτό πρέπει να κάνεις το Ready action στο γύρο σου, το οποίο σου επιτρέπει να παίξεις χρησιμοποιώντας το reaction σου πριν την αρχή του επόμενου γύρου σου.

Πρώτα διαλέγεις υπό ποιες συνθήκες θα γίνει η πράξη που θέλεις. Μετά διαλέγεις το action που θα γίνει ή αν θα κινηθείς το speed σου σαν αντίδραση σου. Για παράδειγμα “Αν ο ληστής πατήσει πάνω στην παγίδα θα τραβήξω το μοχλό που την ανοίγει” και “Αν το goblin έρθει δίπλα μου θα απομακρυνθώ”. Όταν η συνθήκη που δήλωσες πραγματοποιηθεί μπορείς να επιλέξεις αν θα κάνεις αυτό που ήθελες ή αν θα το αγνοήσεις εν τέλη. Να θυμάσαι ότι έχεις μόνο ένα reaction ανά γύρο.

Όταν ετοιμάζεις ένα ξόρκι, το πραγματοποιείς κανονικά αλλά κρατάς την ενέργεια του, την οποία πρέπει να εξαπολύσεις σαν reaction όταν η συνθήκη που δήλωσες πραγματοποιηθεί. Για να μπορεί να γίνει ένα ξόρκι με αυτόν τον τρόπο, πρέπει να έχει διάρκεια δράσης όσο 1 action και για να το κρατήσεις χρειάζεται concentration check. Αν το concentration check αποτύχει το ξόρκι σπάει σαν να μην έγινε ποτέ. Για παράδειγμα αν συγκεντρώνεσαι στο ξόρκι web και ετοιμάσεις magic missile, το web ξόρκι σταματάει, και αν τραυματιστείς πριν εξαπολύσεις το magic missile με το reaction σου, τότε η αυτοσυγκέντρωση σου μπορεί να σπάσει.

Search

Με αυτή την ενέργεια αφιερώνεις την προσοχή σου στο να βρεις κάτι. Ανάλογα την φύση της έρευνας σου, ο DM μπορεί να ζητήσει να κάνεις ένα Wisdom (perception) check ή ένα Intelligence (Investigation) check.

Use an Object

Μπορείς να αλληλεπιδράσεις με ένα αντικείμενο ενώ κάνεις κάτι άλλο, όπως το να τραβήξεις το σπαθί σου και να κάνεις μία επίθεση. Όταν ένα αντικείμενο χρειάζεται action για να το χρησιμοποιήσεις τότε κάνεις το “use an object action”. Αυτό το action είναι επίσης χρήσιμο για όταν θες να αλληλεπιδράσεις με παραπάνω από ένα αντικείμενο στο γύρο σου.

Improvising an Action

Ο χαρακτήρας σου μπορεί να κάνει πράξεις που δεν καλύπτονται από τα actions σε αυτό το κομμάτι του βιβλίου, όπως το να σπάσει πόρτες, να τραμπουκίσει αντιπάλους, να αισθανθεί αδυναμίες σε μαγικές άμυνες, ή να ζητήσει συνθηκολόγηση με έναν εχθρό. Τα μόνα όρια που έχεις για τα actions που μπορείς να επιχειρήσεις είναι η φαντασία σου και τα ability scores του χαρακτήρα σου. Δες τις περιγραφές των ability scores για έμπνευση ενώ αυτοσχεδιάζεις.

 

” Το κείμενο προσέφερε στην ελληνική κοινότητα ο Κωνσταντίνος Δανιήλ ”