Πες την αλήθεια!
Ποιο ρόλο έπαιξε το Stranger Things στην απόφασή σου να δεις αυτό το άρθρο; Άραγε, ήσουν κι εσύ ένας απ’ τους εκατομμύρια τηλεθεατές/τριες που καθηλώθηκαν στις οθόνες τους, παρακολουθώντας την προσπάθεια των νεαρών ηρώων να σταματήσουν τον απέθαντο Αρχιμάγο Vecna απ’ το να κυριαρχήσει στον κόσμο;
Είτε η απάντηση είναι “Ναι” είτε “Όχι”, καλωσήρθες σε ακόμη μια ιστορία του Χρονοντούλαπου, μια ιστορία με πασίγνωστο πρωταγωνιστή, που, όμως, θα εμφανιστεί σε χρόνο ύστερο και με τρόπο… αναπάντεχο.
Τι πρέπει να γνωρίζεις: Στο προηγούμενο ταξίδι μας, είδαμε τον Gary Gygax να κλέβει το Fireball, για να το χρησιμοποιήσει, αργότερα, στο νέο του παιχνίδι, γνωστό ως Dungeons & Dragons. Σήμερα, το ταξίδι μας συνεχίζεται με την προσπάθειά του να δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο μαγικό σύστημα, μια πορεία που θα τον οδηγήσει, αναπόφευκτα, στην συνάντησή του με τον Vecna.
Όμως, ας ξεκινήσουμε…
Κεφάλαιο 1ο: Αναζήτηση έμπνευσης στη Λογοτεχνία του Φανταστικού
Πώς να χτίσεις ένα ολόκληρο μαγικό σύστημα χωρίς να αντλήσεις έμπνευση από προηγούμενες πηγές; Αντιλαμβανόμενος το μέγεθος της πρόκλησης του, o Gygax αναζήτησε έμπνευση στα λογοτεχνικά έργα του παρελθόντος, που παρείχαν ποικίλες προσεγγίσεις στο θέμα της Μαγείας, προκειμένου να επιλέξει αυτό που εξυπηρετούσε καλύτερα τις ανάγκες του.
Οι επιλογές. Ο Gygax έπρεπε να διαλέξει ανάμεσα στα 4 κύρια είδη μαγείας στη Λογοτεχνία του Φανταστικού:
- Στο είδος που απαιτεί χρονοβόρες επικλήσεις, χρήση μιας μεγάλης πληθώρας συστατικών και ποικίλες περίπλοκες τελετουργίες, όπως γινόταν στον Macbeth του W. Shakespeare και στον Conan του R.E.Howard.
- Στο είδος που απαιτούσε ξόρκια γρήγορης επίκλησης, όπως του Jack Vance, από τη σειρά του Dying Earth.
- Στα πανίσχυρα ξόρκια, χαρακτηριστικά των έργων των DeCamp και Pratt στο Harold Shea.
- Στη σχετικά αδύναμης και περιορισμένης αποτελεσματικότητας Μαγεία σε έργα του Tolkien, όπως: Ο Αρχοντας των Δαχτυλιδιών.
Η επιλογή του αυτή θα καθόριζε και τη μοίρα της Μαγείας σε πολλά από τα παιχνίδια ρόλων που ακολούθησαν.
Κεφάλαιο 2ο: Η επιλογή των έργων του Vance και η γέννηση του Vecna
Η λύση της Pulp Fiction: Η επιλογή του Gygax ήταν εύκολη, καθώς, ως λάτρης της Pulp Fiction, ήξερε ακριβώς πού να στραφεί. Την εποχή εκείνη, η Pulp Fiction, η Φανταστική Λογοτεχνία προς μαζική κατανάλωση, ανθούσε, προσφέροντας φτηνή διασκέδαση στους χιλιάδες αναγνώστες της. Ιστορίες με νεαρούς, μυώδεις, λευκούς άντρες, που σκότωναν τέρατα, έσωζαν όμορφες πριγκίπισσες και λεηλατούσαν αρχαίους θησαυρούς κατακλύζαν τα μαγαζιά περιοδικών και ο Gygax είχε πέσει με τα μούτρα στην ανάγνωσή τους.
Η επιλογή του: Ανάμεσα, όμως, στην πληθώρα των ευτελών έργων, που πλημμύριζαν τα μαγαζιά, κρύβονταν και διαμάντια, τα οποία θα αξιοποιούνταν κατάλληλα από τον Gygax, που αντιλαμβανόταν, λόγω πείρας, την αξία τους. Και ένα τέτοιο διαμάντι κρυβόταν στα έργα του Jack Vance, στις ιστορίες της Ετοιμοθάνατης Γης.
Και ο νικητής είναι: Ο Gygax, τελικά, επέλεξε τη Μαγεία με τον τρόπο που αποτυπωνόταν στα βιβλία του Jack Vance. Στα έργα του Vance η άσκηση της Μαγείας παρουσιάζεται περισσότερο ως Τέχνη παρά σαν εναλλακτική Επιστήμη και η προσέγγισή της αφορά περισσότερο τις Αισθήσεις παρά τη Λογική.
Κεφάλαιο 3ο: Τα πλεονεκτήματά της Μαγείας του Vance
Η Μαγεία του Vance είχε πολλά πλεονεκτήματα, όπως:
- Η εντυπωσιακή παρουσίαση των Ξορκιών. Τα Ξόρκια στα βιβλία του Vance είχαν εντυπωσιακά ονόματα, κάποια απ’ τα οποία υιοθετήθηκαν στο νέο παιχνίδι, με πιο χαρακτηριστική την περίπτωση του: «The Excellent Prismatic Spray», που μεταβλήθηκε σε «Prismatic Spray» στο D&D. Ταυτόχρονα, οι συλλαβές και οι ρούνοι των ξορκιών στις μαγικά εμποτισμένες σελίδες πάλλονταν, κυριολεκτικά, από μαγική δύναμη και ήταν πάντα έτοιμα για χρήση απ’ τον επίδοξο Μάγο.
Turjan found a musty portfolio, turned the heavy pages to the spell the Sage had shown him, “the Call to the Violet Cloud”. He stared down at the characters and they burned with an urgent power, pressing off the page as if frantic to leave the dark solitude of the book.
Turjan of Mir
- Η ιδέα των Spellbooks. Οι Μάγοι, στα βιβλία του Vance, διέθεταν εντυπωσιακές Βιβλιοθήκες, εντός των οποίων συγκέντρωναν δερματόδετους Τόμους με ξόρκια δύναμης. Μάλιστα, σ’ ένα από αυτά (Turjan of Mir) ο ήρωας αντιγράφει 3 ξόρκια σ’ ένα δικό του ημερολόγιο, διαμορφώνοντας στο μυαλό του Gygax την ιδέα των Spellbooks.
Turjian sat down and from a journal chose the spells he would take with him. What dangers he might meet he could not know, so he selected three spells of general application: “the Excellent Prismatic Spray”, “Phandal’s Mantle of Stealth”, and “the Spell of the Slow Hour”.
Turjan of Mir
- Ο ακριβής καθορισμός των δυνατοτήτων του Μάγου. Στα βιβλία του Vance:
- Οι Μάγοι μπορούσαν να απομνημονεύσουν λίγα ξόρκια την ημέρα, λόγω της εξαιρετικής τους δύναμης.
- Οι Μάγοι μπορούσαν να εξαπολύσουν το ξόρκι μόνο μία φορά και ύστερα έπρεπε να το προετοιμάσουν ξανά. Η διαδικασία αυτή απαιτούσε στρατηγική αντίληψη και σχεδιασμό από τον Μάγο, ενώ τον ανάγκαζε να σκεφτεί δημιουργικά, ανακαλύπτοντας ποικίλες χρήσεις για τα ξόρκια του.
The tomes which held Turjan’s sorcery were thrust helter-skelter into shelves. These were volumes compiled by many wizards of the past, untidy folios collected by the Sage, leather-bound librams setting forth the syllables of a hundred powerful spells, so cogent that Turjan’s brain could know but four at a time.
Turjan of Mir
- Η γέννηση του Vecna: Στο σχετικό αίτημα του Gygax για χρήση του συστήματος, της ονομασίας των ξορκιών, αλλά και των μαγικών αντικειμένων στα βιβλία του, ο Vance απάντησε θετικά, απαιτώντας, απλώς, την καταγραφή της πατρότητάς τους στις παραπομπές. Ως αναγνώριση για την προσφορά του Vance, o αναγραμματισμός του ονόματός του ως Vecna, πια, αποδόθηκε σ’ ένα Μάγο στον κόσμο του Grayhawk, ο οποίος, αργότερα, αναβαθμίστηκε σε Lich και τελικά σε Θεότητα
Βέβαια, η επίδραση του Vance δεν σταμάτησε εκεί, αλλά συνεχίστηκε έμμεσα και μεγιστοποιήθηκε, τελείως απρόσμενα, με την ανάδειξη του “Vecna” σ’ έναν από τους ισχυρότερους Κακούς του D&D.
Κεφάλαιο 4ο: Η δημιουργία των κακών Αρχιμάγων
Κάτι η αρνητική εικόνα της Μαγείας στην κοινωνία, κάτι η ανάγκη για δυνατούς Ανταγωνιστές στις περιπέτειες, οι πανίσχυροι Μάγοι έγιναν ιδανικοί αντίπαλοι των ηρώων μας. Και από αυτούς κανείς δεν θα μπορούσε να ανταγωνιστεί την επίδραση που είχε ο Vecna στο Dungeons and Dragons, είτε ως απειλητική προοπτική, είτε ως τίτλος σε σπάνια μαγικά τέχνεργα (Hand of Vecna), είτε σπανιότερα ως φυσική και πλήρως θανάσιμη παρουσία..
Η αρνητική εικόνα της Μαγείας: Η Μαγεία συνοδευόταν πάντοτε από μια αύρα επικινδυνότητας, και η φράση «Μαθητευόμενος Μάγος» αποτελούσε, ανέκαθεν, αλληγορία της αποτυχίας διαχείρισης υπέρτερων δυνάμεων. Όμως, την εποχή του Gygax, είχε αποκτήσει ακόμη πιο αρνητική χροιά, αφού συνδυαζόταν με την εικόνα του Χίτλερ, που αναζητούσε μυστικιστικά αντικείμενα (Εταιρεία της Θούλης, Βλ. και τις αρχικές σκηνές του πρώτου Hellboy) ή με αυτή περιθωριακών Μυστικιστών, που ζούσαν με τα μέλη των αιρέσεών τους στις παρυφές της κοινωνίας. Έτσι, η Μαγεία αποκτούσε μια σκοτεινή αύρα που συνάρπαζε τους παίκτες.
Βέβαια, αυτό που τους συνάρπαζε ακόμη περισσότερο ήταν ο πιο ισχυρός χρήστης της και πασίγνωστος απέθαντος Μάγος, ο Vecna.
Κεφάλαιο 5ο: Η ιστορία του Vecna
1η έκδοση: O Vecna, στην 1η έκδοση του παιχνιδιού, εμφανιζόταν, απλώς, ως όνομα στα περίφημα αντικείμενα “Eye and Hand of Vecna”, δημιουργήματα του Brian Blume, που αναφέρονταν ως τα μοναδικά απομεινάρια ενός ισχυρού απέθαντου πλάσματος που είχε αφανιστεί αιώνες πριν.
2η έκδοση: Στο AD&D, έγινε γνωστή και η προϊστορία του. Συγκεκριμένα, ο Vecna ξεκίνησε την πορεία του ως ισχυρός Μάγος στον κόσμο του Greyhawk, που εκπαιδεύτηκε στη σκοτεινή Μαγεία, αρχικά, απ’ τη μητέρα του και -μετά τον θάνατό της στη πυρά- απ’ τον θεϊκό προστάτη της, το Ερπετό Mok’slyk, για να εξαπολύσει την τυραννική του δύναμη ως Lich 1000 χρόνια αργότερα.
Η αυτοκρατορία: Με τη βοήθεια του βρικόλακα και σωματοφύλακά του, Kas the Bloody-Handed και του Μάγου Acererak, που οι ήρωες θα αντιμετώπιζαν αργότερα στο μυθικό Dungeon “Tomb of Horrors”, δημιούργησε μια αυτοκρατορία στον κόσμο του Grayhawk, για να τη χάσει, όταν δολοφονήθηκε απ’ τον ίδιο το σωματοφύλακά του, με το πανίσχυρο σπαθί (ίσως, το ισχυρότερο όπλο στο D&D) που ο ίδιος ο Vecna του είχε χαρίσει.
Η επανεμφάνιση: Αργότερα, στην περιπέτεια “Vecna Lives!”, οι πιστοί του τον ανασταίνουν ως Θεότητα της Μαγείας και των Μυστικών, για να φυλακιστεί στον κόσμο του Ravenloft ως αρχηγός του Domain Cavitius, καταδικασμένος να πολεμάει, αιώνια, τον σωματοφύλακά του, Kas, που επανεμφανίστηκε ως αρχηγός του ανταγωνιστικού Domain Tovag.
Η απόπειρα κυριαρχίας: Tέλος, στην κλασική περιπέτεια “Die Vecna Die!”, o Vecna αποδρά απ’ το Ravenloft, πλέον, ως πανίσχυρος Θεός για να εμφανιστεί στην πόλη των διαστατικών πυλών, γνωστή ως Sigil, επιχειρώντας να κυριαρχήσει στο Πολυσύμπαν, σε μια περιπέτεια που σηματοδότησε το πέρασμα απ’ τη 2η στην 3η έκδοση του D&D.
Στην 4η και 5η έκδοση: Εδώ, ο Vecna παραμένει Θεός στο πάνθεον του Grayhawk, περιμένοντας την επανεμφάνισή του. Και αυτή συνέβη, λίγο αργότερα, στο Show “Critical Role”.
Critical Role: Εδώ, δημιουργήθηκε μια διαφορετική εκδοχή του Vecna, ο οποίος ανασταίνεται και αποκτά πρόσβαση στη διάσταση του Shadowfell, απειλώντας να κατακτήσει τον κόσμο της Exandria. H ομάδα γνωστή ως Vox Machina θα δώσει μάχη με το χρόνο, προκειμένου να σώσει τον πλανήτη και να σφραγίσει το Θεό Vecna μακριά απ’ το Prime Material Plane. Εκεί είναι που ο σύντροφος της ομάδας και Paladin της Tiamat, Arkhan the Cruel έκλεψε το Hand of Vecna, προκαλώντας παραλήρημα στους εκατομμύρια αφοσιωμένους θεατές της σειράς, μια εξέλιξη για την οποία έχουμε ήδη αναφέρει σε προηγούμενή μας δημοσίευση.
Stranger Things: Εδώ ο Vecna αποτελεί μια απειλή απ’ τη διάσταση του Upside Down, και θα κάνει την εμφάνισή του ως Mind Flayer. Διωγμένος αρχικά απ’ την Eleven μετά από αποτρόπαια εγκλήματα, ο πρώην άνθρωπος γνωστός ως Henry Creel,επιστρέφει για να εκδικηθεί στην 4η season του Stranger Things που καθήλωσε το κοινό του Netflix.
Κεφάλαιο 6ο: Η επική απάτη γνωστή ως: “The Head of Vecna”
Μαγικά μέλη του σώματος του Vecna: Μέσα στα χρόνια, έχουν εμφανιστεί διάφορα αντικείμενα με το όνομα του Vecna. Όλα τους, ανεξαιρέτως, προσφέρουν μεγάλες δυνάμεις στο χρήστη, αρκεί να αντικαταστήσει το μέλος του με το αντίστοιχο μαγικό υποκατάστατο. Έτσι, πέρα από το χέρι και το μάτι έχουν εμφανιστεί ποικίλα μαγικά απομεινάρια, που περιμένουν τους ήρωες σε κρυφές τοποθεσίες και που οι DMs μπορούν να εντάξουν στις περιπέτειές τους.
Η φονική φάρσα: Βέβαια, αυτό που δεν ήξερε κανείς ήταν το Μαγικό αντικείμενο γνωστό ως “The Head of Vecna”, που αποτέλεσε το σημείο τριβής ανάμεσα σε δύο ανταγωνιστικές ομάδες που έπαιζαν υπό τον ίδιο DM. Η μία ομάδα έστησε τη φάρσα, διαδίδοντας πως βρήκε την τοποθεσία του αυθεντικού κεφαλιού του Vecna, προκειμένου η άλλη ομάδα να σπεύσει να το πάρει.
Τα επακόλουθα: Βέβαια, αυτό που δεν υπολόγιζαν ήταν πως ένας παίκτης από τη δική τους ομάδα θα έχανε εθελοντικά το κεφάλι του, πιστεύοντας τη φήμη, ενώ, στη συνέχεια, το ίδιο θα πάθαιναν και δύο μέλη της αντίθετης ομάδας, πριν αποκαλυφθεί η απάτη. Όλα αυτά, βέβαια, δεν κάνουν τίποτα άλλο παρά να επιβεβαιώνουν τη φήμη του Vecna ως έναν απ’ τους ισχυρότερους Κακούς στην ιστορία των παιχνιδιών ρόλων.
Επίλογος
Ο «πατέρας» του Vecna, o συγγραφέας Vance, πέθανε το 2013, μα άφησε πίσω του σπουδαία παρακαταθήκη στα βιβλία και στις ιστορίες του. Μάλιστα, προς το τέλος της ζωής του, τη δεκαετία του 1980, διαγνώστηκε με γλαύκωμα και, παρά τα σημαντικά προβλήματα όρασής του, συνέχισε να γράφει με ένα πρωτοποριακό, για την εποχή, πρόγραμμα φωνητικής καταγραφής, κάμπτοντας τους κανόνες της πραγματικότητας.
Όπως εξάλλου θα έκανε και κάθε καλός ή κακός Μάγος.
Εις το επανιδείν!