“Μόλις έχεις καταφτάσει σε μια κωμόπολη δίπλα σε μια μεγάλη λίμνη. Περπατάς προς το τέλος του δρόμου όπου βρίσκεται ένα κίτρινο διώροφο σπίτι βικτοριανής αρχιτεκτονικής, με μια Αμερικάνικη σημαία να ανεμίζει στο δοκάρι της πέργκολας. Είναι καλοκαίρι με την θερμοκρασία να βρίσκεται στο πικ της και στα αυτιά σου ηχεί το ασταμάτητο τραγούδι των τζιτζικιών.
Ένας πιτσιρικάς με μεγάλα γυαλιά μυωπίας σε πλησιάζει, ενώ φοράει μια μαύρη μπλούζα που στο στήθος έχει ένα πειρατικό σύμβολο και μια μπαντάνα στο κεφάλι και σου λέει: “Ξένε, αλτ! Πριν πλησιάσεις σε αυτό το σπίτι, πες μου ποιος είσαι και τι κάνεις σε αυτή την πόλη. Σε προειδοποιώ πως μπροστά σου έχεις τον Έρνεστ, μέλος του διαβόητου πληρώματος των πειρατών του Kenmore”.
Περιέγραψε μου τι κάνεις…
Σίγουρα δεν κάνεις Disengage και το βάζεις στα πόδια, καθώς μπροστά σου στέκεται ο οχτάχρονος Gary Gygax, ο οποίος πρόκειται να γίνει ένας ζωντανός θρύλος! Εκείνα τα χρόνια μαζί με κάτι άλλους φίλους, είχαν φτιάξει κάτι σαν συμμορία, την οποία αποκαλούσαν οι Πειρατές του Kenmore και συχνά πυκνά έμπαιναν σε μπελάδες!
Για όποιον δεν τον γνωρίζει, ο Gygax στα επόμενα χρόνια θα γίνει ο συνδημιουργός ενός παιχνιδιού που επηρέασε ριζικά την Geek κουλτούρα όσο λίγοι, όπως επίσης επηρέασε και ανθρώπους που δεν έχουν πιάσει ποτέ στη ζωή τους εικοσάπλευρο, με διάφορους τρόπους.
Σήμερα είναι η γιορτή του πατέρα λοιπόν κι ας μην είναι 21 Ιουνίου όπως είθισται, γιατί σαν σήμερα στις 27 Ιουλίου του 1938, πριν 81 χρόνια, γεννήθηκε ο Ernest Gygax στην πόλη του Σικάγο και μεγάλωσε στη Λίμνη της Γενεύης στο Wisconsin της Αμερικής. Παιδί μεταναστών από την Ελβετία, γνωστός σε όλους με το μεσαίο του όνομα Gary το οποίο πήρε από τον ηθοποιό Gary Cooper που η μητέρα του είχε μεγάλη αδυναμία. Σήμερα έχουμε ετοιμάσει και σας παρουσιάζουμε ένα μικρό αφιέρωμα για τη ζωή και την κληρονομιά του πατερούλη μας, του Ernest Gary Gygax!
Πρώτα να πούμε λίγα λόγια για το Dungeons & Dragons ή D&D εν συντομία για τους πιο μυημένους. Πρόκειται για ένα επιτραπέζιο παιχνίδι το οποίο, για να είμαστε ειλικρινείς, κάθε άλλο παρά επιτραπέζιο παιχνίδι όπως τα έχουμε στο μυαλό μας είναι. Πρόκειται περισσότερο για ένα “σύστημα πλοήγησης σε κόσμους φαντασίας” στο οποίο οι παίκτες φτιάχνουν τα δικά τους σενάρια. Έτσι, οποιοσδήποτε χαρακτηρίζεται από φαντασία και δημιουργικότητα μπορεί να γίνει ο game designer της παρέας. Αυτός ο ρόλος είναι γνωστός και ως Αφηγητής ή Dungeon Master και μέρος της δουλειάς του είναι να εξιστορεί στους υπόλοιπους παίκτες τον κόσμο στον οποίο κινούνται. Τους περιγράφει τι βλέπουν, τι ακούνε και γενικά τι νιώθουν με οποιαδήποτε αίσθηση μπορεί να έχουν! Οι παίκτες από την άλλη δημιουργούν ένα alter ego, έναν ήρωα, ο οποίος μπορεί να είναι γενναίος πολεμιστής, μαθητευόμενος μάγος και πολλά άλλα και εξερευνούν τον κόσμο αυτόν πολεμώντας τέρατα, διεκδικώντας θησαυρούς και ό,τι άλλο επιθυμεί η ταξιδιάρα ψυχή τους!
Ο πατέρας του Gygax ασχολιόταν με την πώληση ανδρικών κοστουμιών, όπως επιτάσσει η μόδα της εποχής, και ακόμα ήταν πρώην βιολίστας στην συμφωνική ορχήστρα του Σικάγο. Επίσης είναι ο υπεύθυνος για τον σπόρο φαντασίας που φυτεύτηκε στον Gary σαν παιδί, καθώς συνήθιζε να αυτοσχεδιάζει ιστορίες που του αφηγούνταν κάθε βράδυ πριν κοιμηθεί, με γενναίους ήρωες, μαγικά δαχτυλίδια και αόρατους μανδύες. Αργότερα ήταν ο ίδιος που τον σύστησε στη λογοτεχνία του φανταστικού και την επιστημονική φαντασία. Εκεί ο Gary άκουσε για πρώτη φορά “το κάλεσμα για περιπέτεια” να ηχεί μέσα του και γεννήθηκε η επιθυμία να γίνει ο ίδιος ο ήρωας της ιστορίας.
Λίγο μετά τον θάνατο του πατέρα του, ο Gary, παράτησε το σχολείο για να ξεκινήσει πάλι λίγα χρόνια αργότερα το νυχτερινό, εν μέσω δουλειών του ποδαριού. Κατατάχθηκε στο πολεμικό ναυτικό για λίγα φεγγάρια, όμως έφυγε σε μικρό χρονικό διάστημα όταν διαγνώστηκε με μια χρόνια πάθηση του αναπνευστικού. Ακόμα, για καιρό δούλευε σε μια ασφαλιστική εταιρία με το όνομα Firemen’s Fund.
ΠΑΘΟΣ ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΙΝΙΑΤΟΥΡΑΣ
Η μεγάλη αγάπη που είχε για τα επιτραπέζια παιχνίδια της εποχής, το σκάκι που έπαιζε φανατικά από παιδί και τη στρατιωτική ιστορία, τον ώθησε να ανακαλύψει και να εθιστεί στα Στρατιωτικά Παιχνίδια Μινιατούρας με ένα από τα αγαπημένα του να είναι το Gettysburg το οποίο έπαιζε με τον παιδικό φίλο και κολλητό του Don Kaye (Αργότερα συνιδρυτής της TSR).
Ο Gary παντρεύεται το 1958 σε ηλικία μόλις 20 ετών και στα επόμενα 3 χρόνια αποκτά 2 παιδιά. Το πάθος του δε σταματάει όμως και στον ελεύθερο χρόνο του συνεχίζει να κλειδώνεται στο υπόγειο του σπιτιού του και να στήνει στρατιωτικές μάχες με μινιατούρες που είχαν και ιστορικές αναφορές, οι οποίες διαρκούν μέχρι και μήνες, με τους φίλους του και μέλη του Lake Geneva Tactical Studies Association αλλά και δια αλληλογραφίας με gamers ανά τη χώρα (το Roll20 της εποχής).
Ο Gygax ήταν ενθουσιασμένος με τον τρόπο που η ρίψη ζαριών επηρέαζε και ζωντάνευε την εμπειρία του παιχνιδιού. “Η τύχη παίζει τεράστια σημασία στη ζωή όλων” συνήθιζε να υποστηρίζει. Το έμαθε καλά αυτό μέσω της δουλειάς του στην ασφαλιστική εταιρεία, την οποία αντιμετώπιζε σαν παιχνίδι στρατηγικής. Η εργασία του περιελάμβανε την αξιολόγηση των πολιτικών της εταιρίας και τον υπολογισμό του ποσού της χρέωσης των ασφαλίστρων βάσει του μισθού, της ηλικίας, των ιατρικών εκθέσεων και των πιθανοτήτων μακροχρόνιας αναπηρίας. Γενικά συνήθιζε να παίρνει μεγάλα ρίσκα, “Δεν ήμουν και τόσο δημοφιλής στο γραφείο, γιατί δεν ήμουν κότα” όπως έλεγε. “Έχω και γαμώ τα ένστικτα”.
Κάπως έτσι συνήθιζε να παίρνει παρόμοιες ελευθερίες και στα War Games ενώ πάντα βρισκόταν σε αντίλογο με όσους ακολουθούσαν κατά γράμμα το βιβλίο (γκούχου-γκούχου). Ο Gygax και λίγοι ακόμα φίλοι συνέχισαν να εξελίσσουν αυτό το πνεύμα ελευθερίας και δημιούργησαν ένα δικό τους παιχνίδι στρατηγικής με μινιατούρες σε κλίμακα 1:285 το WWII Tank Combat. Στο παιχνίδι του αυτό, ήταν αποφασισμένος να καταργήσει την “αστεία καμπύλη πιθανοτήτων” της ρίψεως 2 εξάπλευρων ζαριών. Για να έχει μια πιο γραμμική και ισοπίθανη καμπύλη αποφάσισε πως οι παίκτες πρέπει να τραβήξουν 1 από τις 20 αριθμημένες μάρκες πόκερ μέσα από ένα καπέλο, έτσι υπάρχει πιθανότητα ακριβώς 5% για κάθε αποτέλεσμα. Ο Gygax αργότερα ανακάλυψε σε έναν σχολικό κατάλογο ένα ζάρι βασισμένο στα Πλατωνικά Στερεά που είναι η βάση για το σύνολο των ζαριών που χρησιμοποιούμε σήμερα σε όλα τα Role Play Games.
Η εφευρετικότητα και οι οργανωτικές δεξιότητες του Gary τον οδήγησαν στο να οργανώσει το πρώτο Lake Geneva Convention (GenCon εν συντομία) το 1968. Το συνέδριο αυτό έλαβε χώρα σε μια αίθουσα που στην πόλη συνήθιζαν να κάνουν εκθέσεις με κηπευτικά προϊόντα, έτσι και το δικό του συνέδριο είχε για διακόσμηση πάντου γύρω στους τοίχους ράφια γεμάτα με τα κρασιά της πόλης! Ένα ημιεπίσημο Convention είχε γίνει την προηγούμενη χρονιά στο σπίτι του Gygax! Κάπως έτσι, εν δυνάμει στρατηγοί μαζεύτηκαν από όλη την Αμερική και τον Καναδά για να στήσουν στρατιωτικές μάχες. “Χρειάστηκε να δώσω 50 δολάρια για την αίθουσα στον Δήμο και έβαλα 1 δολάριο είσοδο, ήμουν πανευτυχής που έβγαλα αρκετά λεφτά ώστε να βγάλω τα έξοδα και να πληρωθώ κι εγώ” λέει χρόνια αργότερα.
ΟΙ ΓΝΩΡΙΜΙΕΣ ΠΟΥ ΤΟΥ ΑΛΛΑΞΑΝ ΤΗ ΖΩΉ
Στο 2ο Gen Con που έγινε το 1969 ο Gygax γνωρίστηκε με τον Dave Arneson (αργότερα συνδημιουργό του D&D). Παρότι πολύ διαφορετικοί χαρακτήρες (όπως θα αποδεχτεί και αργότερα) αποκτήσανε έναν ισχυρό δεσμό που είχε ως πυρήνα τη μεγάλη αγάπη τους για τα επιτραπέζια και τη διαλακτική οπτική γωνία με την οποία τα έβλεπαν και ήταν διατεθειμένοι να τα “πειράξουν”. Κάπως έτσι, λίγο αργότερα, το 1971 δημιούργησαν το Don’t Give up the Ship, ένα Wargame κατάλληλο για ναυτικές μάχες με τους ανάλογους κανόνες.
Ο Gary εκείνα τα χρόνια βρισκόταν στις πιο παραγωγικές στιγμές του καθώς έτρεχε παράλληλα διάφορα project με την δημιουργία ή μετατροπή διάφορων επιτραπέζιων παιχνιδιών (την εποχή εκείνη ασχολιόταν κυρίως με στρατιωτικά παιχνίδια με μινιατούρες).
Καθώς ο κύκλος με Wargamers φίλους του Gygax μεγάλωνε, γνώρισε τον Jeff Perren. Μαζί φτιάξανε το Chainmail έναν προσομοιωτή μεσαιωνικής μάχης για παιχνίδια με μινιατούρες. Γενικά στα υπόλοιπα στρατιωτικά παιχνίδια με μινιατούρες της εποχής, κάθε μινιατούρα αντιστοιχούσε σε μια μονάδα 10 με 20 στρατιωτών η οποία μπορούσε να καταστραφεί με μια επιτυχημένη επίθεση. Ο Gygax αποφάσισε να το αλλάξει αυτό και έφτιαξε κάποιες μινιατούρες που αντιπροσώπευαν χαρακτήρες τους οποίους ονόμασε “ήρωες” και “σούπερ ήρωες” και οι οποίοι χρειαζόντουσαν αρκετά πετυχημένα χτυπήματα για να πεθάνουν. Το βιβλίο, ακόμα, περιείχε 14 σελίδες με κανόνες για μαγικούς κόσμους όπου είδαμε για πρώτη φορά μαγικά σπαθιά, δράκους, τέρατα, φυλές όπως των Νάνων και των Ξωτικών καθώς ακούστηκαν για πρώτη φορά ξόρκια όπως “Lighting” και “Fireball”.
Αυτό ήταν, κάπως έτσι η σπίθα είχε γεννηθεί ακόμα και αν ο ίδιος αγνοούσε την φωτιά που έμελλε να βάλει, μια φωτιά που καίει δυνατά (ίσως δυνατότερα από ποτέ) μέχρι και σήμερα.
Ακολούθησε την ταβέρνα στο Instagram για περισσότερα Tips & Facts
Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ D&D
Για την ιστορία, πολύ λίγοι φίλοι των κλασικών παιχνιδιών μινιατούρας ήταν χαρούμενοι και δεκτικοί στα καινούργια δεδομένα που περιελάμβαναν την “παιδιάστικη χρήση μαγείας” και τους μεμονωμένους χαρακτήρες. “Πολλοί σταμάτησαν να μου μιλάνε εκείνη την περίοδο” λέει γελώντας ο Gygax! Όταν ένας φίλος που είχε ανοίξει μια μικρή επιχείρηση επιτραπέζιων παιχνιδιών πρότεινε να το εκδώσει, οι δύο φίλοι, Gygax και Perren, δέχτηκαν μετά χαράς. Το Chainmail: Rules for Medieval Miniatures εκδόθηκε το 1971 για 3 δολάρια και σύντομα έγινε η μεγαλύτερη επιτυχία της εταιρείας πουλώντας περίπου 100 κόπιες μηνιαίως. Το βιβλίο δεν τον έκανε πλούσιο μα ήταν η στιγμή που αναρωτήθηκε σοβαρά μήπως το πάθος δεν έπρεπε να είναι απλά χόμπι αλλά full-time δουλειά.
Το παιχνίδι αυτό, όμως, υπήρξε κάποιος που το εκτίμησε και με το παραπάνω αφού μέσα στις λιγοστές σελίδες του οραματίστηκε την ιδέα του Role Play Game που δεν υπήρχε μέχρι πρότινος. Η ιδέα του Dave Arneson ήταν να δημιουργήσει ένα νέο παιχνίδι με βάση το Chainmail που θα έχει μεμονωμένους χαρακτήρες οι οποίοι όσο αποκτούν εμπειρία, τόσο θα κερδίζουν δεξιότητες και θα δυναμώνουν ανεβαίνοντας επίπεδο. Κάτι άλλο που θέλησε πρωτοποριακά να αλλάξει είναι το γεγονός ότι το αρχικό παιχνίδι μια στιγμή έφτανε στο τέλος του ενώ αυτός και η παρέα του ήθελαν να συνεχίζουν καθώς περνούσαν πολύ ωραία. Για να ελέγξει την ιστορία, ο Arneson αποφάσισε να τους εξηγεί ο ίδιος εκείνη τη στιγμή τι συμβαίνει στον φανταστικό κόσμο στον οποίο βρίσκονται και ταυτόχρονα να λύνει απορίες, με άλλα λόγια πήρε τον ρόλο του Αφηγητή ή Dungeon Master. Η εκστρατεία που δημιούργησε, έδωσε το όνομα και στο παιχνίδι ολόκληρο. Το καινούργιο παιχνίδι λεγόταν Blackmoor, ένα όνομα παρόμοιο με το Braunstein που στα γερμανικά σημαίνει καφέ λίθος, κάτι που ενέπνευσε αργότερα και τον Gygax για την εκστρατεία του γύρω από την πόλη του Greyhawk.
O Arneson και κανα δύο φίλοι του επιστρέφουν στο Gen Con για να παρουσιάσουν το νέο τους παιχνίδι και ο ενθουσιασμένος Gygax είδε αμέσως τις “τεράστιες προοπτικές που ειχε” και ξεκινάει να δουλεύει με τον Arneson την εξελιγμένη έκδοση του Blackmoor. Δύο μόλις εβδομάδες μετά την επίδειξη του παιχνιδιού από τον Arneson, o Gygax έγραψε 50 σελίδες με επιπρόσθετους κανόνες. Η πρώτη δοκιμή-playtest έγινε με τα δύο μεγαλύτερα παιδιά του, τον Ernie και την Elise σε ένα campaign που έμεινε στην ιστορία ώς “Greyhawk – The Great Kindom”. Η παρέα μεγάλωσε με τους Don Kaye, Rob Kuntz και ακολούθησαν πολλοί ακόμα φίλοι. Οι δύο δημιουργοί συνέχισαν να στέλνουν σημειώσεις με τις εξελίξεις των “Greyhawk” και “Blackmoor” και να δουλεύει ο καθένας την δική του εκδοχή.
Fun Fact: Το όνομα Dungeons & Dragons αποφασίστηκε όταν ο Gygax είδε την αντίδραση της μικρής Elise, όταν ο ίδιος τους διάβασε μια λίστα με πιθανά ονόματα!
Το 1973 ο Gary Gygax και ο παιδικός του φίλος Don Kaye, ιδρύουν την εταιρεία Tactical Studies Rules, γνωστή και ως TSR με budget περίπου 1.000 δολάρια. Τα χρήματα δεν έφταναν για την μαζική εκτύπωση και προώθηση του Dungeon & Dragons οπότε προσπάθησαν να βγάλουν το απαιτούμενο ποσό με την πώληση άλλων επιτραπέζιων, κάτι που απέτυχε. Οι δύο φίλοι φοβούμενοι ότι οι υπάρχοντες κανόνες έχουν μοιραστεί για πολύ καιρό στην κοινότητα των board gamers υπάρχει πιθανότητα κάποιος να δημοσίευσε ένα παιχνίδι ίδιο με το D&D παίρνοντας τους τα δικαιώματα. Ο Gygax όπως υποστήριξε αργότερα για τον Arneson “δεν είδε ποτέ την επιχειρηματική ικανότητα που χρειάζεται για κάτι τέτοιο, είχε απλά την αγάπη του χομπίστα” και δεν του πρότεινε ποτέ να μπει στην εταιρία. Το κενό και την ανάγκη για ανακεφαλαιοποίηση κάλυψε ο Brian Blume που επένδυσε άλλα 2.000 δολάρια και έγινε ο 3ος συνεταίρος.
Κάπως έτσι το 1974 εκτυπώνονται για πρώτη φορά 1.000 αντίτυπα του “Dungeons and Dragons”. H πώληση περιελάμβανε ένα ξύλινο κουτί το οποίο μέσα είχε: το 36σέλιδο “Volume 1: Men & Magic“, το 40σέλιδο “Volume 2: Monsters & Treasure“, και το 36σέλιδο “Volume 3: The Underworld & Wilderness Adventures” τα οποία μέχρι το τέλος της χρονιάς γίνονται ανάρπαστα με τη δημοτικότητα του παιχνιδιού τα επόμενα χρόνια να χτυπάει κόκκινο.
Ο Gygax έφυγε στην ηλικία των 69 χρονών, πίσω στο 2008 αφήνοντας μια τεράστια κληρονομιά για τους απανταχού Geeks ανα την υφήλιο. Οι περιπέτειες και οι ιστορίες για την ζωή του ανταγωνίζονται σε πλήθος τα campaign που έγραψε και ο ίδιος, οπότε κάπου εδώ το αφιέρωμα αυτό είναι καλό σημείο να τελειώσει.
Σε ευχαριστούμε Gary, μια θέση στο τραπέζι μας θα είναι πάντα άδεια για σένα.