DM Screen: Behind the Scenes

Το DM (ή GM) Screen. Ίσως ένα από τα πιο αναγνωρισμένα σύμβολα των tabletop RPGs (Roleplaying Games) στις δεκαετίες. Ο σκοπός του απλός: Να ξεχωρίζει τον χώρο των παικτών από τον χώρο του dungeon master. Πολλές ιστορίες έχουν γραφτεί για τον χώρο των παικτών, τον χώρο της φαντασίας. Για dungeons, κατακόμβες, μακρινά νησιά, πόλεις, ναούς ή γκομπλινοταβέρνες που δέχονται επίθεση από πειρατές. Λίγα έχουν ειπωθεί όμως για τον μυστικό χώρο πίσω από το παραβάν. Για το χώρο της αλήθειας, όπου έστω και μια μικρή ματιά από έναν παίκτη σίγουρα θα του χαρίσει πολλές εικόνες από την αλήθεια του φανταστικού κόσμου (spoilers) συνοδευόμενες φυσικά από το αγανακτισμένο βλέμμα του dungeon master, το μίσος των τεράτων όλου του κόσμου και experience point penalty μέχρι το επόμενο session. Εδώ, θα αναλύσουμε αυτό τον ανύμνητο χώρο χωρίς spoilers για καμία περιπέτεια, για όλους τους επίδοξους dungeon masters που θέλουν να μάθουν να οργανώνουν τον χώρο τους ή και για έμπειρους dungeon masters, όπου μερικές από τις συμβουλές αυτού του άρθρου μπορεί να τους έχουν διαφύγει:

Προετοιμασία του χώρου

Πίσω απ’ το screen πρέπει να υπάρχει αρκετός χώρος για 2 βιβλία (π.χ. μεγέθους players handbook). Φυσικά προτείνεται να έχετε και ένα συνοδευτικό spoiler free χώρο (όπως μια καρέκλα δίπλα στη δική σας), ώστε ο χώρος πίσω από το screen να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τα πράγματα που δεν θέλετε να ξέρουν οι παίκτες. Αυτό σημαίνει ότι να πιάνετε χώρο πίσω απ’ το screen με πράγματα όπως: ποτήρια, πιάτα, σημειώσεις από το προηγούμενο campaign, laptops, tablets, κινητά ή ακόμα και μη σχετικά βιβλία, όπως το players handbook, δεν είναι η καλύτερη πρακτική. Παρακάτω θα αναφερθούμε σε πολλά αντικείμενα που ένας game master χρησιμοποιεί κατά τη διάρκεια ενός session, κατά πόσο αυτά ανήκουν πίσω από το screen και αν ναι, τότε που ακριβώς.

Τα ζάρια

Συνήθως ο DM έχει τα δικά του ζάρια. Ακόμα και αν δεν ισχύει αυτό όμως, προτείνεται ο DM πριν απ’ το session να επιλέξει αρκετά ζάρια και να τα έχει πίσω από το screen μαζί με ένα συνοδευτικό dice tray (που μπορεί να είναι και ένα μικρό μπολάκι). Για παραπάνω εξοικονόμηση χώρου, προτείνουμε τα ζάρια να είναι σε ένα μπολάκι στο ίδιο μέγεθος με το dice tray ώστε τα 2 να συγχωνεύονται (stack) και εύκολα να μετακινηθούν κάπου αλλού όταν δεν υπάρχει ανάγκη για ζαριές. 

Κανόνες στα «Τοιχώματα»

Κάθε DM Screen, που σέβεται τον εαυτό του, έχει πληθώρα από κανόνες στο εσωτερικό του, προς την διευκόλυνση του κάθε DM. Κατά κανόνα τα αναγραφόμενα είναι γενικοί χρήσιμοι κανόνες για το εκάστοτε σύστημα. Ενώ αποτελούν μια καλή αρχή, στην πορεία προτείνεται κάθε DM να αντικαθιστά τους κανόνες αυτούς με δικούς του (στερεώνοντας sticky notes, ή με blue tak) που αντικατοπτρίζουν τις δικές του ανάγκες, καθώς και της περιπέτειας που τρέχει (δεν έχει ανάγκη κάθε campaign για κανόνες siege weapons, αλλά αν ξέρεις ότι θα χρειαστούν στο δικό σου τότε έτσι θα είσαι προετοιμασμένος). Σε sticky notes επίσης μπορεί ο DM να σημειώνει το initiative των πλασμάτων της μάχης, αλλά παρακάτω θα δούμε μια αρκετά πιο πρακτική μέθοδο διαχείρισης initiative.

Initiative Tents

Δεν είναι κουραστικό να πρέπει κάθε γύρο να λες «Τώρα παίζει ο Grelix» ή «Πανδώρα, είναι η σειρά σου, πες μου τι θα κάνεις»;  Τα initiative tents είναι ένας αρκετά αποδοτικός τρόπος να λυθεί αυτό το πρόβλημα. Θα αξιοποιήσουμε το DM Screen σαν «απλώστρα» και θα κρεμάσουμε από πάνω χαρτάκια διπλωμένα στη μέση τα οποία θα υποδεικνύουν την σειρά του initiative στους παίκτες (οι οποίοι διαβάζοντάς τα από τα αριστερά προς τα δεξιά ξέρουν ποιος παίζει πότε). Δεν τίθεται ζήτημα spoiler των κρυμμένων εχθρών μιας και τα δικά τους initiative tents μπορούν να τοποθετηθούν όταν αποκαλυφθούν στους χαρακτήρες. Ένας βολικός τρόπος «συλλογής» του initiative είναι να ρωτάμε: «Πόσοι πάνω από 20; Πόσοι στο 15-20;» κ.ο.κ. αξιοποιώντας παράλληλα τα τσακίσματα στα τοιχώματα του screen ως τα διαχωριστικά σημεία ώστε να απλωθούν ομοιόμορφα τα tents. Pro tip: όταν κάποιος παίκτης κάνει ready action για κάτι που θα γίνει μετά το γύρο άλλου πλάσματος μπορείς να βάλεις απλά ακόμα ένα προσωρινό tent στην θέση που το ready action θα συμβεί. Όταν ένα πλάσμα αποχωρεί από τη μάχη, το tent του φεύγει και τα υπόλοιπα συμπτύσσονται. Φυσικά, τα initiative tent είναι reusable σε αντίθεση με την άσκοπη σπατάλη χαρτιού για το initiative κάθε ξεχωριστού encounter. Επιπρόσθετα, κάθε initiative tent μπορεί απ’ την πλευρά του DM να γράφει και πληροφορίες όπως το passive perception, AC και HP κάθε παίκτη – ή περισσότερες (ώστε να μην χαλάει η έκπληξη της ενέδρας επειδή ο DM ρωτάει τα passive perception)

Σημειώσεις/Βιβλίο Περιπέτειας

Είτε πρόκειται για homebrew είτε για δημοσιευμένο campaign, ένας DM σίγουρα χρειάζεται την «πηγή» της ιστορίας καθώς και τις σχετικές σημειώσεις κοντά του. Πολλές φορές ένα laptop ή tablet λειτουργεί εξαίσια (και στην περίπτωση του laptop η οθόνη του μπορεί να λειτουργήσει και ως επέκταση του screen). Σε αφηγηματικά τμήματα της ιστορίας, ο χώρος των 2 βιβλίων που προαναφέρουμε πίσω απ’ το screen καταλαμβάνεται απ’ το ανοιχτό βιβλίο της περιπέτειας σε συνδυασμό με τις σημειώσεις (προτείνουμε sticky notes πάνω στη «πηγή» αλλά και ένα μικρό τετράδιο είναι εξίσου αποτελεσματικό). Σε σκηνές μάχης ή αυτοσχεδιασμού, το βιβλίο μπορεί να είναι κλειστό δίνοντας χώρο σε εργαλεία που βοηθούν την διάπλαση κόσμου και ιστορίας όπως name generators, encounter tables, loot tables, random events, καθώς και πολλά άδεια χαρτάκια για γρήγορες σημειώσεις από εξελίξεις της ιστορίας διαφορετικές από το προβλεπόμενο (τα οποία μπορούν μετά να μπουν μέσα στην «πηγή» στο αντίστοιχο σημείο). Στα χέρια ενός καλού DM ένα session πρέπει να μπορεί να τρέξει εξ’ ολοκλήρου με αυτά τα εργαλεία χωρίς κάποιο βιβλίο περιπέτειας.

Χάρτες/Μινιατούρες

Πιθανότατα τα πιο ογκώδη αντικείμενα που χρειάζεται ένας DM. Το DM Screen με όλα τα προηγούμενα είναι ήδη αρκετά γεμάτο και το να το φορτώνουμε επιπλέον με assets είναι απλά σπατάλη χώρου. Ερχόμαστε τώρα στο δευτερεύον χώρο του DM (όπως αναφέραμε πιο πριν θα μπορούσε να είναι και μια καρέκλα). Εκεί, μπορούμε να έχουμε όλους τους χάρτες και handouts σε ένα binder ή spoiler free κουτί (όπως ένα κουτί παπουτσιών) και παρομοίως τις μινιατούρες (τις οποίες έχει ξεχωρίσει ιδανικά ο DM πριν το session) και άλλα assets. DMs που προτιμούν battle mats που σχεδιάζεις πάνω τους το χάρτη, μπορούν να έχουν σε ένα mat το χάρτη ζωγραφισμένο ήδη πάνω στο τραπέζι και να τον καλύπτουν με δεύτερο mat κρύβοντας τα spoilers και έχοντας ένα κενό mat για random encounters ήδη μπροστά στους παίκτες. Προτιμήστε mats που ζωγραφίζονται και από τις 2 πλευρές ώστε με αυτό τον τρόπο να έχετε μέχρι και 3 χάρτες κρυμμένους μπροστά στα μάτια των παικτών σας. Στην περίπτωση που δεν υπάρχουν διαθέσιμα mats, ένα τυπωμένο και πλαστικοποιημένο grid, μπορεί να λειτουργήσει επίσης.

Άλλα Βιβλία και Λοιπά Αντικείμενα

Υποθέτουμε πως αυτά δεν αποτελούν spoiler για τους παίκτες, επομένως δεν υπάρχει κανένας λόγος να βρίσκονται πίσω από το screen. Μπορούν να είναι λίγο πιο δίπλα στο τραπέζι, στη βιβλιοθήκη (εφόσον είναι αρκετά κοντά στο DM) ή οπουδήποτε αλλού βολεύει.

 

Αυτές ήταν μόνο μερικές από τις ιδέες και μεθόδους οργάνωσης του χώρου ενός DM. Για πολλούς, ένα laptop είναι αρκετό. Για κάποιους άλλους, αν δεν είναι περικυκλωμένοι από τοίχους DM Screen, βιβλία και μινιατούρες τότε έχουν αποτύχει στο ρόλο τους. Θα θέλαμε να δούμε και περισσότερες ιδέες από εσάς που διαβάζετε αυτό το άρθρο, έτσι όλοι μας θα καταλήξουμε μετά από αυτό με ένα καθαρότερο setup για πιο ομαλά sessions.

Και φυσικά, κάνετε ότι σας βοηθάει να περνάτε καλύτερα στο τραπέζι σας.

 

Ο Αρθρογράφος – Αναστάσης Λιβανίδης («Ο Μάγειρας»)

Ο Αναστάσης Λιβανίδης από μικρός είχε μια αγάπη για φανταστικούς κόσμους και για επιτραπέζια. Στο D&D ξεκίνησε ως player σε προχωρημένο party επομένως έφαγε στη μάπα τους κανόνες και το character creation με τον πιο ωμό τρόπο (πέσε κολύμπα). Η καριέρα του ως player, παρότι σύντομη είχε μεγάλη ποικιλία μιας και βρέθηκε σε τραπέζια 5e, 3.5e, Pathfinder, καθώς και custom συστημάτων. Ο Αναστάσης βέβαια επιθυμούσε πάντοτε το να τρέξει τη δική του ιστορία στον δικό του κόσμο, και αυτό έκανε. Απ’ την πρώτη στιγμή που έκατσε στην καρέκλα του DM, ήξερε ότι αυτή είναι η θέση που προτιμάει. Τώρα έχει πλέον 4 χρόνια εμπειρία DMing σε 5e και Legend of the Five Rings RPG. Από τον Ιούνιο του 2020 είναι οργανωτικό μέλος και συγγραφέας του Goblin’s Tavern στο ρόλο του Content Manager

Σχετικά άρθρα

Darkest Dungeon: Ένα Stress System που προσφέρει Τρόμο, Αγωνία και Πτώματα

Πώς να τρελάνεις τους παίκτες σου. Στην κυριολεξία. Θέλατε ποτέ να δείτε έναν από τους χαρακτήρες του πάρτι να παθαίνει νευρικό κλονισμό; Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί οι χαρακτήρες φαίνονται ακλόνητοι όσο φρικιαστικά θεάματα και να αντικρίσουν; […]

Μαγεία, Αντικείμενα και πως να τα μπλέξεις

Ένας Πλήρης Οδηγός Δημιουργίας Μαγικών Αντικειμένων Του Κυρίου Γκόμπλιν   Τα μαγικά αντικείμενα είναι το αμέσως επόμενο πράγμα που περιμένει να δει κανείς σε μια κλασσική περιπέτεια TTRPG (Tabletop Roleplaying Game), μετά τους νεκρούς γονείς του […]